21.10.2022

Bensiinimoottoreiden siivoaminen pois alkoi nyt! – DS 7 enää vain lataushybridinä

DS 7 facelift phev lataus

Ranskalaisen DS Automobilesin luksusmaasturi DS 7 aloittaa malliston sisällä pelkkien lataushybridien aikakauden.

Pariisinautonäyttelyn kotikentällä kuultiin uutisia ranskalaismerkki DS Automobilesin uutuuksista. Kun b-segmentin crossover on tarjolla enää pelkkänä sähköautona, niin isoja muutoksia tulee myös DS 7 -luksusmaasturin voimalinjapuoleen. Pelkkä bensiinimoottori DS 7:n mallistossa on nyt historiaa ja tästä eteenpäin DS 7:n saa enää vain ladattavana hybridinä. Tämä tietysti on pelkästään positiivinen uutinen.

Pariisin autonäyttelyssä esitelty uudistunut DS 7 on pian myös jo Suomessa, sillä ensimmäiset autot saapuvat maahan marraskuussa. Kun bensiinimoottoriversiot on siivottu mallistosta pois, tarjolla on kolme eri lataushybridivaihtoehtoa: E-Tense 225, E-Tense 300 4x4 ja E-Tense 360 4x4. Mallimerkinnätkin paljastavat, että ensimmäinen vaihtoehto on etuvetoinen, kaksi muuta nelivetoisia. Numero mallimerkinnän yhteydessä puolestaan kertoo voimalinjan tarjoamasta hevosvoimamäärästä.

Nelivetoisissa malleissa on PSA-konsernin 200-hevosvoimainen PureTech-polttomoottori sekä 110- ja 112-hevosvoimaiset sähkömoottorit kummallakin akselilla. Tehokkaimman 360-mallin virityksestä on vastannut DS Performance.

DS 7 facelift phev lataus

Koska kysymyksessä on ladattava hybridi, myös pelkällä sähköllä ajaminen onnistuu. Akkukoko DS 7:ssä on myös kasvanut, nyt autossa oleva 14,2 kilowattitunnin akku tarjoaa jopa 65 kilometriä sähköistä toimintamatkaa WLTP-syklillä ja jopa 81 kilometriä WLTP-kaupunkisyklissä. Akun lataaminen täyteen kestää noin kaksi tuntia auton 7,4 kW:n sisäisellä yksivaihelaturilla.

Uusi DS 7 on saanut myös jo hinnat. Hinnat alkaen malli on E-Tense 225 ja sen hinta ilman lisävarusteita on 57 694 euroa. Koska kysymyksessä on luksusmaasturi, se lippulaivamalli kaikilla mahdollisilla löytyy myös. Malli on DS 7 E-Tense 4x4 360, joka on varustettu nelivedolla, 21-tuumaisilla vanteilla, madalletulla alustalla ja DS Performance -jarruilla. Kyseisen version hinnat alkavat 72 390 eurosta Performance Line Business -varustetasolla.

DS 7 facelift phev lataus
Ai miksikö autonäyttelyjutussa on tehtaan kuvat? Koska muuan presidentti Macron saapui messuosastolle samalla hetkellä, kun kamera kohosi DS 7:n kuvaamiseksi.

Voimalinjauudistuksen lisäksi DS 7:n suurimpia muutoksia on DS IRIS -tietoviihdejärjestelmän uudistus. Käyttöliittymä infotainmentissa on kokonaan uusi, ja se on täysin muokattavissa. Lisäksi se on reaktiivinen ja saumaton. DS 7:n ohjaamon 12-tuumainen korkearesoluutioisessa kosketusnäyttössä on myös widget-valikko, jonka kautta päästään yhdellä liikkeellä käsiksi järjestelmän kaikkiin toimintoihin. Näytölle saa näkyviin myös etu- ja takakameranäkymät, joiden kuva tulee korkean tarkkuuden kameroista. Järjestelmä tukee myös Mirror Screen -toimintoa wifin välityksellä.

Ulkoisesti uutta on myös auton nimen muuttuminen, sillä DS luopui kolmosen tavoin myös seiskassa erillisestä Crossback-nimityksestä malliuudistuksen myötä. Niinpä takaluukun kromilistassa ei enää lue "Crossback", vaan hiukan elegantimmin DS Automobiles. Takavaloissa on haettu tuimempaa ilmettä ja perän olemusta on levennetty.

DS 7 facelift phev lataus

Keulan linjoja on terävöitetty ja erityisesti uudet Light Veil ("valoharso") -päivänajovalot tuovat facelift-auton keulaan erottuvan ilmeen. Uusien valojen ideana on, että ne ikään kuin kajastavat puskurin läpi. Myös auton väri- ja vannevalikoimaa on mietitty, ja ikkunakehykset ja kattokaiteet saa nyt mustana.

Teksti: Manu Tuppurainen Lähde ja kuvat: DS Automobiles

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat