18.11.2018

Aitoa Paris-Dakar -henkeä – uusi Yamaha Ténéré 700

Yamaha Ténéré 700

Erityisesti suomalaismotoristit ovat kaivanneet seikkailupyörämarkkinoille kevyttä keskikokoista sorateille sopivaa vaihtoehtoa. Uusi Yamaha Ténéré 700 vastaa tähän huutoon.

Jo pelkkä nimi Ténéré saa todellisella seikkailupyöräharrastajalla hiekan rahisemaan hampaissa, tunnetaanhan malli moninkertaisena Paris-Dakar -aavikkorallin voittajapyöränä. Erityisesti yhdistelmä Ténéré ja Stephane Peterhansel olivat maailman kovimmassa aavikkokisassa lyömätön yhdistelmä saavuttaen peräti kuusi voittoa.

Yamaha Ténéré 700

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tuttu moottori, muu uutta

Yamaha ei ole jättänyt Ténéré-nimen mainetta aikaisemmissa seikkailupyörissään hyödyntämättä eikä tee sitä nytkään. Moottori on lainattu huippusuositusta MT-07 -mallista. Runko sekä jousitus ovat täysin uutta suunnittelua.

Yamaha toi julkisuuteen jo pari vuotta sitten T7-koodinimeä kantavan konseptimallin uudesta Ténéréstä. Sitä on testattu huolella ja yhtenä testikuljettajana oli britti Nick Sanders, joka on kiertänyt moottoripyörällä maapallon seitsemän kertaa ja ajanut kahdeksan kertaa Etelä-Amerikan kärjen ja Alaskan välisen matkan.

Yamaha Ténéré 700

Ténéré-viritteisenä CP2-moottorin vääntökäyrä on tasaisempi ja huipputehosta on menetetty pari hevosvoimaa. Jousituksessa on uskottavat 210/200 millin joustomatkat ja rengaskoot on valittu siten, että tarjolla on mahdollisimman laaja repertuaari aitoja offroadrenkaita, edessä 21 tuumaa ja takana 18 tuumaa.

Sekä istuen että seisaaltaan

Taloudellisen moottorin ansiosta 16 litran tankillisen luvataan riittävän yli 350 kilometrin matkalle. Tankki on muotoiltu takaosastaan kapeaksi, jotta ajoasento myös seisaaltaan ajettaessa olisi luonteva. Istuinkorkeudeksi kerrotaan 880 milliä.

Mittaristo henkii Paris-Dakar -henkeä. Ajovaloina on neljä led-valoa ja valmistajan mukaan ne valaisevat vaikeissakin olosuhteissa tehokkaasti riittävän pitkälle.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: valmistaja

Luetuimmat