4.12.2017 Ajoneuvot Yli 5000 hevosvoiman järjettömyys: Devel Sixteen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täysin ennennäkemättömiä suoritusarvoja väittävä Devel Sixteen esiteltiin virallisesti Dubai International Motor Show’ssa. Yhdysvaltalainen startup ei todellakaan ole tuomassa autoa markkinoille häviämään. Devel Sixteen näyttää pyöreine muotoineen, viiruajovaloineen ja lokinsiipiovineen aivan supersankarisarjakuvien autoilta, tai scifi-elokuvien avaruusaluksilta. Ohjaamo on yhtä futuristinen ja ohjauspyörä on kuin Formula 1 -autosta – tosin hienompi. Kovin paljon auton tekniikasta ei vielä kerrota, mutta alkuun toki päästään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMiltei puolta machiaUudet Bugatti Chiron sekä vastikään katuautojen nopeusennätykset uusiksi laittanut Koenigsegg Agera RS saavat niellä pölyä, ainakin jos Devel pääsee autolla tavoittelemaansa huippunopeuteen – tai edes lähelle peräti 560 kilometrin tuntinopeutta! Devel Sixteen kulkisi tuolloin kovempaa kuin esimerkiksi Suomenkin kotimaanliikenteessä käytettävä ATR 72 -potkuriturbiinikone, jonka matkalentonopeus on noin 510 km/h. Äänen nopeus ilmassa, eli yksi mach on noin 1230 kilometriä tunnissa. Auto ei siis jää kauaksi puolen machin rajasta, noin 615 km/h, mitä ei autolla ole voinut aiemmin kuvitellakaan. Helsingistä Ouluun pääsisi autolla teoriassa huippunopeutta ajaen tunnissa.Entäpä kiihtyvyys? Sekin puoli on kunnossa, sillä valmistajan ilmoittaman mukaan nollasta sataan ampaistaan 1,8 sekunnissa, joka sekin on ennätysmateriaalia. Ostoa harkitseville varoitus: Kannattaa todella miettiä kaksi kertaa, missä kaasupolkimeen edes koskee, ainakin talvinopeusrajoitusten vallitessa.Mäntiä ja turbojaSuuret suorituskykylukemat vaativat tietysti suuren voimanlähteen. Devel on lähtenyt tutulle ja turvalliselle polttomoottorilinjalle, vaikka itse moottori tosin ei tunnu tutulta eikä turvalliselta. Devel Motors on valinnut hyperautoonsa 12,3-litraisen V16:den, josta irroitetaan, uskokaa pois, 5 007 hevosvoimaa, eli peräti 3 680 kilowattia! Vääntöäkin riittää 5 093 newtonmetriä! V16 on viritetty tähän uskomattomalta kuulostavaan huipputehoonsa neljän, 81-millisen turboahtimen avustamana. Moottorilohko ja muita komponentteja on toteutettu upeasti yksiosaisena billettinä, moottorin rakenteen lainatessa valmistajalle tutuista LS-suvun koneista.Tuollaisia lukemia alkaa olla jo hankala käsittää, mutta vertailukohteita täytyy melkein etsiä henkilöautojen ulkopuolelta. Otetaan esimerkiksi raskaamman sarjan kuorma-autopuolelta Scania R500, jonka 13-litraisesta rivikuutosesta otetaan irti 500 hevosvoimaa. Sixteenin moottorin teho vastaa siis kymmenen tällaisen raskaan kaukoliikennerekan teholukemaa. Väännön kohdalla täytyy muistaa, että kuorma-autossa on dieselmoottori, jossa on luontaisesti enemmän vääntöä. Silti tämän hyperauton bensakone vääntää puolet enemmän, kuin R500, jossa on vain ”vaatimattomat” 2 550 newtonmetriä.Mistään varsinaisesta ekoautosta ei siis ole kysymys, joten tehdäänköhän mahdollisesti kulutuslukemissakin uusi polttomoottoriautojen maailmanennätys?Devel Sixteen siis todella nostaa kaikki polttomoottoriautojen mittapuut astetta tai paria korkeammalle. Haasteita tehon kanssaAinahan sitä voi suunnitella ja haaveilla, mutta kun on näin suurten suunnitelmien toteutuksen aika, voi olla hyvä saada osaavia yhteistyökumppaneita. Niitä Devel Motors on saanut Englannista moottorivalmistajan- ja Italiasta tuotantolinjan muodossa. Hyperauton hypermoottorin valmistaa Steve Morris Engines ja tuotannosta vastaa Italiassa kuuluisa superautoräätäli Manifattura Automobili Torino, joka on tunnettu vastaavista projekteista jo aiemmin.Järjettömältä kangastukselta vaikuttavan auton takaa löytyy myös pääinsinööri Paolo Garella, joka on nähty aiemmin muun muassa Pininfarinan mittatilauspuolella, Jim Glickenhausin autoprojekteissa ja lähes Develin hulluuteen yltävän Apollo IE:n parissa. Kokemusta löytyy juuri sen verran, että Devel saattaa onnistua, sittenkin.Toinen haaste tehon kanssa on nimenomaan teho. Kaasupolkimen hipaisut tuollaisella 5 000-heppaisella "katuautolla" voisivat koitua liian kalliiksi vakuutusyhtiöille. Moottorista tosin luvataan "vain" noin 3 000 hevosvoimaa normaalilla bensiinillä.Develillä on kuitenkin ratkaisu mielessä. On nimittäin suunnitelmissa tehdä tästä 2 000–3 000 hevosen katulaillinen versio, huippumallin jäädessä puhtaasti ratakäyttöön. Puheita on myös 1 500 hevosvoiman "hinnat alkaen" -mallista V8-moottorilla, jonka hintalapussa lukisi noin 1,4 miljoonaa euroa, täyden rähinän kustantaessa osapuilleen 1,7 miljoonaa euroa.Karvalakkimallikin tosin riittänee sunnuntaiajeluihin enemmän kuin riittävästi.Devel Sixteenin kehitykseen ja rinnakkaiseen 6x6-katumaasturi Devel Sixtyyn voi tutustua kotisivuilla www.develmotors.com tai yhtiön Instagram-sivulta @devel_sixteen.Teksti ja kuvat: Benjamin Helander Edit 5.12.2017: Aiempi versio jutusta väitti virheellisesti, että Develin moottori olisi Chironin tavoin W16-rakenteella. Samalla juttua on täsmennetty moottoria koskevin osin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa