Ajoneuvot 13.11.2019
Ducati Streetfighter V4 – Panigale V4 ilman katteita
Jos 208 hevosvoimaa ei tunnu riittävältä 180-kiloiseen moottoripyörään, niin Akrapovicin kokoputkistolla teholukema nousee tasalukemaan 220 hevosvoimaa.
Kattamattomia moottoripyöriä kutsutaan usein myös perusmoottoripyöriksi, mutta uuden Streetfighterin kohdalla nimi ei ole kovin kuvaava. Viime vuonna esitellyn Panigale V4:n tekniikkaan perustuva uunituore Streetfighter V4 nostaa nakupyörät kokonaan uuteen teholuokkaan.
Isommalla kuutiotilavuudella eroa kilpailijoihin
Streetfighterin 1100-kuutioinen V4-moottori kirnuaa 208 hevosvoimaa, eli vain kuusi hevosvoimaa vähemmän kuin Panigalen moottori. Huipputeho saadaan 250 kierrosta alemmalla kierrosluvulla, eli muutokset näiden kahden moottorin välillä ovat pieniä.
Kilpailijoiden pääasiassa 1000-kuutioisiin moottoreihin verrattuna Ducati tarjoaa myös enemmän vääntöä. Perusvireisenä vääntöä on tarjolla 123 newtonmetriä ja Akrapovicin avarammalla putkistolla lukema kasvaa 130:een. Lisäätehon tunnetta tuo Panigaleen verrattuna lyhyempi toisiovälitys.
Ducati Corse -kilpailuosasto mukana suunnittelussa
Ajoasentoa on muokattu korkeammalla ja leveämmällä ohjaustangolla, muuttamalla jalkatappien sijoittelua ja muokkaamalla takarunkoa satulan alueelta.
Jotta kuljettaja voisi hyödyntää moottorin tarjoaman suorituskyvyn, on Ducati Corse -kilpailuosasto suunnitellut tuulitunnelitestien avustuksella pyörän sivuille siivekkeet antamaan ”downforcea”. Valmistajan ilmoituksen mukaan siivet painavat pyörää alaspäin 28 kilon voimalla 270 kilometrin tuntinopeudessa. Painosta 20 kiloa kohdistuu eterenkaalle ja kahdeksan kiloa takarenkaalle.
Kiihdytysten ja suurten ajonopeuksien lisäksi siivekkeiden luvataan parantavan pyörän vakautta jarrutuksissa.
Brembon M50 Stylema Monobloc -radiaalijarrusatuloiden parina on peräti 330-milliset jarrulevyt. Jousituksesta huolehtii Showan Big Piston -keula yhdessä takapään Sachs-monojousituksen kanssa.
Ajotiloja on kolme: Race, Sport ja Street. Elektroniikkapaketti pitää sisällään kaikki markkinoilla olevat kuljettajaa avustavat laitteet sillälisäyksellä, että ne ovat viimeisintä EVO-mallia.
Jos mallimerkinnän perään lisätään S-kirjain, saa korkeamman hinnan vastineeksi elektronisesti hallittavan Öhlinsin EC Smart 2.0 -jousituksen sekä Marchesinin kevyemmät takoalumiinivanteet.
Ducati Streetfighter V4
Moottori: V4-moottori, 1103cc
Teho: 153 kW (208 hv) / 12 750 r/min
Vääntö: 123 Nm / 11 500 r/min
Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto
Istuinkorkeus: 845 mm
Akseliväli: 1488 mm
Tankin tilavuus: 16 litraa
Kuivapaino: 180 kg