26.5.2014 Ajoneuvot Koeajo: Ford Tourneo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistuneen pakettiautomalliston pienin muuntuu järkeväksi tila-autoksi. Hyvää: erinomaiset sisätilat, hyvät ajo-ominaisuudet. Huonoa: automaattivaihteiston puute, keulan ääriviivat eivät näy kuljettajalle. Ford Tourneo Courier on ulkoa kantikas, sisältä tilava ja ajossa henkilöautomainen. Courierissa on käytetty Fiestan pohjalevyä, mutta tätä on vaikea havaita, koska sisätilaa on reilusti enemmän: pään ja katon väliin jää lähes 20 senttiä. Myös takaistuimella on reilut tilat. Fiestan pohjalle saa rakennettua yllättävän ison tuntuisen tila-auton. Takaliukuovet avautuvat reilusti ja ovat hyvin käteviä markettien parkkipaikoilla ja kaupunkiympäristöissä. Takimmainen ovi avautuu ylöspäin, alle mahtuu noin 180-senttinen seisomaan suorassa. Ajokokemuksena Courier on henkilöautomainen ja lunastaa tila-autolupauksensa. Ainoa miinus tulee automaattivaihteiston puuttumisesta. Sellainen on luvassa vasta muutaman vuoden kuluttua Euroopan markkinoille. Koeajetussa yhden litran kolmisylinterisessä turboahdetussa Ecoboost-moottorissa riittää mukavasti vääntöä. Moottorivaihtoehtona Suomeen tuodaan 1,6-litrainen diesel, jonka polttoaineen normikulutus on 3,8 litraa satasella ja hiilidioksidipäästöt sata grammaa kilometrillä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Väljät tilat Helposti alas kääntyvät takaistuimet paljastavat suoran lattiatilan ja 1 656 litraa rahtitilaa, jossa on pituutta 160 senttiä ja korkeutta 120 senttiä. Viisipaikkaisena tavaratilaa on vielä riittävän tuntuisesti 708 litraa. Ford on kahden vuoden kuluessa uudistanut koko pakettiautomallistonsa. Niistä muovattujen henkilöautojen sarjaan kuuluvat myös Ford Tourneo Custom, Tourneo Connect sekä lyhyellä että pitkällä korilla. Nyt esitelty Courier on läheisempää sukua isoveljelle, Tourneo Connectille, kuin Fiestalle, josta edelleen on myynnissä myös pakettiauto Fiesta Van. Kilpa tila-autojen kesken Suomessa ei ole varsinaista kilpailuasetelmaa pienten pakettiautojen henkilöautoversioille. Maahantuoja vertaakin Courieria B-autoluokan tila-autoihin, joihin kuuluvat esimerkiksi Nissan Note, Škoda Roomster, Opel Meriva, Kia Soul ja Fordin oma B-Max. Hyötyajoneuvot on tehty kestämään kovempaa kulutusta. Tourneo Courier on läpäissyt 35 prosenttia vaativammat kestävyystestit kuin tavallinen Ford-henkilöauto. Suomeen tuotavan Tourneo Courierin perusvarustelu on Trend-niminen, mutta vähän yli 1 000 euroa lisää tuo Titanium-varustelun, johon kuuluu muun muassa ajovaloautomatiikka, automaatti-ilmastointi, vakionopeudensäädin ja pysäköintitutka. Turvallisuutta lisäävät sivuturvaverhot, polviturvatyynyt ja turvavyön muistuttimet myös takaistuimella. Teksti ja kuvat: Ilpo Mattila Ford Tourneo Courier Hinta alkaen 2 119 406 € Koeajetun auton hinta varusteineen 24 200 € Ajoneuvovero 85 €/ v Moottori 999 cm³, ahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 74 kW (100 hv), 6000 r/min Vääntö 170 Nm (1400-4000 r/min) Vääntö 170 Nm (1400-4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,3 s Huippunopeus 173 km/h Kulutus l/ 100 km 6,2 (kaup.) / 4,7 (maant.) / NEDC-kulutus 5,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 4157 mm, leveys 2060 mm, korkeus 1723 mm, akseliväli 2489 mm Tavaratila: 395-1656 l Omamassa: 1190 kg Muu tieto Perävanumassa jarruin 910 kg. Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku