9.10.2020

Baijerilaisten ensimmäinen etuvetosportti: BMW 128ti

bmw 128ti

BMW 128ti on valmistajansa ensimmäinen etuvetosportti, joka lainaa paljon BMW M135i xDrive -mallista. Tehoa on nyt 265 hevosvoimaa ja tasauspyörästön luistonrajoitin on tyypiltään Torsen.

Baijerilaisvalmistajan ensimmäinen etuvetosportti BMW 128ti saa selkäänsä hienon historian omaavan "Turismo Internazionale" –lisämerkinnän. Sen vastineeksi varustelussa on tasauspyörästön luistonrajoitin ja moottorissa 265 hevosvoimaa.

bmw 128ti

Ulkonäköä pönkitetään punaisin yksityiskohdin ja tietenkin ti-tarroin. Väriä löytyy muun muassa etupuskurista, jarrusatuloista, helmoista ja sisätiloista. Sisätilojen puolellakin on muistettu korostaa kirjaimia t ja i.

Tulee olemaan mielenkiintoista seurata kuinka kansa suhtautuu perinteikkään baijerilaismerkin etuvetovaltaukseen nyt myös sporttimallin, ja historian hienoissa takavetomalleissa omaavan ti-merkinnän, osalta. On hyvä muistaa, että BMW todisti osaavansa valmistaa nautittavan ja sporttisen etuvedon ensimmäisen modernin, juuri 20 vuotta täyttävän, Minin myötä – nyt olisi aika oman merkin.

bmw 128ti

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

BMW 128ti eli kevyempi sportti

Uusi BMW 128ti lainaa paljon M135i xDrive -nelivetomallista, vaikka ei toki saakaan sen tehoja täysimittaisena käyttöönsä. Hieman kevyemmin viritetty moottori jää noin 40 hevosvoimaa köykäisemmäksi, mutta 265 hevosvoimaa on sekin paljon eturenkaiden sulateltavaksi. Huippuvääntö on 400 newtonmetriä tämän 128ti:n tapauksessa ja 8-pykäläinen automaattivaihteisto on ainoa vaihtoehto.

bmw 128ti

Torsen -tyyppinen tasauspyörästön luistonrajoitin tarkoittaa voimaa saatavan yhden renkaan sijaan peräti kahdelle. M Sport -alusta makaa 10 millimetriä perusmalleja matalammalla ja ohjausta kerrotaan hienosäädetyn. Valmistaja lupaa etuvetouutuuden keskittyvän nimenomaan ajonautinnon ympärille – toivottavasti lupauksilla on katetta.

Jykevämmät kallistuksenvakaajat ja niiden kiinnistyspisteet on lainattu tehokkaammasta M135i xDrive -mallista. Samoin on perusmallistoa jäykempien jousien ja iskunvaimentimien kanssa. Ajonautinnon kannalta ratkaisevaa saattaa olla 80 kilogramman painonsäästö nelivetomalliin verrattuna, vaikka BMW 128ti painaa silti lähes 1,5 tonnia.

bmw 128ti

Vakiovarusteena on M Sport -jarrut, joiden satulat on nyt ensimmäistä kertaa 1-sarjan osalta maalattu punaisiksi. Näiden päälle pyöräytetyt 18-tuumaiset 553 M -tunnuksen omaavat kevytmetallivanteet on varattu vain 128ti-malliin ja Michelin Pilot Sport 4 -renkaat on ilahduttavasti ilmainen lisävalinta.

Ulkonäkömuutoksista on hyvä huomauttaa, että punaisen (Melbourne Red) tai sinisen (Misano Blue) auton tilaava saa yksityiskohdat tarroja myöden punaisen sijaan mustana. Ainakin Saksassa mallissa on lähtökohtaisesti Shadowline, joka tarkoittaa mustia munuaisia, peilinkuoria ja joitakin muita yksityiskohtia kromin puuttuessa.

Sisätiloissa on punaista korostetta aina vakiovarusteisia sporttijakkaroita myöden ja rattina on M Sport -versio punaisin koristetikkauksin. Keskikonsolin kyynärnojaan on konekirjottu ti-merkintä, jotta kukaan ei unohda mikä malliversio on tullut valittua.

BMW haluaa itse vielä muistuttaa kuinka moni upea takavetoinen BMW on omannut Turismo
Internazionale lisäkirjaimet. Näihin lukeutuu ikoniset BMW 1800 TI sekä 2002 TI ja myös muutama mielenkiintoisesti muotoiltu 90-luvun Compact. Nyt julkaistu etuvetosportti on saanut suuret saappaat.

bmw 128ti

BMW 128ti maksaa Saksassa hieman yli 40 000 euroa, mutta meidän hintamme tulee olemaan autoveron ansiosta jotain muuta. Ensimmäisiä autoja odotetaan Euroopan markkinoille jo marraskuussa.

Lähde ja kuvat: BMW

Luetuimmat