28.1.2019

Ajatuksia autoista: ostatko katumaasturia, vaikka tarvitset jotain ihan muuta?

Seat Tarraco

Tunteiden ja järjen eriskummallinen kompromissi: katumaasturi.

Taivas vaihtaa ylleen vaaleanharmaan sävyn. Näkyvyys heikkenee, lumisateen ensimerkit sulavat lämmintä tuulilasia vasten. Keli on liukas, sen aistii silmäkin.

Ikävä sää sopisi mielikuvamainokseen, jonka tähti on allani oleva auto. Se on Seat Tarraco, suuri seitsenpaikkainen katumaasturi.

Seat näyttää tuttavalliselta, mutta muodot eivät häivytä koon tuomaa jykevyyttä. Olemusta alleviivataan 20-tuumaisilla vanteilla, leveillä renkailla ja puskureita koristavilla seikkailumuoveilla. Tämän kanssa ei joudu pulaan, siinä olemus yhdessä lauseessa.

Yllä mainittua mielikuvaa ostaessa on tiedostettava yksi asia: allani oleva yli 40 000 euron Seat ei tarjoa sen enempää ratkaisua lumimyräkälle kuin ilmastonmuutoksellekaan.

Yli 40 000 euroa maksava koeajoauto on etuvetoinen. Sen 245 milliset kitkarenkaat sutivat kevyen 1,5-litraisen TSI-moottorin alla epätoivoisesti pitoa hakien. Ajonvakautusjärjestelmään kuuluva vetoluistonesto yrittää paikata, mutta kun kitkaa ei ole, mitään ei tapahdu. Ei ainakaan mitään toivottua. Keula muljahtaa liikennevaloihin kaivautuneisiin uriin. Takanani mopoautokuljettaja tuskastuu tientukkeeseen.

Ei, tämä Seat Tarraco ei ole luonnolle kaapin paikan näyttävä nelipyöräinen turvahuone. Maasturina arvosteltuna se on perin kelvoton tekele. Talviset kadut ovat sille samanlainen haaste kuin aavikko on oikealle maastoautolle.

Mutta samaisen kaapin se tuo Ikeasta kotiin niin mainiosti, kun kaapin nyt Ikeasta voi itse kotiin tuoda. Kuljettajan tilat ovat avarat ja keskimmäinen istuinrivi tarjoaa mukavat ja muokattavat olot aikuisellekin. Lavea tavaratila riittää pidemmällekin mökkireissulle, ja tarpeen tullen kolmas istuinrivi nousee nopeasti pystyyn. Ei se aikuiselle mukava ole, mutta kyllä sinne voi ahtautua varaamatta etukäteen aikaa fysioterapeutille. Ja kun kaikki istuimet kippaa matalaksi, Tarraco haastaa jo pienet pakettiautot.

Seat ei ole tehnyt huonoa autoa. Tarraco tarjoaa täsmälleen sitä, mitä valtaosa meistä autoilta tarvitsemme.  Kilpailijoidensa tavoin sen vahvuudet ovat joustavassa tilankäytössä, joka on paketoitu elämänilotonta tavaravankkuria jännittävämpään pakettiin. Se on tila-auto katumaasturikuosissa.

Yksinkertaista: tila-auto lupaa vaivattomia ratkaisuja arkisiin ongelmiin, katumaasturi lupaa vaellusta vuoristossa tai ainakin aamuista surffiseikkailua. Kumpaa haluaisit, ja kumpaa oikeasti tarvitset? Yhtäkkiä etuvetoinen näköismaasturi kuulostaa hyvinkin järkevälle tarjoukselle. Ei ihme, että näitä ostetaan.

Tosin sitä nelivetoa kannattaa silti harkita. Tai ainakin järkevämpiä talvirenkaita.

Teksti: Lauri Ahtiainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat