30.11.2024

Huutokauppahelmet: Jaguar XJ220

Kuva RM Sotheby's

Jaguar XJ220 oli aikanaan maailman nopein tuotantoauto, sillä sen nopeusmittarin viisari miltei kosketti 350 kilometriä tunnissa.

1990-luvun alun superautoissa oli unelmoiville mistä valita. Suuret ja pienemmät merkit tavoittelivat huippunopeuksia sukkulamaisilla luomuksilla, Bugatti EB110:sta McLaren F1:een. Porsche 959 oli yhä tuotannossa, kuten myös Ferrari F40 vielä vuoteen 1992 asti. 30 vuotta sitten elettiin lama-aikaa tai varovaista nousua pahimmasta notkosta, mutta superautoille se saattoi olla kulta-aikaa. Yhtenä aikakauden nopeimmista autoista loisti Jaguar XJ220.

Viittasimme aiemmassa MG Metro 6R4-artikkelissa juuri XJ220:een. Vuonna 1988 konseptiautona esitellyn Jaguarin halomallin oli alun alkaen tarkoitus saada voimanlähteekseen V12-moottori, jossa olisi ollut enemmän Le Mansin kilpa-autohenkeä. Tuotantoautoihin kuitenkin päädyttiin kehittämään tuplaturbo-veekuutonen, joka juonsi juurensa juurikin näihin 6R4-ralliautojen moottoreihin. Sylinteriluvultaan puolikasta moottoria ei siltikään pidä pitää minään pettymyksenä, vaikka XJ220:n myynti ei koskaan yltänyt suunniteltuihin lukuihin; lamavuodet olivat vähintäänkin yhtä suurena syynä siihen, että 350 auton sijaan Jaguar valmisti kahdessa vuodessa 281 XJ220:a joista kaikkia ei edes saatu kaupaksi. Brunein sulttaanilla oli varmasti kuitenkin pari tusinaa.

Nyt huutokaupattavan hopeanvärisen XJ220n historia kertoo samanlaista tarinaa. Maaliskuun 31.päivänä 1993 valmistunut, vasemmalta ohjattava auto varsinaisesti myytiin vasta kesällä 1997, eli nelisen vuotta se vain odotteli suhdanteiden parantumista. Käytyään kaupaksi tämä Spa Silver -värinen Jaguar suuntasi Don Law Racingille Newcastleen, Jaguar-virittäjälle joka on erikoistunut juuri XJ220:ihin. Don Law päivitti jarrut järeämpiin ja vaihtoi pakoputkiston urheilumalliseksi.

Jaguar huutokaupattiin kymmenen vuotta myöhemmin RM Sotheby’sin huutokaupassa ja laivattiin Venäjälle, josta suunta kävi Arabiemiraatteihin. Nykyisin tämä XJ220 on Dubaissa, jossa se kaupataan joulukuun 1. päivänä saman kauppatalon toimesta. Mittarissa on 5679 kilometriä, ja loppukesästä autoa on huollettu Dubaissa monenkymmenen tuhannen euron edestä. Jaguar Daimler Heritage Trustin sertifikaatti auton historiasta seuraa myös mukana.

XJ220 oli valmistusaikanaan maailman nopein tuotantoauto. Nopeusmittari yltää 360 kilometriin saakka, eikä se ole ihan sellaista haihattelua, kuin monen auton mittaristojen suurimmat lukemat. Kesäkuussa 1992 kilpakuljettaja Martin Brundlen ajama XJ220 saavutti 349,4 km/h nopeuden Italiassa sijaitsevalla Nardo Ringillä, sen jälkeen kun kierrosrajoitinta oli nostettu 7900:een ja katit korvattu suorilla putkilla. Tällaisenaan XJ220 ei kieltämättä vastannut tuolloisia määräyksiä, mutta päästiinpähän lähemmäksi 350 km/h haamurajaa. Katteineen ja 7400 rpm kiertävänä Jaggella pääsi 341,7 km/h, joka ei sekään ole hidasta vauhtia. Ennätyksen nappasi seuraavaksi McLaren F1 386,4 km/h nopeudella maaliskuussa 1998, nykyisin Bugatteja testaava Andy Wallace puikoissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat