21.11.2020 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Alfa Romeo Berlina Aerodinamica Tecnica -sarja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Edustaako Alfa Romeo Berlina Aerodinamica Tecnica -sarja kolmen auton kokoelmaa vai yhtä kokonaisuutta? Kyseessä on joka tapauksessa mestarillinen taideteos. Huikea Alfa Romeo Berlina Aerodinamica Tecnica -sarja osoittaa parhaimmalla mahdollisella tavalla, mitä voidaan saavuttaa kun sarjatuotannon realiteetit ja tiukan budjetin kahleet riisutaan maailman parhailta automuotoilijoilta. Näiden kolmen taideteoksen takaa löytyy Franco Scaglione. Mutoilututkielmat päästävät taiteilijoiden sielut valloilleen ja ajatukset laukkaamaan. Useat konseptiautot päätyvät kuitenkin ajan hampaisiin ikääntyen yhtä heikosti kuin vaateteollisuuden huippumuoti. Äärimmäisen harvoin nämä muotoilututkielmat vangitsevat auton muotojen veistoksellisen potentiaalin yhteen ajattomaan kokonaisuteen – kolmesta puhumattakaan. Juuri tähän jälkimmäiseen pystyy oikeastaan vain Alfa Romeo Berlina Aerodinamica Tecnica -sarja. Siten väittelyn varaan jää vain onko kyse kolmikosta vai yhdestä kokonaisuudesta. Monen mielestä Alfa Romeo Berlina Aerodinamica Tecnica -sarja muodostaa automaailman ainoan todellisen triptyykin. Näkökannasta riippumatta kolme autoa tuntevat tunnisteet 5, 7 ja 9d. Ne valmisti äärimmäisen maineikas Carrozzeria Bertone Torinossa vuosina 1953, 1954 ja 1955. Kolmikko edusti edistyksellisyyttä muotojensa lisäksi myös aerodynamiikan saralla. Berlina Aerodinamica Tecnica, eli B.A.T., -autot ovat saman teeman kolme tulkintaa. Yhdessä ne muodostavat kokonaisuuden, jota tutkaillaan eri tavoin. Veistoksellisuus on kuitenkin jokaisessa aivan samalla tavalla läsnä. B.A.T. 5, 7 ja 9d ovat melkoisia mestariteoksia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Alfa Romeo Berlina Aerodinamica Tecnica -sarja – RM Sotheby’s Koko kolmen auton täydellinen Alfa Romeo Berlina Aerodinamica Tecnica -sarja huutokaupattiin yhtenä kokonaisuutena RM Sotheby’sin huutokauppatapahtumassa lokakuun lopulla. Huutokauppahinnaksi muodostui lopulta 14 840 000 dollaria eli reilut 12,5 miljoonaa euroa. Autoista ensimmäinen B.A.T. 5 valmistui vuonna 1953 Torinon autonäyttelyyn. Scaglione omasi hyvin vahvan ajatuksen auton aerodynamiikan hiomisesta mahdollisimman alhaisen ilmanvastuksen saavuttamiseksi. Näin hän valmisti yksi kerrallaan neljä täysikokoista mallia ennen kuin oli tyytyväinen lopputulokseen. Valmis muotoilututkielma sai asiaankuuluvasti nimen Berlina Aerodinamica Tecnica 5. Sen näyttävät muodot on kuitenkin suunniteltu käytettäväksi ja esimerkiksi ajovalot taittuvat tarvittaessa esiin keulan siivistä. Aikalaisten arvioiden mukaan B.A.T. 5 ilmanvastuskertoimeksi olisi mittausten mukaan arvioitu niinkin alhainen lukema kuin 0,23 joka kuulostaa ajankohtaan suhteutettuna hurjalta. Toisaalta sillä kerrotaan saavutetun lähes 200 kilometrin tuntinopeus 43-hevosvoimaisen nelisylinterisen moottorin avulla, joka tuntuu lähes mahdottomalta. Työt jatkuivat välittömästi eteenpäin, sillä seuraava konsepti B.A.T. 7 esiteltiin jo seuraavana vuonna. Scaglione jatkoi ensimmäisen auton positiivisen vastaanoton innoittamana eteenpäin muun muassa madaltamalla konepeltiä ja kasvattamalla taakse jatkuneita siipiä. Tämän väitetään saavuttaneen ilmanvastuskerroin 0,19 aikana ennen tuulitunneleita ja tietokoneavusteista laskentaa, joten väitettä tuntuu täysin uskomattomalta. Auto valmistui niin myöhään vuoden 1954 Torinon autonäyttelyyn, että Nuccio Bertone ja Franco Scaglione ajoivat sen itse paikan päälle. Jälleen vastaanotto oli hyvin suosiollinen. Alfa Romeo laivasikin auton tammikuussa 1955 Yhdysvaltoihin esiteltäväksi. Viimeistään vuoden 1954 autonäyttelykauden ollessa ohi Scaglione jatkoi jo seuraavan muotoilututkielman pariin. Kolmas, ja viimeinen, sarjan auto oli lähempänä katuatuoja Alfa Romeon vaatimuksen mukaisesti. B.A.T. 9d esiteltiin vuoden 1955 Torinon autonäyttelyssä. Tämä on selvästi tunnistettavissa Alfa Romeoksi jo pelkästään keulamaskinsa muodosta jothuen ja tekniikka oli edelleen peräisin kaikkien muidenkin autojen tapaan Alfa Romeo 1900 -mallista. Autoyksilö myytiin Yhdysvaltoihin pian vuoden 1955 autonäyttelykauden loputtua. Edeltä voi jo päätellä uskomattoman faktan. Nämä kolme autoa eivät esiintyneet uutena koskaan yhdessä. Ensimmäistä kertaa kolmikko kerättiin kasaan, kun Nuccio Bertone vieraili Kaliforniassa Pebble Beach Concours d’Elegance -tapahtumassa vuonna 1989. Tarinan mukaan Nuccio Bertone muisteli monia Franco Scaglionen kanssa kokemiaan tunteikkaita ja hienoja hetkiään tuossa tapahtumassa. Aerodynamiikaltaan ja muotoilultaan merkittävät Franco Scaglionen luomukset yhdistävät mielenkiintoisella tavalla ajokelpoisen auton ja staattisen veistoksen. On täysin poikkeuksellista, että kolme tämänkaltaista yksittäiskappaletta on ylipäätään mahdollista hankkia kerralla. Kasassa on melkoinen 14,8 miljoonan dollarin triptyykki. Teksti: Henri Posa, kuvat: Ron Kimball/RM Sotheby’s ja lähde: RM Sotheby’s Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan 23.3.2024 Yleinen Peugeot E-5008 – seitsenpaikkaista sähköcrossoveria voisi luonnehtia houkuttelevaksi 23.3.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Maserati Kyalami ja tyyliä lyhyeksi jääneeltä aikakaudelta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta