15.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Ford Fiesta Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyvää: suorituskyky, ajettavuus, nopea lämpeneminen, runsas varustelu Huonoa: takatilat FORD Fiestan nykyinen korimalli tuli reilut neljä vuotta sitten, ulkonäkö ja moottorit uusittiin vuonna 2012. Suosio on vain kasvanut: tänä vuonna Fiesta on ollut Euroopan myydyin pikkuauto ja kokonaistilastossakin toisella sijalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vaivaton automaatti Ennen pikkuautoja oli vaikea löytää automaattivaihteisina, nyt lähes jokaisella valmistajalla on automaatti tai vaihderobotti tarjolla myös pikkuluokassa. Kilpailijat osuvat Fiestan kanssa samaan 20 000 euron hintaluokkaan, vaikka tekniset ratkaisut vaihtelevat. Fiestassa on kuusivaihteinen Powershift-kaksoiskytkinvaihteisto. Se tarkoittaa kahdella kytkimellä varustettua robotisoitua käsivaihteistoa, mutta käytettävyys on kuin tavallisessa automaatissa. Pienen moottorin parina robotti selviää vaihdoista vähemmällä luistattamisella ja huudattamisella, mikä palkitaan alhaisemmalla melulla ja kulutuksella. Powershift vaihtaa pehmeästi ja osaa hyödyntää turbomoottorin alavääntöä. Nopeiden vaihtojen ajoitus menee hämilleen vain yhtäkkisestä kaasulla pumppaamisesta, mutta ajatustenlukuun eivät pysty muutkaan vaihteistot. Aikaisemmin robottien arka paikka oli ylämäkeen taskuparkkiin peruutus, mutta se onnistuu kaasulla ryömittämällä. Ahdettu kolmisylinterinen Tähän asti Fiestassa automaatti on ollut paritettuna vanhaan 1,6-litraiseen, joka saa nyt väistyä. Tästä lähin lähes kaikki bensa-Fiestat ovat kolmisylinterisillä litraisilla moottoreilla varustettuja, tehoversioita on neljä (65/80/100/125 hv). Kaksi tehokkainta ovat turboahdettuja ja kantavat Ecoboost -lisänimeä, automaatin saa vain sataheppaisena. Dieselvaihtoehtoja on kaksi, 1.5 TDCI (75 hv) ja 1.6 TDCI (95 hv). Uudet bensamoottorit ovat niin taloudellisia, että rahaa säästääkseen dieseleihin ei kannata satsata. Tosin koeajossa kulutus karkasi lähes seitsemään litraan. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Powershift Titanium Hinta alkaen 20 538 € Moottori 999 cm³ bensiinimoottori edessä poikittain, 3 sylinteriä, turboahdin, suorasuihkutus, kaksoiskytkinvaihteisto (6 v), etuveto Teho 74 kW (100 hv), 4000 r/min Vääntö 170 Nm (6000 r/min) Vääntö 170 Nm (6000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,8 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km 6,6 (kaup.) / 3,9 (maant.) / NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 114 g/km Mitat pituus 3969 mm, leveys 1722 mm, korkeus 1495 mm, Tavaratila: 290-974 l Omamassa: 1047 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku