29.9.2021 Ajoneuvot Kawasaki Z 650 RS – tyyli ja tekniikka lainattu eri malleista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kawasakin uusi Z 650 RS on lainannut ulkonäön suoraan isommasta Z 900 RS -retromallista, mutta tekniikka on tuttu pienemmästä Z 650 -nakumallista. Retropyörien suosio on maailmalla kova, ja siksi Kawasakikin laajentaa odotetusti retrohenkisten malliensa valikoimaa kaudeksi 2022. Neljä vuotta sitten esitellyn Z 900 RS:n innoittajana oli Kawasakin 1970-luvun alun todellinen superpyörä Z1 eli Super Four. RS-retromalli sai täsmälleen esikuvansa värityksen ja jopa pyöreiden nopeus- ja kierroslukumittareiden numeroiden fontit ovat täsmälleen samat kuin vajaat 50 vuotta sitten. Vastapainoksi Z1:n kahden takajousen sijaan RS:ssä on nykyaikainen monojousitus, pinnavanteiden tilalla sirot alumiinivanteet ja äänenvaimenninkin vaihdettu kevyempään ja yksinkertaisempaan, mutta silti tyylikkääseen malliin. Lopputulos oli siis yhdistelmä retroa muotoilua ja nykytekniikkaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Keskikierroksille panostettu Nyt japanilaisvalmistaja esittelee samalla peritaatteella pienemmän ja edullisemman Z 650 RS:n. Moottori, runko, jousitus ja jarrut on lainattu Z 650 -nakumallista. Kaksisylinterinen ja 649-kuutioinen rivimoottori tarjoilee 68 hevosvoimaa ja vääntää 64 newtonmetriä. Moottorin luvataan olevan parhaimmillaan 3000 ja 6000 kierroksen välillä, eli juuri sillä kierrosalueella jota eniten käytetään. Tankki on vetoisuudeltaan 12 litraa, eli kolme litraa pienempi kuin Z-mallissa. Muhkeampi satula puolestaan kasvattaa istuinkorkeutta 30 millimetrillä, jolloin lukemaksi tulee 820 milllimetriä. Tankattuna pyörä painaa 187 kiloa. Ajovalo on vaihdettu tyyliin sopivasti 130-milliseksi pyöreäksi led-tekniikkaan perustuvaksi valaisimeksi. Ohjaustanko on nakumalliin verrattuna tuotu 50 millimetriä ylemmäs ja 30 millimetriä taaemmas, jolloin ajoasennosta tulee rennon pysty. Mittaristossa on isoveljen tapaan kaksi pyöreää päämittaria ja niiden välissä pieni lcd-näyttö. Myös A2-kuljettajalle 50 kilowatin tehoinen moottori on muutettavissa ohjelmallisesti 35 kilowatin tehoiseksi, jolloin pyörää saa ajaa A2-kortillinen kuljettaja. Vääntölukema laskee samalla 64 newtonmetristä 58:aan. Tarjolle tulee kolme eri värivaihtoehtoa, joiden päävärit ovat vihreä, harmaa ja musta. Ensimmäinen erä pyöriä saadaan Suomeen jo loppuvuoden 2021 aikana. Moottori: 2-sylinterinen rivimoottori, 649cc Teho: 50,2 kW (68 hv) / 8 000 r/min Vääntö: 64 Nm / 6 700 r/min Voimansiirto: yhdistelmäluistokytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1405 mm Istuinkorkeus: 820 mm Tankin tilavuus: 12 litraa Paino tankattuna: 187 kg Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Kawasaki Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Dakar-aavikkorallin harjoittelu vaatii sekä ajo- että suunnistustaitoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku