17.11.2019 Ajoneuvot Koeajo: digitaalisesti remasteroitu – Nissan Juke DIG-T 117 DCT Tekna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Noin kymmenen vuoden jälkeen Nissan Juke on keksitty uudelleen. Hyvää: tilat, tyyli, ohjaus. Huonoa: alustan pintakovuus, automaattivaihteiston verkkaisuus. Kompaktien crossovereiden segmentin perustajajäseniin voidaan laskea Nissan Juke, joka jäi ihmisten mieliin uuden kokoluokkansa ja korimallinsa lisäksi, köh, erikoisella keulallaan. Toisen mallipolven myötä Nissanilla ei ole kuitenkaan lähdetty kajoamaan toimivaan pakettiin, vaan jopa mielipiteitä jakava design on otettu jälleen osaksi pakettia. Lopputuloksena on uusi Nissan Juke, joka tuntuu tutun radiohitin päivitetyltä uudelleentulkinnalta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTutut sävelet, uusi sointiUusi Nissan Juke perustuu Renault-Nissan-allianssin CMF-B-pohjalevylle, joka löytyy muun muassa uuden Clion ja Capturin pinnan alta. Ajan henkeen kuuluvasti uusi Juke on hiukan edeltäjäänsä kookkaampi tuoden lisäsenttejä erityisesti takana matkustaville. Vanhaan verrattuna pituutta on tullut 7,5 senttiä lisää ja akseliväli 10,6 senttiä. Leveydessä on tyydytty indeksikorotuksen 3,5 senttimetriin. Samalla tavaratila on kasvanut viidenneksellä 422 litraan. Nissan Juke on pysynyt uskollisena tyylilleen. Keulan tutut valot ovat saaneet uutta ilmettä valmistajan V-Motion-keulatyylistä ja Y-mallisesta valodesignista. Lisää vitsiä on haettu kontrastivärisellä katolla ja lukuisilla väriyhdistelmillä, vaikka muutamat yhdistelmät jäävätkin pois Suomen maahantuontiohjelmasta.Sisällä matkustamossa Nissan Juke noudattelee samaa teemaa edeltäjänsä kanssa, joten pyöreiden muotojen ja korostusten keskellä vallitsee perinteinen järjestys. Tietoviihdejärjestelmän näyttö on kahdeksan tuumaa ja se on ajan hengen mukaisesti “kelluvaa” tyyliä. Nissan on kiinnittänyt merkittävästi huomiota järjestelmän yhteyksiin, joten perinteisten älypuhelintukien lisäksi luvassa on esimerkiksi yhteensopivuus Google Assistant -älyavustajan kanssa. Pääntukiin sisäänrakennettu Bose Personal Plus -äänentoistojärjestelmä tekee paluun lisävarustelistalle. Upeasti soiva järjestelmä tosin maksaa reilut 1 000 euroa. Turva- ja avustinjärjestelmien suhteen Juke edustaa nykymuotia, perusvarusteiden kattaessa muun muassa kaukovaloavustimen, liikennemerkkitunnistuksen ja jalankulkijatunnistuksella varustetun automaattisen hätäjarrutuksen. Tekna-varustelusta alkaen ominaisuuksien kärkenä ovat Nissan ProPilotiksi ristitty mukautuvan vakionopeussäätimen ja kaista-avustimen yhdistelmä. Kaupunkielämää helpottaa puolestaan ympäristökamerajärjestelmä ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä.Ketterästi kertosäkeeseenAinoana moottorivaihtoehtona on alkuvaiheessa uusi DIG-T 117 1,0-litrainen kolmisylinterinen ahdettu bensiinimoottori. Mallimerkintänsä mukaisesti se tuottaa 117 hevosvoimaa ja huippuvääntö on 180 newtonmetriä, joskin yliahtotoiminnolla on hetkellisesti saatavissa 200 newtonmetrin vääntöhuippu ohituksia varten.Vaihteistona on kuusivaihteinen manuaali tai myyntimalliksi kohoava seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti. Manuaalin toiminnassa mieleenpainuvinta on hiukan epämääräinen kytkinpoljin ja jyrkästi tyhjäkäynniltä nouseva moottorin vääntö. Automaattivaihteisto on puolestaan viipyilevää sorttia.Auto on kuitenkin saanut yllättävää urheilullisuutta ajettavuuteensa. Ohjaus on odotettua ripeämpi ja Juke reagoikin ohjauspyyntöihin yllättävän välittömästi. Vastapainoksi luvassa on kuitenkin jousituksen pintakovuutta erityisesti kunnianhimoisemmilla vanteilla varustettuna, mutta hyvä iskunvaimennus pitää kokonaisuuden kasassa ainakin Espanjan tiestöllä. Euroopan markkinoille uusi Nissan Juke saapuu alkuvuodesta. Valmistuspaikan suhteen Nissan on valinnut Brexitiä pelkäämättömän tien, sillä ainoastaan Britannian Sunderlandissa valmistettavan Juken komponentit tulevat suurimmaksi osaksi EU:n alueelta.Manuaalivaihteisen Juken hinnat alkavat Visia-varustelulla 19 990 eurosta, automaattivaihteisen alkaessa Acenta-tasosta ja 23 290 eurosta.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Nissan Juke DIG-T 117 DCT Tekna Hinta alkaen 27 390 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm3, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 86 kW (117 hv), 5250 r/min Vääntö 180/200 Nm (1750–4000 r/min) Vääntö 180/200 Nm (1750–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,1 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,3 (yhd.) CO2-päästöt 143 g/km Mitat pituus 4210 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1595 mm, akseliväli 2636 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1250 / 638 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen