27.11.2021 Ajoneuvot Ferrari Daytona SP3 – erittäin rajallisesti erittäin täysiverisiä oria Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tästä 60-luvun touring-auton tribuutiksi tehdystä, kahden miljoonan euron V12-namupalasta ei olisi kannattanut edes haaveilla, ellei sattunut kuulumaan Ferrarin ”kanta-asiakkaisiin”. Ferrarin perusmallisto on periaatteessa kenen tahansa ostettavissa, aikeita tosin saattavat häiritä raha-asioina tunnetut seikat. Kokonaan oma lukunsa ovat rajoitetut, korkeampia taivaita hipovat erikoismallit, tai -mallisarjat, kuten viimeisimpänä esimerkkinä tämä Icona-sarja.Icona-sarjassa ideana on Ferrarin omasta historiastaan esiin nostettavien erikoismallien käyttäminen inspiraationa uusien erikoismallien luomisessa. Daytona SP3 vie meidät vuoden 1967 Daytonan 24 tunnin kisaan. Maranellolaisten oma muotoilustudio, Centro Stile Ferrari, on loihtinut futuristisen hyperauton vahvana inspiraationaan kyseisen kisan kolmoisvoitto, autokalustona prototyypit (p niin kuin prototipo) 330P3/4, 330P4 sekä 412P. Nämä omaa aikaansa edustavat touring-autot ovat itse asiassa varsin ajattomia luomuksia.Daytona SP3 ei siis ole mikään touring-kilpuri, mutta sen ilmiasussa todellakin näkyy niistä saatu inspiraatio. Juuri sitä ovat kiilamainen mutta lavea yleiskuva, voimakkaat muskelit etenkin perässä, vaakarivoitukset, sivupeilit erittäin jyhkeiden pyöränkaarien päällä sekä kuplamainen ohjaamo. Katto on targa-tyylinen, mikä on sekin suoraan esikuvista poimittu tyylivalinta. Keulaan on sen sijaan tuotu omaa, 2020-luvun ilmettä, mutta se onnistuu kyllä välittämään saman uhon kuin 60-luvun esikuvansa, siis hänelle, joka uskaltautuu katsomaan sitä suoraan silmiin.Hiilikuitu on vahva teema puhuttaessa sekä auton monokokista että koripaneeleista. Materiaaleja on ammenettu suoraan niin Formula ykkösistä kuin ilmailun maailmasta. Kuivapainoa autolla on alle 1 500 kiloa. Korin ilmanohjaus on sekin saanut vaikutteita esikuvista, ilmaa kun tarvitaan todella paljon moottorin ruokkimiseen, jäähdytykseen sekä downforcen tuottamiseen. Parhaimmillaanhan ympäröivä ilma ei ole yli kolmenkaan sadan vauhdissa vastus, vaan palvelija.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyV12 - vain tehokkain ikinä Ferrarin katuautossaDaytona SP3:n, ei keulalla vaan keskellä, on 812 Competizionesta lainattu 6,5-litrainen V12. Siinä on esikuviin verrattuna kaksi ja puoli litraa ylimääräistä, mutta josko vaikka riittävän autenttinen äänimaailma ja entisestään terästynyt suorituskyky auttaisivat sen sulattamisessa.Autoa valmistetaan 599 kappaletta, mikä ei ole mitenkään erityisen tiukka rajaus, mutta ostajat – he kaikki jo valittuina – seulottiin tarkasti. Näin ollen 812 Competizionen moottori on sellaisenaan aivan liian tavanomainen Daytona SP3:een. Ensinnäkin on täytynyt muuttaa pakoputkistoa vastaamaan moottorin täysin erilaista sijoitusta autoon.Itse moottori on koottu pitkälti tasokkaammista materiaaleista ja osista. Kiertokanget ovat titaania. Moottorin sisäisen kitkan vähentämiseksi männäntapit, keinuvivut sekä uudelleentasapainotettu, 3 % kevyempi kampiakseli ovat kaikki saaneet timanttisen Diamond Like Carbon -käsittelyn. Polttoaineen syöttöä on päivitetty tuplapumpuilla. Kymmenen hevosvoiman erolla 812:een Ferrari on onnistunut tekemään tästä historiansa tehokkaimman katuauton polttomoottorin – 829 hevosvoimalla. Parhaimmillaan moottori kiertää jo lähes formulamaisissa 9 500 minuuttikierroksen lukemissa.340 km/h huippunopeus on ”vain” noin 30 km/h enemmän kuin esikuvissa, mutta nollasta sataan -tulos, 2,85 sekuntia, on ehkä jo joitain kertaluokkia parempi. Kiitos siitä kuuluu muun muassa Ferrarin 7-loviselle kaksoiskytkinautomaatille. Nollasta kahteensataan päästään 7,4 sekunnissa.Imeydy autoon ja rataanFerrari Daytona SP3:n erityisyyttä ja toisaalta pelkistettyä ratatunnelmaa ei pyritä peittämään myöskään auton ohjaamossa. Istuinverhoilu on sitä perinteisintä, kirkkaan sinistä kangasta. Istuinten sivuttais-, reisi-, hartia-, pää- tai yhtään mistään tuesta ei tällä kertaa liene autotoimittajilla kovastikaan valittamista. Turvavyöt ovat rata-autohenkisesti mallia nelipiste. Hiilikuituisella kojelaudalla kelluva HMI -järjestelmän näyttöpääte on hyvin kuljettajakeskeinen.Mikään vastakerrottu ei siis ollut tavanomaista, ostajille suunnattua autoesittelyä, sillä joka ikinen kahden miljoonan yksilö on jo myyty. Ensimmäisetkin onnelliset omistajat odottavat omaansa vielä vuoden verran.Mikäli todellakin sattuu kuulumaan Ferrarin kanta-asiakkaisiin, kannattaa olla korvat höröllä Maranellon suuntaan, Icona-sarja tulee nimittäin jatkumaan.Lähteet: Ferrari, Top Gear, Car and Driver Kuvat: Ferrari Teksti: Benjamin HelanderLisää aiheesta”Se olisi hullua!” – Ferrari-pomot: V12 voi olla hybridi, ei turbo 8,3 miljoonan ennakkotilaus – Erikois-Ferrari myytiin lasten hyväksi Ajatuksia autoista: satasien säästöä Ferrari F40 -harrastukseen Äärimmäisyyksien avomalli Ferrari LaFerrari Aperta 24 tuntia kilpaa – kuka kruunataan Le Mansin valtiaaksi? Downsizing ei käänny italiaksi: V12 vauhdittaa Ferrarin tulostaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”