11.5.2024

Huutokauppahelmet – Jaguar XJR-15 eli suoraan Le Mansista kadulle (ja vielä takaisin Le Mansiin)

Kuva Robin Adams/RM Sotheby's
Jaguar XJR-15

Aitoon kilpa-autoon perustuva katuauto on harvojen herkkua monestakin syystä.

1990-luvun taitteessa taistelu Le Mansin herruudesta kävi kovana. Jaguarin vastaus oli "Silk Cut" XJR-9, jonka takana oli brittitehtaan lisäksi Tom Walkinshaw Racing (TWR). Panostus tuotti tulosta ja XJR-9 katkaisi Porschen 1980-luvun voittoputken ranskalaiskisassa.

XJ220-superauton esittelyn myötä heräsi kuitenkin ajatus, että eikö XJR-9 voisi taipua myös katukäyttöön? Tom Walkinshaw kynäili idean ja muut tekijät löytyivät TWR:n riveistä. Syntyi XJR-15, joka perustui kilpa-auton pohjalevylle, mutta auton mitoissa tehtiin pieniä myönnytyksiä katuajamisen suuntaan. Valmistajaksi perustettiin JaguarSport, joka oli Jaguarin ja TWR:n yhteisyritys, mutta sen enempää Jaguar ei halunnut tekemisissä vaihtoehtoisen superautoprojektin kanssa.

Jaguar XJR-15

Koska XJR-15:n sukupuussa olivat kilpa-autot, suunniteltiin myös auto hyvin kilpa-automaiseksi. 50 valmistuneesta XJR-15:sta noin puolet tehtiin kilpureiksi muun muassa F1:n tukisarjana toimineeseen Jaguar Sport Intercontinental Challengeen. Katuautoihin valittiin puolestaan pehmeämpi jousitus, soveltuvampi rengastus, synkronoitu vaihteisto ja armollisemmat jarrupalat. Samalla XJR-15 oli ensimmäinen katuauto, jonka kori on tehty kokonaan hiilikuidusta ja Kevlarista.

Jaguar XJR-15

Jaguarin vetäydyttyä kilpailutoiminnasta TWR:n partneriksi saapui Nissan, jonka menestyksekkään R390:n ohjaamon muodossa on jotain todella tuttua...

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1991 Jaguar XJR-15

Kaliforniassa listattu XJR-15 on yksi 27:stä katuversiosta. Autolla on ajettu vain noin 126 kilometriä uudesta. Auton sarjanumero on 008. Auton ensimmäinen omistaja oli japanilainen keräilijä, jonka hoivista auto myytiin Yhdysvaltoihin 2018.

Jaguar XJR-15

Hiilikuidun kuvio on nähtävissä maalipinnan alta ja konetilassa on 6,0-litrainen vapaasti hengittävä V12, josta saadaan 450 hevosvoimaa. Melko kitsaasti äänieristyssä autossa on onneksi sisäänrakennetut kuulokemikrofonit istuinten pääntuissa, jotta keskusteleminen onnistuu matkan aikana. Nahkaverhoilua on käytetty melko säästeliäästi istuinten ulkopuolella, mutta minttulakukuvioitu hiilikuitu kertoo auton olevan aidosti kilpureiden sukua.

Jaguar XJR-15

Huonoihin uutisiin kuuluu, että menestyksekkään kilpa-auton harvinaisen katuversion hyvin säilytetty yksilö ei ole halpa ja siihen tuskin pääsee käsiksi ilman miljoonavaroja. RM Sotheby's kertoo hinnan olevan saatavilla kysymällä, mutta tiedättehän: jos pitää kysyä, ei siihen ole varaa. Joka tapauksessa myynnissä on pala mielenkiintoista Jaguar-historiaa.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat