9.2.2019

Ei sivupärskeitä – Silver Tiger DCz ja BRz

Silver Tiger

Silverin uudessa lasikuitumallistossa käänteentekevä pohjamuoto

Silverin avovenemallisto laajenee, jokaiseen tarpeeseen ja makuun löytyy oma versio. Rakenteen mukaan mallit jakautuvat kolmeen sarjaan. X-sarjaan kuuluvat järeimmät kokoalumiiniset veneet. Y-mallisto on tehtaan tärkein tuote, siinä vain runko on alumiinia ja sisäosat lasikuitua. Tuorein lisäys on Z-sarja, jonka veneet ovat kokonaan lasikuituisia.

Silver Tiger

Z-sarjan ensimmäinen malli, kahdeksanmetrinen Raptor DCz esiteltiin viime vuonna. Nyt on vuorossa kuusimetrinen Tiger kahtena versiona, avokeulainen BRz tai keulahytillinen DCz. Molemmat asettuvat 50 000 euron hintaluokkaan 150-hevosvoimaisella Hondan perämoottorilla. Tulossa on vielä näiden väliin seitsemänmetrinen Viper DCz. Uutta mallistoa voisi kutsua pohjoismaiseksi, suunnittelu on norjalaisen Ekerin käsialaa, pohjan muoto Ruotsista ja valmistus Suomessa Valkeakoskella. Uutuuksia yhdistää tehokas tilankäyttö sekä laadukkaat materiaalit ja viimeistely.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Petestep-pohjamuoto

Silver Tiger

Z-sarjan pohja on erilainen kuin muissa Silvereissä. Petestep-nimellä patentoitu pohjamuoto pienentää märkäpintaa. Yleensä rungon suuntaiset pitkittäiset nousulistat kääntävät vettä sivuille. Petestep-rungossa palteet ovat V-muodossa leviten taaksepäin. Ne kääntävät vesimassaa taaksepäin ja veneen alle. Tämän ansiosta vene nousee korkeammalle, märkäpinta pienenee ja vastus vähenee. Tällöin tehoa tarvitaan vähemmän, pienempi moottori riittää ja kulutus alenee. Lisähyötynä luvassa on pehmeämpää ja hiljaisempaa kulkua. Valmistaja mainitsee myös kulun vakaantuvan niin isolla kuin pienelläkin nopeudella. Odotamme innolla kesää, jotta pääsemme lunastamaan kaikki lupaukset.

Teksti: Petri Munukka, kuvat: Jari Saarentaus

Luetuimmat