26.1.2020

Improvisaation sävelin: Honda Jazz saa uuden malliversion ja uutta hybriditekniikkaa

Honda Jazz

Kauppakassiluokan tuttu Honda Jazz uudistuu. Japanilaisvalmistaja viilaa reseptiä ainakin hybridivoimalinjalla, mutta muutoin kyse on varovaisesta kehittelystä.

Uusi Honda Jazz saapuu tuoden mukanaan uutta tekniikkaa ja uuden malliversion. Mallisto laajenee heti alkajaisiksi Honda Jazz Crosstar -mallilla (turkoosi), joka vie Jazzin tutun lempeän kaupunkiautotyylin lähemmäs katumaasturihenkistä seikkailulinjaa rohkeammilla yksityiskohdilla. Jazz Crosstarin maalitauluna lienee hiljattain uudistunut Nissan Juke.

Honda Jazz

Päämuotoilija Baek Jongkuk halusi uuden Jazzin olevan ulkoisesti "lempeä kumppani". Projektipäällikkö Takeki Tanaka puolestaan summasi, että tarkoituksena oli luoda auto, "jolla on voima rikastuttaa käyttäjiensä päivittäistä elämää". Inspiraatiota on haettu myös japanilaisesta "Yoo no bi" -käsitteestä, jossa arkisilla esineillä on omanlainen kauneutensa.

Honda Jazz

Kauniiden aikomusten takana uusi Jazz on saanut sulavamman ulkoasun. Korkeutta on vähennetty ja auton mittasuhteita on hienosäädetty jämäkämmän olemuksen luomiseksi. Pituus on noin neljän metrin tuntumassa. Hienosäätöä on tehty myös spoileriin, valoihin ja vannemuotoihin. A-pilarit on saatu poikkeuksellisen ohuiksi uusilla teknisillä ratkaisuilla jäykkyyden säilyttämiseksi.

Honda Jazz

Sisustassa on haettu tarkoituksella puhdaslinjaista ja minimalistista toiminnallisuutta. Pehmeiden muovien lisäksi käytettävyyttä on haettu vettä hylkivillä kankailla. Hondan mukaan etuistuinten muotoilussa on hyödynnetty yhtiön uutta suunnittelua, jossa istuimen runko vakauttaa kehoa. Takaistuimilla pääpaino on ollut tiloissa ja istuinten muhkeassa pehmustuksessa. Myös Jazzin tutut Magic Seat -takaistuimet ovat mukana myös uudessa malliversiossa.

Mittariston muotoilu korostaa ohjaamon tilavuutta. Kojelaudan tietoviihdejärjestelmä luottaa 9 tuuman näyttöön, digimittariston ollessa 7-tuumainen. Järjestelmä tukee Apple CarPlaytä ja Android Autoa.

Honda Jazz

Voimalinjassa Honda luottaa uuteen e:HEV-hybridijärjestelmän. Vaikka itse voimalinjasta ei ole tässä vaiheessa varmoja tietoja, perustunee se CR-V:n hybridin tapaiseen järjestelmään, jossa polttomoottori lataa hybridin ajoakkua ja osallistuu auton liikuttamiseen vain maantienopeuksissa. Japanin Honda Fitistä päätellen polttomoottori voisi olla 1,5-litrainen Atkinson-syklillä toimiva nelisylinterinen. Japanilaisvalmistaja ei tuo Jazziin Euroopassa pelkkiä polttomoottorivoimalinjoja ollenkaan, sillä tavoitteena on sähköistää koko mallisto 2022 mennessä.

Honda Jazz

Turvavarusteissa uutta on päivitetty etutörmäysjärjestelmä, joka kykenee nyt havaitsemaan myös jalankulkijat ja pyöräilijät yölläkin. Järjestelmä reagoi terävämmin myös autoihin, jotka liikkuvat Jazzin kulkureitille.

Uusi Honda Jazz saapuu Eurooppaan kesällä 2020.

Lähteet: Honda, AutoExpress Kuvat: Honda

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat