28.1.2017 Ajoneuvot 230 miljoonan Tallink Megastar – pihi ja ripeä Itämeren kyntäjä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sisäilmeeltään valoisa uusi Tallink Megastar on polttoainepihi, nopea ja vähäpäästöinen. Uuden Megastar-aluksen neitsytmatka koittaa sunnuntaina. Alus kyntää Helsingin ja Tallinnan välin kahdessa tunnissa, sillä matkanopeus on 27 solmua. Matkustaja-aluksella on seitsemän ravintolaa sekä useita kahviloita ja baareja. Matkustusluokkia on kolme: kansipaikka, Comfort Lounge ja Business Lounge. Megastarilla on lukuisia yhden hengen työpisteitä, joissa on latausmahdollisuus. Aluksen kehittynyt rungonmuoto säästää polttoainetta ja ripeyttää etenemistä. Nesteytettyä kaasua polttoaineena käyttävä LNG-alus on sikäli ympäristöystävällinen, ettei Megastar päästele ilmoille lainkaan rikkiä. Hiilidioksidi- ja typpipäästötkin ovat huomattavan pienet verrattuna meridieseliin, jota alus voi myös käyttää polttoaineena. Alus täyttää kaikki Itämeren alueelle määritellyt päästövaatimukset. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jokaiselle 3,1 neliötä Megastarin neitsytmatka koittaa sunnuntaina. Ihan ensimmäinen matka suuntautuu Tallinnasta Helsinkiin. Uusi kiinnostaa, sillä Tallink Silja Linen toimitusjohtaja Margus Schults kertoo, että neitsytristeilylle on tulossa kaksituhatta ihmistä. 212-metriseen jättiin mahtuu kaikkiaan 2 824 matkustajaa. Sekin on laskettu, että jokaista matkailijaa kohden on 3,1 tilaa neliömetriä. 230 miljoonan euron panostus Helsinki–Tallinna -reitille varta vasten suunniteltu Megastar on osittain Euroopan Unionin rahoittama, mutta on varustamokin kaivanut kuvetta. Janek Stalmeister, AS Tallink Gruppin toimitusjohtaja, taustoittaa syitä 230 miljoonan euron satsaukselle. – Suomen ja Viron yhdistävän liikenteen lähtöpisteenä toimiminen on meille tärkeä päämäärä. Suomen ja Viron pääkaupunkien välinen meritie on vilkkaasti liikennöity. Yksistään Tallinkin kuljettamana reitillä matkustaa vuosittain huimat 4,5 miljoonaa ihmistä. Vakaaksi todettu Laivan kykyjä on esittelemässä myös Meyer Turku Oy:n toimitusjohtaja Jan Meyer, joka saa myhäillä tilaajan kehuessa suomalaista laivanrakennustaitoa. Kuoroon yhtyy kapteeni Ain Aksalu, joka on työskennellyt Tallinkilla vuodesta 2005. Kokenut merenkävijä odottaa malttamattomana tulevia ruorivuoroja. Aksalu vakuuttui meritesteistä. Megastaria koeteltiin merellä viime vuoden joulukuussa ja kuluvan vuoden tammikuussa. Ajanjaksoon osui myös haastavia talvikelejä. –Meritesteissä Gotlannin lähettyvillä tuulennopeus oli 20–22 metriä sekunnissa ja pystyimme silti etenemään ongelmitta 28 solmun nopeudella, joka on hieman enemmän kuin aluksen matkanopeus, Ainsalu kertoo. – Alus on erittäin vakaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Valoisa ilme, kapeat portaikot Meyer Turun telakalla rakennetun aluksen yleisilme on valoisa. Valinnoista vastaavat Megastarin pääsuunnittelija Samuli Hintikka ja sisustusarkkitehti Vertti Kivi. Tallink Megastarin pääsuunnittelija Samuli Hintikka Matkustaja-aluksille tyypilliselle sokkeloisuudelle hekään eivät ole voineet mitään. Megastarin ilme on sisustusarkkitehti Vertti Kiven käsialaa. Eri kansien välisten portaikkojen kapeus aiheuttaa takuuvarmasti ihmistukoksia – etenkin lähtö- ja saapumisvaiheissa. Megastarin kahdelle kannelle levittäytynyt 2 800 neliömetrin ostoskeidas muistuttaa ratkaisuiltaan Silja Symphonyn ja Silja Serenaden ostosalueita. Automatkustajia ajatellen Alus nielee sisäänsä 800 autoa. Autoilevia matkailijoita miellyttää, että autot lastataan kahdessa kerroksessa olevien ajoramppien avulla. Ratkaisu nopeuttaa laivaan ajamista ja sieltä poistumista. Auton luokse pääsee myös matkan aikana, joten ostokset voi käydä viemässä takakonttiin. Etenkin ne raskaat ja särkymisherkät tuliaiset. Teksti ja kuvat: Marko Jokela ja Tallink Lue myös: Tässä on Tallinkin uusi Megastar – keidas keskellä merta Tallink satsaa uuteen laivaan ja kahden rampin taktiikkaan Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?