19.8.2022 Ajoneuvot Kauan odotettu Alfa Romeo Tonale on nyt Suomessa – aloittaa automerkin uuden aikakauden Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alfa Romeo ei ole vuosikausiin julkaissut uusia malleja. Nyt Suomessa ensi kertaa nähty Alfa Romeo Tonale aloittaa italialaismerkin uuden aikakauden, asiakkaita kosiskellaan pitkällä takuulla. Alfa Romeolla on viime vuosina pidellyt melko hiljaista. Uusia automalleja ei ole lanseerattu vuosikausiin, viimeisin lanseeraus on ollut Alfa Romeo Stelvio vuonna 2016 ja vuotta aiemmin Giulia-malli. Sitä edellinen varsinainen Alfa Romeon volyymimalli on Giulietta, jota valmistettiin vuosina 2010–2020. Myös 4C-urheiluauto oli tuotannossa vuosina 2013–2019, mutta sen tuotanto jäi huomattavasti vähäisemmäksi kuin niin sanottujen volyymimallien, sillä kysymyksessä on puhdasverinen ja erikoinen urheiluauto. Alfa Romeo 4C -mallia valmistettiin alle 10000 kappaletta. Alfan 4C-mallin edustama urheilu- ja kilpa-autojen DNA näkyy tulevaisuudessa kuitenkin entistä enemmän myös katukuvassa. Alfan uutta tulemista on vahvasti enteillyt jo automerkin osallistuminen autojen kuninkuusluokkaan Formula 1 -sarjaan muutaman vuoden ajan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Takuu viisi vuotta tai 100000 kilometriä Toinen, ja kaikken vahvin merkki ja luontevin merkki Alfan uudesta aikakaudesta on kokonaan uusi automalli, Alfa Romeo Tonale, joka nähtiin ensimmäistä kertaa Suomessa. Kolmas hyvä esimerkki automallin uudesta tulemista on Suomen maahantuojan organisaation merkittävä vahvistaminen. Jos merkkejä Alfan uudesta tulevasta aikakaudesta halutaan poimia lisää, niitä melkein alleviivataan maahantuoja organisaation henkilöiden puheissa ja lehdistötiedotteissa, eikä niitä tarvitse lukea rivien välistä. –Tämä on meille iso juttu, eikä se ole ainakaan enää syy, miksi en Alfaa hankkisi, Alfa Romeon tuotepäällikkö Sampo Salovuori sanoo suoraan esimerkiksi uuden Alfa Romeo Tonalen takuusta. Takuuta uudella Alfa Romeo Tonalella on viisi vuotta tai 100000 kilometriä. Aiemmin Alfojen takuu on ollut kolme vuotta tai 100000 kilometriä. Todennäköistä on, että samaa takuulinjaa jatketaan myös muiden tulevien mallien kohdalla. Kuluttajan uskoa aiemmin jollain tavalla jopa vikaherkkiin Alfoihin halutaan palauttaa siis tosissaan. Samalla se tietysti kielii valmistajan ja maahantuojaorganisaation luottamuksesta uutta tuotetta kohtaan. Alfistit ovat itsevarmoja Nyt Suomessa ensimmäistä kertaa nähty Alfa Romeo Tonale on Alfan uuden aikakauden avaus. Maahantuoja ja valmistaja puhuvat metamorfoosista, muodonmuutoksesta, jossa Alfa luodaan uudelleen säilyttäen kuitenkin Alfa Romeolle ne kaikki oleelliset piirteet. – Tarkoituksena on rakentaa edelleen autoja, joihin ihmiset rakastuvat. Auton valinta ei ole aina järkivalinta ja se ohjaa ihmisten toimintaa. Ne ihmiset, ketkä valitsevat Alfan, ovat ehkä vähän erikoisia ja tämä sama on sisällytetty myös Alfa Romeon omaan arvomaailmaan. Alfa Romeoon sisältyy vahvasti myös tunnepuoli, vaikka alfistit ovat itsevarmoja ihmisiä, Alfa Romeon Suomen maahantuojan brand director Staffan Johansson sanoo. Uusi Alfa Romeo Tonale on helppo tunnistaa Alfa Romeoksi. Edessä on Alfalle tuttu Trilobe-etusäleikkö ja auton kylkilinja on kopioitu Giulia GT -mallista. Etuvalot, perän muodot sekä ohjaamo ovat myös puhdasta Alfa Romeota. Ohjaamossa asioita on nykyautojen tapaan tehty screeneillä, mutta silti ohjaamosta löytyy asioita, jotka henkivät Alfan kilpa-autoperinnettä. Esimerkiksi digitaalimittaristoon piirtyvät pyöreät kilpa-autojen maailmaa henkivät mittarit. Suv-segmentti kasvaa vahvasti Syy, miksi Alfa aloittaa uuden aikakauden suv-mallilla on hyvin selvä: kaikkien suv-segmenttien osuus ensrekisteröinneistä ovat kasvaneet esimerkiksi tänä vuonna eniten ja kasvua on ollut ennen kaikkea Tonalen edustamassa keskikokoisten katumaastureiden segmentissä. Esimerkiksi Suomessa kaikki suv-segmentit yhteen laskettuna edustavat jo 50,1 prosenttia kaikista ensirekisteröinneistä tänä vuonna. Alfa Romeo pystyy Tonalellaan maahantuojan kertoman mukaan myös vastaamaan hyvin kysyntään, autoja on jo Suomessa runsaasti nopeaan, jopa parin viikon toimitukseen. Jos kysyntä esimerkiksi ensi vuonna paisuu erikoisen suureksi, tehdas pystyy vastaamaan tällaiseen tilanteeseen myös erittäin hyvin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Erikoiserä heti alussa Alfa Romeo Tonale tulee myyntiin kahtena kevythybridimallina sekä myöhemmin syksyllä hinnoiteltavalla ladattavalla hybridillä. Kevythybridimallista on tarjolla kaksi tehoversiota, 95-kilowattinen (130 hv) ja 117-kilowattinen (160 hv) versio. Autojen voimanlähteenä on muuttuvageometrisella turbolla varustetut 1,5-litraiset bensiinimoottorit. Vääntöä moottorit tarjoavat 240 newtonmetriä jo heti 1500 kierroksessa. Maksimivääntö saavutetaan alhaisissa kierroslukemissa juuri muuttuvageometrisen turbon ansiosta. Kevythybridiversiossa on kaksi sähkömoottoria, ja sillä voi ajaa pieniä matkoja pienellä nopeudella, ilman että polttomoottori on käynnissä. Toinen sähkömoottoreista toimii auton käynnistyksissä ja alhaisissa alle 30 kilometrin tuntinopeuksissa sekä matalalla moottorin rasituksella. Toinen sähkömoottori on sijoitettu kaksoiskytkinvaihteiston yhteyteen ja se tuottaa tehoa 15 kilowattia ja 55 newtonmetriä vääntöä. Kevythybridiversion hinnat alkavat 42290 eurosta. Varustetasoja on neljä, Super, Sprint, Ti ja Veloce. Lisäksi tuotannon alussa on saatavilla erikoiserä Edizione Speciale -lanseerausmallia, joita Suomeen saapuu muutama kymmenen yksilöä. Erikoismallissa on urheilullisuutta ja yksilöllisyyttä korostavia yksityiskohtia ohjaamossa sekä auton ulkopuolella. Ladattava hybridi hinnoitellaan myöhemmin Muutaman viikon kuluessa Alfa Romeo julkistaa myös Tonalen ladattavan hybridin hinnan, joka on malliston lippulaiva. Tehokasta, ladattavaa hybridiä liikuttaa 1,5-litrainen bensiinimoottori sekä taka-akselille sijoitettu 90-kilowatin sähkömoottori. Bensiinimoottorin yhteydessä autossa on 33 kilowatin starttigeneraattori. Yhteisteholtaan ladattavan ja Q4-nelivedolla varustetun Alfa Romeo Tonalen voimalinja on 204 kilowattia (275 hv). Autossa on 15,5 kilowattitunnin akusto, jonka luvataan täyttyvän jopa 2,5 tunnissa. Kaupunkiolosuhteissa autolla pitäisi päästä pelkällä sähköllä jopa 80 kilometriä ja yhdistetyssä ajossa noin 60 kilometriä. Alfa Romeo Tonale aloittaa samalla myös Alfan uuden sähköisen aikakauden. Kaikki myyntiin tulevat Tonalet ovat vähintään kevythybridejä ja Alfa Romeo on luvannut, että tuleva mallisto on täysin sähköinen vuoteen 2027 mennessä. Esimerkiksi parin vuoden kuluessa lanseerattava uusi Giulia-malli pitäisi on kokonaan sähköinen. Oletettavasti Tonalestakin täyssähköversio on jo kehityksessä. Alfa Romeo Tonale on mielenkiintoinen uutuus ja maahantuoja lupaa sille erinomaisia ajo-ominaisuuksia, mitkä kuuluvat myös perinteisesti Alfa Romeon perimään. Moottori-lehti palaa Tonale-mallin koeajoon loppukesän ja syksyn aikana. Teksti ja kuvat: Manu Tuppurainen Lue lisää Kaikki artikkelit 29.3.2024 Uutinen World Car of the Year 2024 on Kia EV9 – myös Hyundai Ioniq 5 jälleen palkinnonsyrjässä kiinni ja Toyota Priukselle muotoilupalkinto Ferrarin nenän edestä 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Moottoriurheilu Nimi muistiin! - 19-vuotias Pedro Acosta paalutti nimensä MotoGP-historiaan 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta