30.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Jaguar XJ220 Teksti Antti Kautonen Kuva RM Sotheby's Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jaguar XJ220 oli aikanaan maailman nopein tuotantoauto, sillä sen nopeusmittarin viisari miltei kosketti 350 kilometriä tunnissa. 1990-luvun alun superautoissa oli unelmoiville mistä valita. Suuret ja pienemmät merkit tavoittelivat huippunopeuksia sukkulamaisilla luomuksilla, Bugatti EB110:sta McLaren F1:een. Porsche 959 oli yhä tuotannossa, kuten myös Ferrari F40 vielä vuoteen 1992 asti. 30 vuotta sitten elettiin lama-aikaa tai varovaista nousua pahimmasta notkosta, mutta superautoille se saattoi olla kulta-aikaa. Yhtenä aikakauden nopeimmista autoista loisti Jaguar XJ220.Viittasimme aiemmassa MG Metro 6R4-artikkelissa juuri XJ220:een. Vuonna 1988 konseptiautona esitellyn Jaguarin halomallin oli alun alkaen tarkoitus saada voimanlähteekseen V12-moottori, jossa olisi ollut enemmän Le Mansin kilpa-autohenkeä. Tuotantoautoihin kuitenkin päädyttiin kehittämään tuplaturbo-veekuutonen, joka juonsi juurensa juurikin näihin 6R4-ralliautojen moottoreihin. Sylinteriluvultaan puolikasta moottoria ei siltikään pidä pitää minään pettymyksenä, vaikka XJ220:n myynti ei koskaan yltänyt suunniteltuihin lukuihin; lamavuodet olivat vähintäänkin yhtä suurena syynä siihen, että 350 auton sijaan Jaguar valmisti kahdessa vuodessa 281 XJ220:a joista kaikkia ei edes saatu kaupaksi. Brunein sulttaanilla oli varmasti kuitenkin pari tusinaa. Nyt huutokaupattavan hopeanvärisen XJ220n historia kertoo samanlaista tarinaa. Maaliskuun 31.päivänä 1993 valmistunut, vasemmalta ohjattava auto varsinaisesti myytiin vasta kesällä 1997, eli nelisen vuotta se vain odotteli suhdanteiden parantumista. Käytyään kaupaksi tämä Spa Silver -värinen Jaguar suuntasi Don Law Racingille Newcastleen, Jaguar-virittäjälle joka on erikoistunut juuri XJ220:ihin. Don Law päivitti jarrut järeämpiin ja vaihtoi pakoputkiston urheilumalliseksi.Jaguar huutokaupattiin kymmenen vuotta myöhemmin RM Sotheby’sin huutokaupassa ja laivattiin Venäjälle, josta suunta kävi Arabiemiraatteihin. Nykyisin tämä XJ220 on Dubaissa, jossa se kaupataan joulukuun 1. päivänä saman kauppatalon toimesta. Mittarissa on 5679 kilometriä, ja loppukesästä autoa on huollettu Dubaissa monenkymmenen tuhannen euron edestä. Jaguar Daimler Heritage Trustin sertifikaatti auton historiasta seuraa myös mukana. XJ220 oli valmistusaikanaan maailman nopein tuotantoauto. Nopeusmittari yltää 360 kilometriin saakka, eikä se ole ihan sellaista haihattelua, kuin monen auton mittaristojen suurimmat lukemat. Kesäkuussa 1992 kilpakuljettaja Martin Brundlen ajama XJ220 saavutti 349,4 km/h nopeuden Italiassa sijaitsevalla Nardo Ringillä, sen jälkeen kun kierrosrajoitinta oli nostettu 7900:een ja katit korvattu suorilla putkilla. Tällaisenaan XJ220 ei kieltämättä vastannut tuolloisia määräyksiä, mutta päästiinpähän lähemmäksi 350 km/h haamurajaa. Katteineen ja 7400 rpm kiertävänä Jaggella pääsi 341,7 km/h, joka ei sekään ole hidasta vauhtia. Ennätyksen nappasi seuraavaksi McLaren F1 386,4 km/h nopeudella maaliskuussa 1998, nykyisin Bugatteja testaava Andy Wallace puikoissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Jaguar XJR-15 eli suoraan Le Mansista kadulle (ja vielä takaisin Le Mansiin) 19.4.2025 Ajatuksia autoista Kiitos lupauksista Jaguar, nyt teidän pitää enää lunastaa ne 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 8.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: poiminnat alle miljoonan, mutta yli 50 000 euron hinnalla huutokaupattavista klassikkoautoista 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 24.11.2024 Ajatuksia autoista Jaguarin paluu ja ruusukultaluksuksen tahmea lumo – Ajatuksia autoista 10.10.2024 Klassikko Klassikko: Jaguar XJ220 – oman aikansa nopein 17.6.2024 Ajoneuvot Aikakauden loppu eri merkityksissä – kaikkien aikojen viimeinen Jaguar F-Type on tässä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?