21.11.2020

Ford Kuga Hybrid – sähköistetty neliveto alkaen 38 122 euroa

Ford Kuga Hybrid

Ford Kuga Hybrid tarkoittaa 190-hevosvoimaista nelivetoista täyshybridiä ja se on saatavilla 38 122 euron hinnalla. Se yhdistää 2,5-litraisen polttomoottorin sähkömoottoriin power-split -vaihteistolla.

Erittäin mielenkiintoinen nelivetoinen täyshybridi Ford Kuga Hybrid liittyy nyt mallipalettiin. Se tarjoaa 190 hevosvoimaa järjestelmätehoa ja, kuten edellä mainittu nelivetoisuuden, hieman yli 38 000 euron hinnalla. Kuluttajalle haastavinta lienee ymmärtää minkälaisesta autosta on milloinkin kyse.

Ford Puman kohdalla myyntinimi Hybrid tarkoittaa kevythybridiä (MHEV), joka antaa kuluttajalle oikeastaan vähän väärän kuvan. Tällä kertaa, eli Kugan tapauksessa, Hybrid todella tarkoittaa täyshybridiä, joten asiakas on vähemmästäkin hämmentynyt. Asia vaatii hieman selittämistä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ford Kuga Hybrid

Ford Kuga Hybrid tarkoittaa 190-hevosvoimaista täyshybrdiiä, jossa 2,5-litrainen ja 112-kilowattinen (152 hv) bensiinimoottori toimii Atkinson-syklillä yhteistyössä 92 kilowatin (125 hv) tehoisen sähkömoottorin kanssa. Nämä yhdistetään planeettavaihteiston pohjalle rakentuvalle power-split -vaihteistolla, joka sallii voimanlähteiden yhteiskäytön saumattomasti tilanteen mukaan. Tuo vaihteisto simuloi kahdeksaa pykälää, jotta ajokokemus muistuttaisi enemmän perinteistä automaattivaihteistoa.

Samalla kyseessä on ensimmäinen Kuga, jossa sähköistetty voimansiirto on mahdollista saada nelivetoisena. Lehdistötiedote puhuu myös etuvetoisesta versiosta, mutta sellaista ei ainakaan jutun kirjoitushetkellä löydy Suomen hinnastosta. Hinnat aloittava 38 122 euroa maksava malli on Titanium-varusteltu Ford Kuga 2.5 Hybrid (HEV) 190hv AWD.

Ford Kuga Hybrid

Akun koko on 1,1 kilowattituntia ja sitä ladataan bensiinimoottorin lisäksi toki myös jarrutusenergian talteenotolla. Pelkällä sähkömoottorilla ei pääse kovin pitkälle, mutta polttomoottori ja 54 litran polttoainesäiliö mahdollistavat noin 1 000 kilometrin toimintamatkan yhdellä tankkauksella.

Ford lupailee myös pakokaasujen lämmönvaihdinjärjestelmän auttavan moottorin nopeammin tehokkaaseen toimintalämpötilaan. Näin Kuga Hybrid voisi ottaa täyssähköisen ajotilan nopeammin käyttöön myös kylmällä ilmalla ja lämmittää matkustamon samalla ripeämmin. WLTP-mittaustavan mukaan mallin polttoaineenkulutus on alkaen 5,4 l/100 km ja CO2 -päästöt alkaen 125 g/km.

Tuttuja varustetasoja

Kuga Hybridiin on Suomessa valittavissa varustetasot Titanium, Titanium X, ST Line, ST Line X ja Vignale. Kaikkiin varustetasoihin luvataan laaja valikoima kuljettajaa avustavia teknologioita ja mukavuutta lisääviä ominaisuuksia.

Vakiovarusteisen FordPass Connect -yhteysominaisuuksien ansiosta kuljettajat voivat hyödyntää navigointijärjestelmän Live Traffic -liikennetietoja. Modeemiteknologia mahdollistaa myös esimerkiksi ovien lukitsemisen, etäkäynnistyksen ja ajoneuvon paikantamisen FordPass-mobiilisovelluksen kautta. Vakiovarusteisiin kuuluu lisäksi langaton latausalusta älypuhelimille sekä Ford SYNC 3 -tietoviihdejärjestelmä 8-tuumaisella kosketusnäytöllä.

Lisävarusteena, tai varustepakettien mukana, autoon on saatavana muun muassa aktiivinen pysäköintiavustin, aktiivinen vakionopeudensäädin Stop & Go -toiminnolla ja liikennemerkkien tunnistuksella sekä kaistapitojärjestelmä kuolleen kulman avustimella. Uutta on myös valinnainen risteysavustin, joka tarkkailee mahdollisia törmäyksiä samansuuntaisilla kaistoilla lähestyvien autojen kanssa ja voi jarruttaa estääkseen törmäyksen tai lieventääkseen sen vaikutuksia tilanteissa, jossa kuljettaja on kääntymässä risteyksen yli.

Mallin tuotanto on nyt käynnistynyt Valenciassa ja myös Kuga Hybridin akustot asennetaan Valencian tehtaalla, jossa on tehty 24 miljoonan euron investointi viimeisintä tekniikkaa edustavaan akkujen kokoonpanolinjaan. Ford Kuga Hybrid -mallin hinta ilman toimituskuluja on Suomessa alkaen 38 121,50 euroa Titanium-varustelulla ja ensimmäiset autot tulevat maahan alkuvuodesta.

Kuvat ja lähde: Ford

Luetuimmat