13.7.2019

Huutokauppahelmet – Vector M12

Vector M12 - RM Sotheby's - front

Vector M12 on sen luokan superauto, josta harva on edes kuullut. Amerikkalainen yritys lähti haastamaan Ferrarin, Lamborghinin ja Lotuksen kaltaiset urheiluautoilun huiput.

Montereyn huutokauppatapahtumassa juhlitaan tällä kertaa Aston Martinia ja siksi esittelimme Huutokauppahelmet -juttusarjassa Bondin käytössä olleen DB5-mallin. Elokuun puolivälin tienoilla käytävässä huutokaupassa on tarjolla valtavasti muutakin ja eräs niistä on vuoden 1996 Vector M12 –superauto. Vain 14 kappaletta koskaan valmistettu erikoisuus on tällä kertaa huomiomme kohteena.

Kaiken taustalla on Gerald Wiegert. Yhdysvaltalainen autoinsinööri Wiegert perusti 1970-luvun alussa suunnittelutoimiston Vehicle Design Force. Tavoitteena oli luoda uusi auto nimeltä Vector taistelemaan Ferrarin, Lamborghinin sekä Porschen kanssa ja tavoitteessa onnistuttiin. Vuonna 1978 julkaistiin Vector W2 konseptiauto, jonka seurauksena syntyi tuotantoauto Vector W8 - tosin vasta yli kymmenen vuotta myöhemmin.

Wiegertin tie superautovalmistajan johdossa päättyi kuitenkin 1990-luvun puolivälissä kuin seinään. Hän ajautui riitoihin investointiyhtiö Megatechin kanssa ja Wiegert erotettiin yrityskaappauksen seurauksena. Se että Wiegert onnistui pitkän oikeudenkäynnin seurauksena saamaan Vectorin nimen, oikeudet ja varallisuuden takaisin tekee tarinasta täysin ainutlaatuisen.

Mielenkiintomme kohdistuu kuitenkin yrityskaappausta seuranneeseen Megatechin omistussuhteen ajanjaksoon. Vector M12 oli merkin ensimmäinen auto uuden omistajan alaisuudessa. Indonesian yksinvaltiaan pojan, Tommy Suharton, Bermudaan rekisteröidyn yrityksen tuotos oli italialaisella V12-moottorilla varustettu kehittynyt superauto.

Megatech oli siirtänyt yrityksen toiminnot Kaliforniasta toiselle puolelle Yhdysvaltoja Floridaan. Suharton omistama yritys oli juuri ostanut Lamborghinin Chryslerilta ja sijoitti Vectorin samoihin tiloihin italialaisen valmistajan Yhdysvaltojen päätoimintojen kanssa. Tavoitteena oli yhdistää yritysten osaamista ristisiitoksen luomiseksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1996 Vector M12 – RM Sotheby’s

Tuotantovalmis Vector M12 esiteltiin Detroitin autonäyttelyssä vuonna 1996. Siinä oli paljon yhtäläisyyksiä Wiegertin suunnitteleman WX-3 –konseptiauton kanssa erityisesti kiilamaisen muodon osalta. M12 rakennettiin kuitenkin sekä Lamborghini Diablon korin että moottorin ympärille ja sisätiloista oli tunnistettavissa Lamborghinista tuttuja Chrysler-aikakauden osia.

Jenkkiaksenttia oli hillitty WX-3 –konseptiin verrattuna ja nyt Vector jutteli italialaisella korostuksella. Noin 500 hevosvoimainen Vector M12 oli järisyttävän nopea auto 1990-luvulla. Pikainen oli myös mallin historia, sillä Audi osti Lamborghinin Megatechiltä ja samalla meni V12-voimanlähde.

Vain 17 kappaletta valmistettiin, joka kuulostaa väärältä mainittuamme jutun avauskappaleessa luvun 14. Tämä johtuu siitä, että 14 noista autoista oli oikeita tuotantoautoja ja loput 3 erilaisia esisarjan autoja tai prototyyppejä. Montereyssä elokuun 15.-17. huutokaupattava yksilö on näistä viides valmistunut.

Kyseinen huutokaupattava Vector M12 on lisäksi ainoa tällä tietyllä liilan sävyllä värjätty yksilö. Sillä on ajettu vain 6500 mailia ja se on yhä täysin ajokuntoinen. Yhtä harvinaista superautoa on vaikea löytää ja toisaalta Lamborghinin osaluettelo mahdollistaa huolto-osien saatavuuden, joten erikoisuudesta voi nauttia ratin takana.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: David Bush/RM Sotheby’s

Luetuimmat