Ajoneuvot Autonäyttely Esittely Pariisi 2022 Uutinen 21.10.2022
Bensiinimoottoreiden siivoaminen pois alkoi nyt! – DS 7 enää vain lataushybridinä
Ranskalaisen DS Automobilesin luksusmaasturi DS 7 aloittaa malliston sisällä pelkkien lataushybridien aikakauden.
Pariisinautonäyttelyn kotikentällä kuultiin uutisia ranskalaismerkki DS Automobilesin uutuuksista. Kun b-segmentin crossover on tarjolla enää pelkkänä sähköautona, niin isoja muutoksia tulee myös DS 7 -luksusmaasturin voimalinjapuoleen. Pelkkä bensiinimoottori DS 7:n mallistossa on nyt historiaa ja tästä eteenpäin DS 7:n saa enää vain ladattavana hybridinä. Tämä tietysti on pelkästään positiivinen uutinen.
Pariisin autonäyttelyssä esitelty uudistunut DS 7 on pian myös jo Suomessa, sillä ensimmäiset autot saapuvat maahan marraskuussa. Kun bensiinimoottoriversiot on siivottu mallistosta pois, tarjolla on kolme eri lataushybridivaihtoehtoa: E-Tense 225, E-Tense 300 4×4 ja E-Tense 360 4×4. Mallimerkinnätkin paljastavat, että ensimmäinen vaihtoehto on etuvetoinen, kaksi muuta nelivetoisia. Numero mallimerkinnän yhteydessä puolestaan kertoo voimalinjan tarjoamasta hevosvoimamäärästä.
Nelivetoisissa malleissa on PSA-konsernin 200-hevosvoimainen PureTech-polttomoottori sekä 110- ja 112-hevosvoimaiset sähkömoottorit kummallakin akselilla. Tehokkaimman 360-mallin virityksestä on vastannut DS Performance.
Koska kysymyksessä on ladattava hybridi, myös pelkällä sähköllä ajaminen onnistuu. Akkukoko DS 7:ssä on myös kasvanut, nyt autossa oleva 14,2 kilowattitunnin akku tarjoaa jopa 65 kilometriä sähköistä toimintamatkaa WLTP-syklillä ja jopa 81 kilometriä WLTP-kaupunkisyklissä. Akun lataaminen täyteen kestää noin kaksi tuntia auton 7,4 kW:n sisäisellä yksivaihelaturilla.
Uusi DS 7 on saanut myös jo hinnat. Hinnat alkaen malli on E-Tense 225 ja sen hinta ilman lisävarusteita on 57 694 euroa. Koska kysymyksessä on luksusmaasturi, se lippulaivamalli kaikilla mahdollisilla löytyy myös. Malli on DS 7 E-Tense 4×4 360, joka on varustettu nelivedolla, 21-tuumaisilla vanteilla, madalletulla alustalla ja DS Performance -jarruilla. Kyseisen version hinnat alkavat 72 390 eurosta Performance Line Business -varustetasolla.

Ai miksikö autonäyttelyjutussa on tehtaan kuvat? Koska muuan presidentti Macron saapui messuosastolle samalla hetkellä, kun kamera kohosi DS 7:n kuvaamiseksi.
Voimalinjauudistuksen lisäksi DS 7:n suurimpia muutoksia on DS IRIS -tietoviihdejärjestelmän uudistus. Käyttöliittymä infotainmentissa on kokonaan uusi, ja se on täysin muokattavissa. Lisäksi se on reaktiivinen ja saumaton. DS 7:n ohjaamon 12-tuumainen korkearesoluutioisessa kosketusnäyttössä on myös widget-valikko, jonka kautta päästään yhdellä liikkeellä käsiksi järjestelmän kaikkiin toimintoihin. Näytölle saa näkyviin myös etu- ja takakameranäkymät, joiden kuva tulee korkean tarkkuuden kameroista. Järjestelmä tukee myös Mirror Screen -toimintoa wifin välityksellä.
Ulkoisesti uutta on myös auton nimen muuttuminen, sillä DS luopui kolmosen tavoin myös seiskassa erillisestä Crossback-nimityksestä malliuudistuksen myötä. Niinpä takaluukun kromilistassa ei enää lue ”Crossback”, vaan hiukan elegantimmin DS Automobiles. Takavaloissa on haettu tuimempaa ilmettä ja perän olemusta on levennetty.
Keulan linjoja on terävöitetty ja erityisesti uudet Light Veil (”valoharso”) -päivänajovalot tuovat facelift-auton keulaan erottuvan ilmeen. Uusien valojen ideana on, että ne ikään kuin kajastavat puskurin läpi. Myös auton väri- ja vannevalikoimaa on mietitty, ja ikkunakehykset ja kattokaiteet saa nyt mustana.
Teksti: Manu Tuppurainen Lähde ja kuvat: DS Automobiles