1.8.2018

30-vuotias Suzuki Vitara uudistuu kattavasti – satsaus tyylliin ja turvallisuuteen

Suzuki Vitara

Jatkossa konepellin alla on taloudellisempi turbomoottori. Myös turvavarustusta, tyyliä ja ulkonäköä on kohennettu edeltävästä sukupolvesta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suzuki Vitara esiteltiin autoilevalle maailmalle vuonna 1988, jolloin se pyrki esiintymään edukseen kompaktina kolmeovisena pikkumaasturina.

Myöhemmin autoon lisättiin takaovet ja se kasvoi parin sukupolven myötä myös selvästi kookkaammaksi.

Nykyisen Suzuki Vitaran tuotanto alkoi japanilaismerkin Unkarin tehtaalla vuonna 2014 ja päivitetty neliveto saavutti suosiota toivotulla tavalla.

Valmistajan laskelmien mukaan se on ylivoimaisesti eniten myyty nelivetoinen kompakti katumaasturi esimerkiksi Suomessa.

Aikaa kestävät muodot

Suzuki muotoili Vitaran siten, etteivät sen linjat ole vanhentuneet, ainakaan valmistajan mukaan. Tämä lienee syy siihen, että tuoreimmassa päivityksessä auton ulkonäköä on ehostettu todella maltillisesti, eli uudella keulan ilmeellä ja LED-takavaloilla.

Suzuki Vitara

Edessä huomion kiinnittää kromattu säleikkö ja uudelleen muotoiltu puskuri. Vanteissa on havaittavissa uutta tyyliä ja värivalikoimaan kerrotaan lisätyn kaksi vaihtoehtoa.

Suzuki Vitara

Nähtäväksi jää, riittääkö tämä ostohousuja päällensä sovittavalle asiakaskunnalle.

Sisältä Vitara on ennakkotietojen mukaan korkeatasoisempi, sillä materiaaleihin on satsattu aiempaa enemmän. Kojelauta on  pehmeäpintainen, mittaristo ja kello entistä helpompilukuisia ja päämittareiden välissä on jatkossa värillinen ajotietokoneen näyttö.

Suzuki Vitara

Turbotekniikkaa luvassa

Valmistajan mukaan tärkeä parannus on nyt siirtyminen kokonaan turbotekniikkaan bensiinimoottoreissa.

Vitaran perusmoottorina ollut vapaasti hengittävä 1,6-litrainen korvataan jatkossa vähemmän kuluttavalla ja puhtaammalla 1,0-litraisella Boosterjet-turbomoottorilla. Sen suurin teho on 82 kW (112 hv) ja suurin vääntömomentti 170 Nm.

Edeltäjään verrattuna suurin teho putoaa aavistuksen, mutta toisaalta vääntömomentti kasvaa ja on käytettävissä laajalla käyntinopeusalueella.

Toisena moottorina jatkaa nykyisen Vitaran S-mallissa ollut 1,4-litrainen 103 kilowatin tehoinen Boosterjet-turbomoottori. Suomeen Vitaraa tuodaan vain nelivetoisena. Ostaja voi kuitenkin valita joko käsivalintaisen tai automaattivaihteiston.

Suzuki Vitara

Huomio turvallisuuteen

Suzuki Vitara on valmistajansa mukaan kerännyt kiitosta varustelustaan. Uudistuksen myötä varustetasoa kohennetaan entisestään. Erityisesti huomiota on kiinnitetty turvavarusteluun. Valmistaja hehkuttaa autossa olevan paljon varusteita, joita kilpailijoihin ei saa rahallakaan.

Näitä ovat esimerkiksi jo vakiovarustukseen kuuluva aktiivinen kaistavahti, kaistanvaihtoavustin, risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä, liikennemerkkien tunnistus ja törmäyksenestoavustimessa on nyt myös jalankulkijoiden tunnistusominaisuus.

Tarkemmat tiedot uudistuneen Suzuki Vitaran Suomeen tuotavista malleista, varusteista ja hinnoista luvataan julkaista syyskuuhun mennessä. Ensimmäiset uudistuneet Vitarat saapuvat Suomeen näillä näkymin alkusyksystä.

Lähde ja kuvat: Suzuki

Luetuimmat