26.3.2018 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Kun vain brändillä on väliä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ennen oli automerkkejä, tänään on brändejä. Huomenna ei ehkä muuta olekaan. Eräänä päivänä internetin erämailla törmäsin taannoisen Performance Car -lehden vertailuun. Nykyistä brittilehti Evoa edeltänyt ajonautintokeskeinen media vertaili suuria sedaneita vuonna 1991. Ajettavuutta painottaneessa testissä mittelivät Alfa Romeo 164, BMW 5-sarja (E34), Citroën XM, Jaguar XJ6 (XJ40), Peugeot 605 ja meillä Opel Omega A:na tunnettu Vauxhall Carlton. Kun vertailujoukkoa tarkastelee nyt vuonna 2018, mieleen herää pari asiaa. Ensin ihmetystä herättää, ettei vertailussa ole mukana Mercedes-Benziä tai Audia – ilmeisesti kummaltakaan ei löytynyt riittävän kuljettajakeskeistä mallia. Varsinaisen yllätyksen kokee vasta, kun katsoo vertailutestin tuloksia. Ei, BMW ei ollut selvä voittaja. Vertailun voitti Peugeot 605 3.0 24V. Toiseksi sijoittui Jaguar, kolmanneksi Vauxhall. Vasta sitten tulivat BMW 525i ja Alfa Romeo. Mukavuuspainotteinen Citroën XM jäi viimeiseksi. Ehkä tulos ei tekohetkellä yllättänyt, sillä elihän Peugeot 205 GTi:n ja 405 Mi16:n symboloimaa kultakautta. Vuonna 2018 Performance Carin vertailu tuntuu raikkaalta poikkeukselta saksalaiskolmikon ylivaltaa vastaan. Nykyisin tuntuu lähes käsittämättömältä, että tavalliset merkit ovat kyenneet lyömään kiilaa premium-merkkejä vastaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Saksalaista tehokkuutta parhaimmillaan Saksalaiset ovat ymmärtäneet brändin voiman. BMW ja Mercedes-Benz ovat tehneet upeaa työtä asemansa vahvistamisessa. Audin imagollinen nousu quattron ja 100-mallin myötä TT:n ja RS-mallien kautta samalle tasolle on vieläkin kovempi juttu. Audi TT Markkinointiin on mennyt valtavat määrät rahaa, mutta kun katsoo merkkien maailmanlaajuisia vuosimyyntejä, on helppo uskoa tinkimättömän markkinoinnin kannattavan. Karsihan saksalaiskolmikko tavismerkkien ylämallit kokonaan pois, ja menipä siinä sivussa Saabikin. Yhtään saksalaiskärkeä väheksymättä on silti todettava, ettei automaailman jakautuminen tavallisiin ja premium-merkkeihin ole autoilijan kannalta hyvä kehitystilanne. Kilpailu vähenee: siinä missä 1980-luvulla tavallisetkin merkit pystyivät pitämään arvomerkkejä varpaillaan, vilkuillaan nyt Etelä-Saksan Stuttgartissa, Ingolstadtissa ja Münchenissä lähinnä toisiaan. Upeassa nousussa oleva Volvo ehkä vielä otetaan tosissaan, mutta valitettavan usein saksalaistehtaat eivät edes noteeraa Euroopassa Lexusta – tavallisemmista merkeistä puhumattakaan. BMW Z4 (E85) Asenteessa on ripaus ylimielisyyttä, mutta myös käytännöllisyyttä: BMW tuskin pitää Fordia kaupallisena uhkana. Saa nähdä, alkaako etumatkan tuoma laiskistumisriski näkyä tuotteissa vähitellen. Someajan vaarat Brändimarkkinoinnilla kiillotetun mielikuvamarkkinoinnin vaikutus on vasta kiihtymässä. Haluttavuudella on valtava vaikutus merkkien medianäkyvyteen. Hashtagillä #bmw löytyy Instagramista 27,7 miljoonaa osumaa, kun #peugeot tuottaa 1,4 miljoonaa tulosta. Koska molempien merkkien autot ovat yleisiä, täytyy eron johtua tietysti siitä, että somessa esitellään mielummin bemaria kuin pösöä. Sosiaalisen median lisäksi brändien kiinnostavuus ohjaa perinteistä mediaa. Nettiuutisoinnissa klikit ovat kultaa. Se ohjaa toimituksia väistämättä uutisoimaan enemmän Audista kuin Opelista. Se tuskin kaventaa brändien välistä kuilua Performance Car -lehden taannoisesta ajettavuusihannoinnista ollaan kaukana, mutta muutos on vasta alkamassa. Tulevaisuuden visioissa maalaillaan kuvaa tilauspohjaisista robottiautoista. Jos auton käyttö siirtyy omistamisesta käyttämiseen, nähdään autonvalmistajissa ja -brändeissä raaka pudostuspeli. Siitä pelistä selviävät vain vahvimmat. Teksti: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku