24.9.2023

BYD Han hirvenväistökokeessa – jotain mitä ei haluaisi kokea tosielämässä

BYD hinnat Atto 3 Han 4x4 Tang 4x4 sähköauto Kiina hinta

Kiinalainen sähkösedan BYD Han on tehnyt debyyttinsä km77:n käsittelykokeessa. Hirvenväistön ja pujottelukokeen perusteella BYD:illä on vielä rakentamista muussakin kuin unelmissa.

Hirvenväistökoe, kielillä todettuna moose test, on ensisijaisesti turvallisuuden mittari, mutta se tuo myös kätevällä tavalla esiin asioita auton todellisesta luonteesta, sen ajokäyttäytymisestä äärimmillään. Se voi täten paljastaa yllättävälläkin tavalla jopa koko merkin kypsyyden ja valmiuden kehittää tasapainoisia autoja.

Ehkäpä maailmanhistorian tunnetuimmasta hirvenväistökokeen reputuksesta vastasi vuonna 1997 Mercedes-Benzin A-sarjan ensimmäinen sukupolvi, joka kaatui kumoon ruotsalaisten suorittamassa kokeessa. Mercedes-Benzille tämä oli aikanaan kova kolaus, ja vaikkei saksalaisvalmistaja koskaan ottanut täysin syytä niskoilleen, asensi se kaikkiin A-sarjalaisiin tuolloin luokassa käytännössä ennennäkemättömän ajovakauden hallintajärjestelmän, jo myytyihin autoihin vieläpä jälkiasenteisena.

väärin kuormattu peräkärry
Hirvenväistökokeen voi tehdä ja reputtaa myös peräkärryllä, kuten tiedämme.

BYD Hanin hirvenväistökoe ei sentään päättynyt kyljelleen, mutta paljasti, ettei kiinalaisvalmistajan ensimmäinen iso sähkösedan vielä yllä kokeneiden eurooppalaiskilpailijoiden tasolle alustansa kokonaisvaltaisessa toiminnassa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hullu hevonen

Myös Moottori on jo saanut Hanin koeajoonsa, ja todennut sen ihmeen hyväksi Kiinasta. Tuolle koeajoreitille ei kuitenkaan sattunut kyseistä isoa otusta, joka ei tunne väistämissääntöjä. Espanjalaisen km77:n toteuttama käsittelykoe joka tapauksessa vahvisti muutamia koeajoraportissa esiin nousevia havaintoja, tällä kertaa siis ääritilanteessa. Testissä oli samainen 3.9S -malliversio, joka on siis saanut nimensä 0 - 100 km/h -tuloksensa perusteella. Tämä tarkoittaa 380 kilowatin nelivetojärjestelmää ja 71 000 euron hintaa.

BYD Han

Käsittelykoe koostuu niin sanotusta slaalomista eli pujottelusta sekä varsinaisesta hätäväistöstä, jonka Han näissä vertailupuitteissa reputti.

Slaalomin Han kyllä suorittaa, mutta aliohjautumisesta johtuen kartiopujotteluun menee verrokkiautoja ja jopa joitakin sähkökatumaastureita enemmän aikaa. Koeajaja myös kritisoi tässä yhteydessä auton kaasunvastetta ja kuvailee sen käyttäytymistä arvaamattomaksi. Vapaasti käännettynä koeajajan mukaan Hanin käytös on "hullua" ja "järkyttävää" eikä auto " tahdo pysyä hallinnassa".

BYD Han sähköauto
Espanjalainen koeajaja käytti Hanista nimitystä "caballo loco" eli "hullu hevonen".

Varsinaiseen hirvenväistökokeeseen edetään testissä 77 kilometrin tuntinopeudella, alla Michelin Pilot Sport 4 -renkaat. Tästä Han ei selviydy, vaan voimakkaan aliohjautumisen ja kallistelun vuoksi radasta päästään testissä läpi hidastamalla nopeus 70:ään. Aliohjautumistaipumus on hyvin linjassa koeajoraportin havainnon kanssa, jonka mukaan Han tuntuu joissain tilanteissa aivan etuvetoiselta autolta. Myös huojumiskäyttäytyminen tuli esiin Moottorin testissä, jossa siis käytiin läpi jokapäiväisiä ajotilanteita.

Kaiken kaikkiaan BYD Hanin mukavuuspainotteinen alusta ei pysty reagoimaan tarvittavalla jämäkkyydellä testin mukaisissa ääritilanteissa, eikä kompensoi riittävällä tavalla ison sähköauton suurta omamassaa. Vertailun vuoksi perinteisten eurooppalaismerkkien, kuten Mercedes-Benzin, Porschen ja BMW:n karkeasti vastaavanlaiset mallit EQE, Taycan ja i5 ovat esiintyneet vastaavissa testeissä etupäässä kypsästi, loogisesti ja hienostuneesti.

Lähteet: km77, Autoevolution Kuvat: Moottorin arkisto Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat