28.1.2017

230 miljoonan Tallink Megastar – pihi ja ripeä Itämeren kyntäjä

Tallink Megastar

Sisäilmeeltään valoisa uusi Tallink Megastar on polttoainepihi, nopea ja vähäpäästöinen.

Uuden Megastar-aluksen neitsytmatka koittaa sunnuntaina. Alus kyntää Helsingin ja Tallinnan välin kahdessa tunnissa, sillä matkanopeus on 27 solmua.

Matkustaja-aluksella on seitsemän ravintolaa sekä useita kahviloita ja baareja. Matkustusluokkia on kolme: kansipaikka, Comfort Lounge ja Business Lounge. Megastarilla on lukuisia yhden hengen työpisteitä, joissa on latausmahdollisuus.

Aluksen kehittynyt rungonmuoto säästää polttoainetta ja ripeyttää etenemistä.

Tallink Megastar

Nesteytettyä kaasua polttoaineena käyttävä LNG-alus on sikäli ympäristöystävällinen, ettei Megastar päästele ilmoille lainkaan rikkiä. Hiilidioksidi- ja typpipäästötkin ovat huomattavan pienet verrattuna meridieseliin, jota alus voi myös käyttää polttoaineena.

Alus täyttää kaikki Itämeren alueelle määritellyt päästövaatimukset.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jokaiselle 3,1 neliötä

Megastarin neitsytmatka koittaa sunnuntaina. Ihan ensimmäinen matka suuntautuu Tallinnasta Helsinkiin.

Uusi kiinnostaa, sillä Tallink Silja Linen toimitusjohtaja Margus Schults kertoo, että neitsytristeilylle on tulossa kaksituhatta ihmistä. 212-metriseen jättiin mahtuu kaikkiaan 2 824 matkustajaa.

Sekin on laskettu, että jokaista matkailijaa kohden on 3,1 tilaa neliömetriä.

230 miljoonan euron panostus

Helsinki–Tallinna -reitille varta vasten suunniteltu Megastar on osittain Euroopan Unionin rahoittama, mutta on varustamokin kaivanut kuvetta. Janek StalmeisterAS Tallink Gruppin toimitusjohtajataustoittaa syitä 230 miljoonan euron satsaukselle.

– Suomen ja Viron yhdistävän liikenteen lähtöpisteenä toimiminen on meille tärkeä päämäärä.

Suomen ja Viron pääkaupunkien välinen meritie on vilkkaasti liikennöity. Yksistään Tallinkin kuljettamana reitillä matkustaa vuosittain huimat 4,5 miljoonaa ihmistä.

Vakaaksi todettu

Laivan kykyjä on esittelemässä myös Meyer Turku Oy:n toimitusjohtaja Jan Meyer, joka saa myhäillä tilaajan kehuessa suomalaista laivanrakennustaitoa.

Kuoroon yhtyy kapteeni Ain Aksalu, joka on työskennellyt Tallinkilla vuodesta 2005. Kokenut merenkävijä odottaa malttamattomana tulevia ruorivuoroja.

Tallink Megastar Ain Aksalu

Aksalu vakuuttui meritesteistä. Megastaria koeteltiin merellä viime vuoden joulukuussa ja kuluvan vuoden tammikuussa. Ajanjaksoon osui myös haastavia talvikelejä.

–Meritesteissä Gotlannin lähettyvillä tuulennopeus oli 20–22 metriä sekunnissa ja pystyimme silti etenemään ongelmitta 28 solmun nopeudella, joka on hieman enemmän kuin aluksen matkanopeus, Ainsalu kertoo.

– Alus on erittäin vakaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Valoisa ilme, kapeat portaikot

Meyer Turun telakalla rakennetun aluksen yleisilme on valoisa. Valinnoista vastaavat Megastarin pääsuunnittelija Samuli Hintikka ja sisustusarkkitehti Vertti Kivi.

Tallink Megastar pääsuunnittelija Samuli Hintikka
Tallink Megastarin pääsuunnittelija Samuli Hintikka

Matkustaja-aluksille tyypilliselle sokkeloisuudelle hekään eivät ole voineet mitään.

Tallink Megastar sisustusarkkitehti Vertti Kivi
Megastarin ilme on sisustusarkkitehti Vertti Kiven käsialaa.

Eri kansien välisten portaikkojen kapeus aiheuttaa takuuvarmasti ihmistukoksia – etenkin lähtö- ja saapumisvaiheissa.

Megastarin kahdelle kannelle levittäytynyt 2 800 neliömetrin ostoskeidas muistuttaa ratkaisuiltaan Silja Symphonyn ja Silja Serenaden ostosalueita.

Tallink Megastar

Automatkustajia ajatellen

Alus nielee sisäänsä 800 autoa. Autoilevia matkailijoita miellyttää, että autot lastataan kahdessa kerroksessa olevien ajoramppien avulla. Ratkaisu nopeuttaa laivaan ajamista ja sieltä poistumista.

Auton luokse pääsee myös matkan aikana, joten ostokset voi käydä viemässä takakonttiin. Etenkin ne raskaat ja särkymisherkät tuliaiset.

Teksti ja kuvat: Marko Jokela ja Tallink

Luetuimmat