26.3.2022

Hybridivoimaa pienempään keskiluokkaan – Honda Civic e:HEV

Honda Civic e:HEV hybridi 2022

"On on on, se on ajanut hybridillä kaupungin kaduilla ja maanteillä." "Voi veljet." Uusi Honda Civic toteuttaa merkin sähköistysvisioita Euroopassa.

Uusi Honda Civic on auton 11. sukupolvi ja 50-vuotias automalli saapuu Eurooppaan hybridivoiman turvin. Valinta on osa japanilaismerkin strategiaa Euroopassa, jossa se panostaa sähköistykseen voimakkaasti uusien mallien kohdalla.

Honda Civic e:HEV hybridi 2022

Hondan mukaan uusi Civic on suunnniteltu yhtiön "Man-Maximum, Machine-Minimum" -filosofialla, jossa auton roolia yritetään häivyttää taustalle matkustajiin verrattuna. Esimerkiksi sivupeilit on nyt sijoitettu suoraan oviin, jotta katvealueita syntyisi vähemmän.

Solakampi ulkomuoto syntyy muun muassa 25 millimetriä lasketusta konepellin korkeudesta. A-pilarit on sijoitettu kauemmas ja Honda on ilahduttavasti päässyt kasvattamaan myös ikkunoiden kokoa. Vyötärölinjaan ja auton pintaa on viimeistelty laatuvaikutelman parantamiseksi. Kattolinjaa on muovattu uusiksi tuomalla katon korkeinta kohtaa edemmäs. Tiukemmat pyöränkaaret ja leveämpi raideväli korostavat auton jämäkkää olemusta.

Honda Civic e:HEV hybridi 2022

Eikä auto olisi mikään, ellei se tarjoaisi parempia numeroita. 35 mm kasvanut akseliväli kertoo jälleen lisätllasta matkustamossa. Takaluukku on valmistettu resiinistä ja se painaa 20% vähemmän edellisen Civicin takaluukkuun verrattuna – jotta takaluukkua olisi helpompi käsitellä. Samalla luukun saranoita on siirretty linjojen siistimiseksi.

Matkustamossa korostetaan leveyttä vaakasuorilla muotoiluelementeillä. Honda on kiinnittänyt huomiota myös materiaaleihin, joita on yhtiön mukaan miellyttävämpi hipelöidä. Tietyissä varusteluissa kuljettajan näyttö on 10,2-tuumainen. Kojelaudan tietoviihdenäyttö on yhdeksän tuumaa ja sitä on siirretty ylöspäin, jotta katsetta ei tarvitsisi siirtää niin paljon ylös-alas. Langaton Apple CarPlay ja Android Auto kuuluvat asiaan. Ja Honda on pitänyt kiinni hiljattain esittelemästään visiosta, että ilmastointia tulee hallita painikkeilla ja säätimillä kosketusnäyttöjen sijaan.

Honda Civic e:HEV hybridi 2022

Voimalinjana on Hondan tuttua e:HEV-hybriditekniikkaa. 2,0-litrainen Atkinson-syklin bensiinimoottori on yhdistetty kahden sähkömoottorin kanssa ja järjestelmän yhteisteho on 135 kilowattia (184 hv) ja yhteisvääntö kirjoitetaan lukemaan 315 newtonmetriä. Järjestelmä hyödyntää lähinnä sähkömoottoreita liikkumiseen, mutta maantienopeuksissa polttomoottori voi liikuttaa autoa myös suoraan. Tehtaan mukaan WLTP-kulutus jää alle 5 litran per 100 kilometriä (alle 110 g/km CO2).

Honda Civic e:HEV hybridi 2022

Hondan mukaan auton ajettavuus on hienosäädetty siten, että kiihtyvyys on mahdollisimman tasaista. Voimalinja on myös haluttu eristää matkustamosta rauhallisuuden vuoksi. Toisaalta Honda mainitsee, että myös ajettavuuteen on kiinnitetty huomiota raide- ja akselivälin lisäksi uusien pallonivelten ja etuiskunvaimentimien muodossa. Myös uudet etuistuimet antavat enemmän tukea käyttäjille.

Honda Civic e:HEV hybridi 2022

Insinöörivetoisena yhtiönä Honda kertoo uuden Civicin olevan myös turvallinen ja yhtiö odottaa hyvää tulosta Euro NCAP -törmäystestistä. Ovia on vahvistettu sivutörmäyksiä varten, etupuskuri on suunniteltu kevyen liikenteen onnettomuuksia ajatellen ja 11 turvatyynyä, joista mielenkiintoisin on etumatkustajien väliin ponnahtava yhteentörmäyksiä estävä turvatyyny. Lisäksi käytössä on Honda Sensing -turvavarustepaketti, joka sisältää kattavan valikoiman ajoavustimia ja aktiivisen turvallisuuden varusteita.

– Jokainen uusi Civic saapuu suurten odotusten kera, ja meidän painopisteemme on tämän uusimman polven kanssa ollut varmistaa, että se rikastuttaa kuljettajan ja matkustajien tunteita ja arkea, kommentoi Honda Civic e:HEV:in projektijohtaja Tomoyuki Yamagami.

Honda Civic e:HEV hybridi 2022

Ensimmäinen Honda Civic saapui markkinoille 1972 ja sen jälkeen automallia on myyty yli 27,5 miljoonaa yksilöä 170 maassa. Upouusi Civic puolestaan saapuu Eurooppaan syksyllä 2022.

Lähde ja kuvat: Honda Teksti: Aake Kinnunen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Luetuimmat