11.6.2019 Ajoneuvot Ainutlaatuinen pienoismallilöytö Suomesta: näyttävät puu-Fordit 1930-luvulta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Unto Kauppisen yli 80-vuotiaat puiset Ford-pienoisautot 1930-luvulta kätkevät taakseen koskettavan tarinan. Patinoituneen pahvilaatikon kannen alta paljastuu toinen toistaan yksityiskohtaisempia, puisia autoja. Ne ovat vain vaivoin tulitikkuaskin kokoisia. Pienoismallien, joista jokainen näyttää esittävän ikivanhoja Fordin malleja, tarkkuus tyrmää. Erilliset ajovalot lokasuojien päällä, taidokkaat kromikoristelut, autenttiset mittasuhteet ja piiruntarkasti maalatut detaljit – aina rekisterikilpiä myöten. Pyörätkin rullaavat herkästi kuin tehdastekoisissa pikkuautoissa. Autotyyppejä on useita: henkilö-, kuorma- ja säiliövaunuja, onnikoita ja armeijan ambulanssikin. Laatikosta löytyy myös raaka-aineita. Puunappuloita, joista autojen pyörät on sahattu, ohutta rautalankaa, josta puskurit on taivutettu sekä yksinkertaisia työvälineitä – pieniä talttojen kärkiä, partaterien kappaleita ja hiekkapaperin palasia. Niiden avulla puukalikoista on veistetty esiin aikakauden autojen kaarevat muodot. "Pienoismallien erikoislaatuisuus saa vielä uuden merkityksen, kun kuulee, että Unto Kauppinen loihti ne varsin varhaisella iällä." Mukana on kellastunut paperi, johon mallien tekijä on laatinut taidokkaita lyijykynäluonnoksia tulevista kohteistaan. Jopa se kynänpätkäkin on tallella. Osa autoista on viimeistelty täysin valmiiksi, mutta niiden ohella laatikossa on myös useita maalaamattomia aihioita. Niiden enemmän tai vähemmän hiomattomat korit paljastavat, että hieno työ on aikanaan jouduttu jättämään kesken. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tallessa kaikki vuodet Puuautot ovat Iisalmessa 28.8.1919 syntyneen ja Keravalla asuneen Unto Kauppisen käsityön tulosta. Autot löysi hiljattain Seppo Sariola, jonka vanhemmat olivat Kauppisen sisarten perhetuttuja. Kun viimeinen elossa ollut sisar kuoli, Sariola sai tehtäväkseen suvun kuolinpesän selvittelyn. – Nämä on tehty todella taidokkaasti. Veikkaan, että jos nykyihmiselle annettaisiin kalikka käteen ja pyydettäisiin, että veistäpä tuollainen, niin eipä taitaisi onnistua, Sariola ihastelee. Pienoismallien erikoislaatuisuus saa vielä uuden merkityksen, kun kuulee, että Unto Kauppinen loihti ne varsin varhaisella iällä. Sen todistaa yhden auton pohjaan kirjattu vuosiluku 1936. Tuolloin Kauppinen on ollut vasta 17-vuotias. Perimätietoa siitä, mistä hän sai inspiraationsa pienoismalleihin, ei ole säilynyt. – Se tiedetään, että koko suku oli taiteellisesti lahjakasta. Jäämistöstä löytyy huimia piirroksia paitsi Unton, myös hänen sisartensa tekeminä, Sariola kuvailee. Sekään ei ole tiedossa, miksi nämä puuautot ovat nimenomaan Fordeja. Arvatenkin pääasiallisina malleina ovat toimineet valokuvat joko omasta takaa tai lehtien sivuilta, sillä varsinaisia oikeita autoja – etenkään erikoisempia – ei tuon ajan Suomessa vilissyt. Autojen lisäksi Kauppinen oli veistänyt ainakin yhden veturin, ja vaunukin kokoelmasta löytyy. – Jotakin kiinnostusta autoiluun perheessä kyllä oli: Unton isä ajoi autoa jo varhaisessa vaiheessa, ja yksi sisarista toimi tiepalvelutehtävissä. Juuri Unto Kauppisen kolmea sisarta on kiittäminen siitä, että puiset pienoisautot ovat taltioituneet nykypäivään. Sisaret säilyttivät niitä tunnollisesti vuosikymmenten halki, ja asian tärkeydestä kertoo laatikon kylkeen kirjoitettu teksti: Unton pikkuautot. Itselleenkin tärkeitä Vaikka Unto Kauppinen oli todistetusti käsistään kätevä, varsinaiseen ammattiin – esimerkiksi puusepäksi – hän ei Sariolan mukaan ehtinyt kouluttautua. – Armeijassa hänet oli tituleerattu koululaiseksi. Sota katkaisi sitten opiskelut. Kauppinen kävi Keravan yhteiskoulua, mutta se keskeytyi armeijaan menon vuoksi. Hän kotiutui RUK:sta Niinisalosta välirauhan aikana 6.9.1940. Suunnitelmat koulun jatkamisesta kuitenkin jäivät, kun Kauppinen päätti jäädä reservin vänrikkinä puolustusvoimien palvelukseen. Pienoismallit, jotka Kauppinen oli koululaisena rakentanut, olivat edelleenkin ilmeisen tärkeä harrastus. Sen osoittaa kirje, jonka hän kirjoitti 12.1.1941 sisarelleen Eine Kauppiselle ollessaan komennuksella Taavetissa: ”Täällä olisi hyvä tilaisuus ja hyvää aikaa väsätä niitä pikkuautoja. Mutta kun tämä komennukseni on niin lyhytaikainen, ei niitä kannata lähettää tänne niitä vehkeitä, siellä komppaniassa en kuitenkaan voi niitä tehdä, sillä asun miesten kanssa samassa huoneessa. Sinä saat sitten ne järjestää tänne, kun minä kirjoitan niin, kun nyt ensin näkee miksi tämä elämä tästä järjestyy.” Jatkosota alkoi 25.6.1941. Elämä valitettavasti järjesti asiat niin, että hyökkäysvaihe, joka vei mukanaan lukemattomia muitakin suomalaisia nuorukaisia, koitui myös 21-vuotiaan Unto Kauppisen kohtaloksi. Vain viikko taistelujen alkamisesta, heinäkuun kolmantena päivänä, Vänrikki Kauppinen kaatui vihollisen luotiin Ylämaan Säämälän kylässä ensimmäisessä taistelutehtävässään johtaessaan tiedustelupartiota vihollisen puolella. Kauppinen haudattiin Tuusulan sankarihautaan. Jotkut autoista on muotoiltu valmiiksi, mutta maalaus on jäänyt keesken tai kokonaan tekemättä, ja myös yksityiskohtia puuttuu. Unto Kauppisella oli vakaa aikomus saattaa nämäkin valmiiksi, mutta kohtalo päätti toisin. Pienet, mutta sitäkin upeammat muistot jäivät kuitenkin elämään. Seppo Sariola on nyt luovuttanut pienoismallit Fordin Suomen maahantuojalle, joka on luvannut pitää niistä hyvää huolta. – Tahtoisin, että ne olisivat jossain tilassa esillä. Fordin maahantuojan kanssa on ollut puhetta, että heillä voisi olla kiinnostusta museoida nämä jopa ihan kansainvälisellä tasolla, Sariola kertoo. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku