24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä Teksti Janne Huhtala Kuva Janne Huhtala ja Mercedes-Benz Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistettu V-sarja tarjoaa kuljettajalle aiempaa laajempaa varustelua ja vaivatonta ajettavuutta, mutta matkustajille on luvassa vieläkin mukavampaa matkantekoa. Vitoihin pohjautuvat henkilöautomaiset V-sarjalaiset tila-autot uudistuvat, ja sekä polttomoottorimallit että täyssähköinen EQV saavat käytännössä samat uudistukset. Perustekniikkaan ei malliuudistuksen yhteydessä kosketa. Tilaa on istuinkokoonpanosta riippuen 6, 7 tai 8 hengelle. Koeajoon saimme dieselkäyttöisten mallien huipulta V 300 d 4Maticin eli nelivetoversion. Ennakkofiilis on hieman kaksijakoinen, sillä huolimatta hienoista ulkoisista yksityiskohdista ja tyylikkäistä värivaihtoehdoista olo on vähän sellainen, että monipaikkaista pakettiautoa tässä ollaan menossa ajamaan. Pakettiautotunnelma karisee nopeasti, kun istahtaa kuljettajan paikalle; kaikki Mercedeksen henkilöautomalleista tutut hallintalaitteet ja elementit ovat täsmälleen samoilla paikoilla, eikä sähkösäätöisen kuljettajan istuimen monipuoliset säädötkään jätä varaa toiveille. Viimeisetkin viittaukset pakettiautoon karisevat viimeistään siinä vaiheessa, kun lähdetään liikkeelle. Diesel-malliston tehokkaimmassa 300 d -mallissa on tehoa 174 kilowattia (237 hv), kun pienemmät mallit tyytyvät 140 kW/190 hv (250 d) ja 120 kW/163 hv (220 d) teholukemiin. Moottorin jatkeena on tutusti yhdeksänpykäläinen automaattivaihteisto. Moottori täyttää kaikki hyvän moottorin tunnusmerkit siinä mielessä, että käytännössä koko moottoria ei tule ajateltua ajon aikana; siinä on riittävästi suorituskykyä kaikkiin ajotilanteisiin, se on äänetön eikä valittua vaihdetta tee kertaakaan mieli itse manuaalisesti vaihtaa isommaksi tai pienemmäksi. Vain liikkeelle lähdettäessä kuuluu dieselin murahdus ohjaamoon, muuten äänieristys pitää äänet ulkopuolella. Vaihteiden vaihtumisen huomaa vain kierroslukumittarin neulasta. Pakettiautomaisen korkea ajoasento auttaa kuljettajaa näkemään liikenteessä henkilöautojen yli, kuljettajan istuimelle ja siltä pois nousu on helppoa, ja ajoasennon ja istuimen korkeuden säätö on helppoa. Koeajoautossa oli taustapeiliin vaihdettavissa napinpainalluksella kameranäyttö, jolloin näkymä on selkeämpi eikä takapenkkien niskatuet, matkustajien päät tai likainen takaikkuna rajoita näkyvyyttä taakse. Sisätilat ovat mukavan hiljaiset niin etu- kuin takamatkustajille. Kuusipaikkaisena takamatkustajille on käytössään erittäin mukavat, sähkösäätöiset erillisistuimet. Matkustusmukavuus ei niistä enää juurikaan voi parantua, ja tämä kuuluukin niiden autojen joukkoon, jossa mieluummin taivaltaa pitkät matkat takapenkillä. Taustapeilin paikalla näkyvän kameran kuva on hyvin luonnollinen. Pitkä akseliväli tuo mukanaan kankeutta verrattuna keskikokoisiin henkilöautoihin, minkä huomaa lähinnä parkkipaikkapyörityksissä. Pitkä akseliväli vastaavasti tekee maantiellä autosta vakaamman. Lisähintaan tarjolla on ilmajousitus, mutta koeajoauto oli varustettu perinteisin rautajousin. Jousituksen kantavuus ja progessiivisuus ovat kohdallaan, mutta pienet kolahdukset kaivonkansien ylityksissä kertovat, että, että painavan auton kyseessä ollen pintaherkkyys ei ole jousituksen suunnittelussa ykkösprioriteetti. Koeajoauto oli nelivetoinen, joskaan eteläisen Ranskan kesäkeleillä sen tuomia etuja ei päässyt hyödyntämään. Suomessa sen sijaan 45/55 -suhteessa eteen ja taakse voimaa jakava neliveto on selkeä etu niin talviolosuhteissa kuin mäkisemmillä ja pehmeämmillä mökkiteilläkin. Tavaroiden lastaaminen sujuu käsiä likaamatta, sillä takaluukku aukeaa ja sulkeutuu Easy Pack -järjestelmän ansiosta sähköisesti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uudenlainen kuljettajan valtakunta Perinteiset pyöreät päämittarit ja keskikonsolin näyttö on korvattu S-sarjasta tutulla yhtenäisellä ja erittäin leveällä näyttökokonaisuudella. Sen yhteydessä MBUX-järjestelmä (Mercedes-Benz User Experience) on uudistunut, ja toisen polven järjestelmä sekä intuitiivisempana käyttäjäystävällisempi että ominaisuuksiltaan monipuolisempi. Uusi mittaritaulu on helppolukuinen ja esimerkiksi navigointi näyttää nyt sekä auton sijainnin että nuolimerkein kääntymisen todella selkeästi, millä on merkitystä kun ajetaan koeajon tapaan vieraassa kaupungissa ja risteyksiä on tiheästi eikä kaupunkikuva ole kuullutkaan ruutukaavasta. Uudistuksia turvavarusteissa Turvallisuusvarusteiden määrä on kasvanut malliuudistuksen yhteydessä. Risteyksiinajotoiminnollinen aktiivinen jarrutusavustin hidastaa tarvittaessa autoa terävällä jarrutuksella tutkatunnistimien havaitessa sivulta lähestyvän auton ennen kuljettajaa, esimerkiksi risteyksissä tai parkkiruudusta peruutettaessa. Se huomioi myös törmäysuhan jalankulkijoihin ja jarruttaa tarvittaessa silloinkin aktiivisesti. Lisäksi autossa on mm. aktiivinen hätäpysäytysavustin, joka jarruttaa auton pysähdyksiin havaitessaan ettei kuljettaja ole pidempään aikaan osallistunut auton ajamiseen, eli käytännössä tarkoittaa esimerkiksi kuljettajan sairaskohtausta tai nukahtamista. Dieselkäyttöinen V-sarjalainen sopii pakettiautomaisen ulkonäön ansiosta mainiosti myös hänelle, joka ei halua tehdä naapuria kateelliseksi liian hienolla autolla, sillä asiaan vihkiytymätön ei välttämättä oivalla V-sarjalaisen maksavan kuusinumeroista summaa, eikä sitä miten hienoa luksusluokan kyytiä se tarjoaa. Samana päivänä oli mahdollisuus koeajaa V 300 d 4Maticin ohella sen täyssähköinen sisarmalli EQV. Periaatteessa ne molemmat tarjoavat samat tilat ja saman mukavuuden niin matkustajille kuin kuljettajalle, mutta samaan aikaan ne edustavat malliston kahta ääripäätä. Kun EQV 354 kilometrin toimintamatkalla soveltuu paremmin joko vähän lyhyemmille matkoille tai useammin taukoja pitäville matkaajille, niin V 300 d 4Matic on yksi mukavimpia autoja pitkille matkoille. Oletkin ehkä kuullutkin heistä, jotka haluavat ajaa pysähtymättä ja kusematta Lappiin peräkärry perässä. Heille! Maahantuojan hintaneuvottelut ovat tätä kirjoittaessa vielä kesken, mutta edeltävän mallin hinnat samalla moottorilla ja koripituudella alkoivat noin 125 000 eurosta. Parantunut varustetaso ennakoi, että nyt alkaen-hinta on jonkin verran korkeampi. Vaikka esimerkiksi perhekäytössä auto vastaakin helposti sekä henkilö- että pakettiautoa, niin silti hintaa ei voi pitää millään mittarilla arvioituna edullisena. Hinta ei siltikään ole pahin este V-sarjalaisen hankinnalle, vaan se että jo auton perustietojenkin löytäminenkin on maahantuojan sivuilta käytännössä mahdotonta. Siellä kyllä maalaillaan tyylikkäästi, että siinä on ”tunnistettava etuosan muotoilu” ja ”urheilullinen sivuprofiili”, mutta potentiaalista ostajakandidaattia saattaisi kiinnostaa lisäksi esimerkiksi auton korkeus, että mahtuuko se omaan autotalliin tai -katokseen. Tai kantavuus, jolla on merkitystä jos takaosan penkit poistetaan ja käytetään autoa tavarankuljetukseen. Edes moottorivaihtoehtoja ei löydy muualta kuin lataamalla erillinen hinnasto. Tätä voidaan jo pitää jo todellisena rimanalituksena perinteiseltä maahantuojalta. Hyvät ja huonot puolet ajo-ominaisuudet tilat turvavarusteet korkea hinta kankeus parkkipaikkapyörityksissä Mercedes-Benz V 300 d 4Matic Hinta: vahvistetaan myöhemmin Moottori: Dieselmoottori 1 950 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho: 174 kW (237 hv) Vääntö: 500 Nm Kulutus l/ 100 km: WLTP-kulutus 8,4 (yhd.) CO2-päästöt: 220 g/km Mitat: pituus 5140 mm, leveys 1901 mm, korkeus 1902 mm, akseliväli 3200 mm Tavaratila: 1030 l Takuu: 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 8.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz EQV 300e – mukavampi ja varustellumpi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 22.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Mercedes-Benz EQV – vahvasti digitalisoitunut 17.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – luksusta naapureita ärsyttämättä 11.3.2024 Ajoneuvot Takapenkkikokemus: Mercedes-Benz V-sarja – ”saako olla lasi shamppanjaa?” 10.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz E 300e T – yön ainoa valopilkku 21.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz GLA 250 e – premium-täytteinen pikkusuvi perhekäyttöön 7.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz E 300 de 4Matic – kalifiksi kalifin paikalle? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta - virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe