20.9.2021 Ajoneuvot Vanha mestari Michelin X-Ice North 4 vastaan uusi Nokian Hakkapeliitta 10 – Moottorin nastarengastesti 2021 Teksti Jussi Saarinen Kuva Ville-Veikko Heinonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin tuorein henkilöautojen nastarengastesti kertoo, miten viime vuosien huippurengas Michelin X-Ice North 4 puolustautuu uutta Nokian Hakkapeliitta 10:ä vastaan. Michelin X-Ice North 4 on ollut nastarengaskeskustelujen keskipisteenä siitä lähtien, kun rengas vuonna 2018 nousi 250 nastan määrällään kertaheitolla nastarenkaiden jääpidon ykköseksi.Testitulokset ovat olleet kaikkiaan vakuuttavia. X-Ice North 4 sijoittui aivan kärkeen niin viime vuonna tehdyssä 225/50 R17 -koon testissämme kuin edellisenä vuonna julkaistuissa 205/55 R16 -koon testissäkin.Kun tänä vuonna siirryimme taas tuohon kapeimpaan ja suosituimpaan 205/55 R16 -kokoon ja vastaan asettui suomalaisen rengasvalmistajan uusin ylpeys Nokian Hakkapeliitta 10, jääradoilla elettiin jännityksen hetkiä. Pystyisikö uusi nokialainen, joka korvasi pitkään markkinoilla olleen Hakkapeliitta 9:n, lopulta päihittämään ranskalaisvalmistajan kärkirenkaan?Kävi ilmi, että uusi Hakkapeliitta pystyi kuin pystyikin nostamaan jääpidon tason entistäkin korkeammalle ja syrjäyttämään Michelinin ykköspaikalta.Silti Michelinkin on edelleen jäällä erittäin suorituskykyinen ja ajokäytökseltään kiitettävän tasapainoinen. Renkaan hallittavuus on helppoa kaikissa olosuhteissa, ja sekä jää- että lumipito on erinomaista tasoa yhdistettynä loogiseen ajokäytökseen.Sen sijaan jos hakee optimaalista pitoa märälle asvaltille, Michelin ei ole paras mahdollinen valinta – näissä olosuhteissa Hakkapeliittakaan ei loista mutta on sentään ranskalaista oleellisesti parempi. Michelinin sivuttaispito on kilpailijoita heikompi, ja jarrutusmatkatkin venyvät pitkiksi. Suuntavakavuus suoralla tiellä kylläkin on koko joukon paras.Kärkikahinoita helpotti Michelinin kohdalla sekin, että viime vuosien mestari Continental Ice Contact 3 jäi jäällä aiemmista suorituksistaan, ja sijoittui loppuarvostelussa selvästi Hakkapeliitan ja Michelinin taakse.Henkilöautojen nastarengastesti on kokonaisuudessaan luettavissa Moottorin 11.8. ilmestyneessä numerossa 8/2021, joka löytyy sähköisesti myös Lehtiluukusta.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Ville-Veikko Heinonen Testin toteutus Test Finland Oy / Juuso Kallioinen ja Pasi PiironenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Testirenkaat, koko 205/55 R16 BF Goodrich G-Force Stud Continental Ice Contact 3 Gislaved Nord Frost 200 Goodyear Ultra Grip Arctic 2 Michelin X-Ice North 4 Nokian Hakkapeliitta 10 Nokian Nordman 8 Sava Eskimo Stud Lisää aiheestaHalpa kesärengas lisää kulutusta lähes litran sadalla! – Moottorin kesärengastesti 2021 Mitkä pakettiauton nastarenkaat pitävät liukkaalla ja mitkä sulalla kelillä? Moottorin nastarengastesti 2021 vastaa Nokian Nordman 8 edullisten nastarenkaiden ykkönen – Moottorin nastarengastesti 2021 Pakettiautojen nastarenkaat ensimmäisessä testissä – Moottorin nastarengastesti 2021 Rengastestin voittoon uusi Nokian Hakkapeliitta 10 – Moottorin nastarengastesti 2021 Yksi pakettiautorengas hylättiin rengastestistä – Moottorin nastarengastesti 2021 Lue lisää Kaikki artikkelit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa - auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa