21.1.2018 Ajoneuvot Jari Huttunen MM-rallikauteen Hyundain tehdaskuskina: ”Iso juttuhan tämä tietenkin on” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 23-vuotias suomalainen valittiin WRC2-luokan auton rattiin 15 juniorikuskin joukosta. Kausi 2018 kattaa vähintään seitsemän osakilpailua. Rallin Tulevaisuuden tähti ja Suomen mestari SM3-luokassa vuonna 2015, ADAC Opel Rallye Cup -asfalttirallisarjan mestari vuonna 2016 (kuusi osakilpailuvoittoa seitsemästä), Neste Rallin WRC2-luokan voitto sekä rallin EM-sarjan hopeamitali Junior U27-luokassa vuonna 2017… Jari Huttunen on ehtinyt saavuttaa paljon, varsinkin kun ottaa huomioon, että mies on ehtinyt startata urallaan vasta vaivaiseen 37 ralliin. Kokemusta on toki kertynyt muista moottoriurheilulajeista – Huttunen kilpaili kartingissa kymmenen vuoden ajan ennen siirtymistään rallisprintin kautta ralliin vuonna 2013. Nyt Marcus Grönholmin manageroima kiuruvetinen astuu jälleen uuteen haasteeseen, kun vuorossa on kausi 2018 Hyundain tehdastiimin palveluksessa. Vasemmalla Antti Linnaketo, oikealla Jari Huttunen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suoraa päätä Neste Ralliin Taustalla oli Hyundai Motorsportin viime vuonna järjestämä nuorten kuskien kykyjenetsintäkilpailu, johon valittiin 15 kuljettajalupausta eri maista. Huttunen selvitti itsensä kaksivaiheisen kisan voittajaksi, ja sai palkinnokseen tehdaspestin. Asiat ovat vuoden aikana muuttuneet osaltasi aika paljon? – No joo, ei sitä olisi itsekään uskonut mitä tulee tapahtumaan. Kun Marcus soitti viime keväänä ja kysyi, haluatko ajaa nelivetoautolla, vastasin tietysti heti että haluan. Sitä en oikeastaan tajunnut, että ajetaan heti Neste Rallia R5-autolla! Sen jälkeen onkin ollut aika lennokasta, Huttunen naurahtaa. Koska Hyundain tehdastiimi otti yhteyttä ensimmäisen kerran? – Sieltä soitettiin Neste Rallin aikaan, ja kutsuttiin valintatilaisuuteen. Ensin mentiin Saksaan haastatteluihin, ja sen jälkeen Ranskaan ajamaan testejä. Parin–kolmen viikon kuluttua sitten kerrottiin, kenet olivat valinneet. Harjoittelua pikkuluokassa Kauden 2018 tarkkaa ohjelmaa, siis sitä mihin ralleihin Huttunen yhdessä kartanlukijansa Antti Linnakedon kanssa osallistuu, ei ole vielä virallisesti ilmoitettu. – Seitsemän rallia on minimi mitä ajetaan. Kausi alkaa Ruotsista, ja sitten on vuorossa Meksiko. Sen jälkeen varmaan aletaan pikkuhiljaa julkistaa, mitä on luvassa seuraavaksi. Huttusen ja Hyundain välinen sopimus kattaa vain tämän kauden. Jos kaikki menee putkeen, merkitseekö seuraava vuosi jo ”isojen poikien” luokkaan siirtymistä? – En usko, että vielä 2019 WRC:hen mentäisiin vaikka sujuisi miten. Toisaalta tämän vuoden pitää mennä aika hyvin, että saa jatkoa sopimukseen. Sitä ennen Huttunen pitää ehdottoman hyvänä asiana, että saa harjoitella MM-ralleja juuri pienemmässä luokassa. – Eihän minulla ole MM-rallikokemusta kuin Suomesta, Saksasta ja Walesista, ja viimeksi mainitustakin vain neljän pätkän verran. Sillä ei vielä kauhean pitkälle pötkitä. Sama pätee kokemukseen nelivetoisesta autosta. Nöyränä MM-koitokseen Vaikka steppi uralla on iso, Huttunen ei ainakaan vielä myönnä ottavansa turhia paineita. – Iso juttuhan tämä tietenkin on, ja moni varmaan odottaa meiltä kaikenlaista, mutta pitää tosiaan muistaa, ettei kokemusta ole juuri yhtään ja kun kaikki nuo rallitkin ovat vielä uusia, tässä on vielä paljon opeteltavaa. Onko tiimi jo esittänyt toiveita, että ajatte enemminkin maaliin kuin ryhdytte hakemaan parhaita mahdollisia sijoituksia? – Eivät he ole suoraan mitään sanoneet, mutta kyllä se viesti on ollut, että ajakaa rauhassa maaliin, ja edetään sitten pienillä stepeillä ylöspäin. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Hyundai Motorsport Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Bimota palaa ratamoottoripyöräilyn MM-sarjaan 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku