3.10.2020

Hyundai RM20e on yli 800-hevosvoimainen sähkoauto – tulevaisuuden N-malli?

Hyundai RM20e

Testipenkkinä toimiva Hyundai RM20e saattaa vihjata N-malliston sähköisestä suunnasta ja Rimac-yhteistyö tekee siitä erityisen mielenkiintoisen. Hevosvoimia on 810 kappaletta.

Hyundai RM20e onnistuu olemaan mielipuolinen konsepti ja mahdollinen kurkistusikkuna Hyundain suorituskykyisimpien N-mallien sähköiseen tulevaisuuteen. Takavetoinen 810 hevosvoiman huipputeholla varustettu kilpa-auto on jo itsessään kutkuttava ja koukuttava, mutta kristallipallo lisää oman aspektinsa uutiseen. Ainakin 800 voltin sähköjärjestelmä kiinnostaa Hyundain leirissä.

Hyundai RM20e

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyundai RM20e

Nimi Hyundai RM20e on purettavissa osiin. Valmistajaa seuraavat kaksi kirjainta koostuvat sanoista Racing Midship, joilla viitataan mallisarjassa kulkeneeseen keskimoottorirakenteeseen. Numero 20 on varsin looginen numerosarja, sillä se seuraa aiempia eri vuosina esiteltyjä (RM14, RM15, RM16 ja RM19) keskimoottorihirmuja.

Hyundain RM-sarja on eräänlainen rullaava testipenkki. Näitä kaikkia on yhdistänyt matala painopiste ja keskittyminen suorituskykyyn sekä suorilla että kaarteissa. Melkoista otetta asvalttiin myös vaaditaan, sillä mallisarjan tuorein Hyundai RM20e latoo pöytään 810 hevosvoimaa tehoa ja 960 newtonmetriä vääntöä.

Hyundai RM20e

Pitoa kuitenkin löytyy, sillä suorituskykyarvoiksi luvataan muun muassa kiihtyvyys paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen alle 3 sekunnissa ja 200 kilometrin tuntinopeuteen alle 10 sekunnissa. Huippunopeutta auto kerää yli 250 kilometriä tunnissa, mutta sen tarkemmin Hyundai ei ole vaivautunut asiaa listaamaan eikä sillä ole niin väliäkään.

Kyseessä on hyvin löyhästi Hyundai Velosterin pohjalle rakennettu kaksipaikkainen ja kaksiovinen auto. Auto hyödyntää 800 voltin järjestelmää myös latauksen osalta. Akkukapasiteetti on 60 kilowattituntia.

Lukkiutumattomasta jarrujärjestelmästä vastaa Boschin kilpakäyttöön kehittämä järjestelmä, joka ei ole edes rekisteröitävissä tieliikenteeseen. Rengaskokona on edessä 265/35R19 ja takana 305/30R20.

Hyundai RM20e

Silti ehkä huimin on väite kahden puolen yhdistämisestä. Hyundai nimittäin väittää auton yhdistävän kilpa-auton suorituskyky katulaillisen käyttöauton hiljaisuuteen ja tieliikennekelpoisuuteen. Tätähän pitäisi päästä kokeilemaan väitteen vahvistamiseksi.

eTCR ja Rimac

Hyundain sähköisten kilpa-autojen tarina on tuore, sillä se alkoi vuonna 2019 eTCR-sarjan kilpurin kehittämisellä. Kyseessä on sähköinen vakioautojen sarja (electric touring car series). Tuota varten kehitettiin Hyundai Veloster N eTCR.

Hyundai RM20e

Tätä osaamista hyödynnetään nyt kilpasarjan rajoituksista vapaan RM20e:n tapauksessa. Hyundai on hiljattain aloittanut strategisen yhteistyön Rimac Automobilin kanssa kehittääkseen sekä sähkö- että polttokennoautoja ja yhteistyön hedelmiä hyödynnettään myös RM-sarjassa. Hyundai on luvannut tarjota 44 ympäristöystävällistä automallia vuoteen 2025 mennessä.

Kuulostaa kovin paljon siltä, että myös Hyundai N tulee ottamaan osansa sähköistyksestä. Suunta on mielenkiintoinen, joten tätä kehitystä kannattaa seurata.

Kuvat ja lähde: Hyundai 

Luetuimmat