29.9.2021

Kawasaki Z 650 RS – tyyli ja tekniikka lainattu eri malleista

Kawasaki Z 650 RS Z650 RS

Kawasakin uusi Z 650 RS on lainannut ulkonäön suoraan isommasta Z 900 RS -retromallista, mutta tekniikka on tuttu pienemmästä Z 650 -nakumallista.

Retropyörien suosio on maailmalla kova, ja siksi Kawasakikin laajentaa odotetusti retrohenkisten malliensa valikoimaa kaudeksi 2022. Neljä vuotta sitten esitellyn Z 900 RS:n innoittajana oli Kawasakin 1970-luvun alun todellinen superpyörä Z1 eli Super Four. RS-retromalli sai täsmälleen esikuvansa värityksen ja jopa pyöreiden nopeus- ja kierroslukumittareiden numeroiden fontit ovat täsmälleen samat kuin vajaat 50 vuotta sitten.

Vastapainoksi Z1:n kahden takajousen sijaan RS:ssä on nykyaikainen monojousitus, pinnavanteiden tilalla sirot alumiinivanteet ja äänenvaimenninkin vaihdettu kevyempään ja yksinkertaisempaan, mutta silti tyylikkääseen malliin. Lopputulos oli siis yhdistelmä retroa muotoilua ja nykytekniikkaa.

Kawasaki Z 650 RS Z650 RS

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Keskikierroksille panostettu

Nyt japanilaisvalmistaja esittelee samalla peritaatteella pienemmän ja edullisemman Z 650 RS:n. Moottori, runko, jousitus ja jarrut on lainattu Z 650 -nakumallista. Kaksisylinterinen ja 649-kuutioinen rivimoottori tarjoilee 68 hevosvoimaa ja vääntää 64 newtonmetriä. Moottorin luvataan olevan parhaimmillaan 3000 ja 6000 kierroksen välillä, eli juuri sillä kierrosalueella jota eniten käytetään.

Tankki on vetoisuudeltaan 12 litraa, eli kolme litraa pienempi kuin Z-mallissa. Muhkeampi satula puolestaan kasvattaa istuinkorkeutta 30 millimetrillä, jolloin lukemaksi tulee 820 milllimetriä. Tankattuna pyörä painaa 187 kiloa. Ajovalo on vaihdettu tyyliin sopivasti 130-milliseksi pyöreäksi led-tekniikkaan perustuvaksi valaisimeksi. Ohjaustanko on nakumalliin verrattuna tuotu 50 millimetriä ylemmäs ja 30 millimetriä taaemmas, jolloin ajoasennosta tulee rennon pysty. Mittaristossa on isoveljen tapaan kaksi pyöreää päämittaria ja niiden välissä pieni lcd-näyttö.

Kawasaki Z 650 RS Z650 RS

Myös A2-kuljettajalle

50 kilowatin tehoinen moottori on muutettavissa ohjelmallisesti 35 kilowatin tehoiseksi, jolloin pyörää saa ajaa A2-kortillinen kuljettaja. Vääntölukema laskee samalla 64 newtonmetristä 58:aan.

Tarjolle tulee kolme eri värivaihtoehtoa, joiden päävärit ovat vihreä, harmaa ja musta. Ensimmäinen erä pyöriä saadaan Suomeen jo loppuvuoden 2021 aikana.

Kawasaki Z 650 RS Z650 RS

Moottori: 2-sylinterinen rivimoottori, 649cc
Teho: 50,2 kW (68 hv) / 8 000 r/min
Vääntö: 64 Nm / 6 700 r/min
Voimansiirto: yhdistelmäluistokytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto

Akseliväli: 1405 mm
Istuinkorkeus: 820 mm
Tankin tilavuus: 12 litraa
Paino tankattuna: 187 kg

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Kawasaki

Luetuimmat