2.3.2020

Käytetyt erikoisuudet – Jaguar XJR

Jaguar XJR 4.0 A - Tori.fi

Ärjyvä petoeläin Jaguar XJR kantaa kauniisti merkin perinteitä mekaanisesti ahdetulla 4,0-litraisella kuusisylinterisellä. Edullinen hinta tosin saattaa yllättää.

Jaguar XJR on jo historiaa ja samoin on Jaguarin lippulaivana toimineen XJ -mallisarjan laita. Moottori raportoi XJ -mallisarjan tuotannon päättymisestä heinäkuussa 2019 sukeltaen syvälle sen historiaan ja aiheeseen kannattaa tutustua tarkemmin kyseisen artikkelin parissa. Tällä kertaa tyydymme pikaluotaukseen Käytetyt erikoisuudet -juttusarjan tämänkertaisen tähden näkökulmasta.

Jaguar XJR Sivu - Tori.fi
Vuodesta 1968 valmistettu Jaguar XJ -mallisarja on lopetettu, mutta tällä kertaa palaamme X300-mallisukupolven edustajan pariin.

Vuonna 1968 esitelty ensimmäisen sukupolven (Series 1) XJ oli monella tapaa edistyksellinen. Ripeä liikkuminen oli alusta alkaen läsnä tässä edustusautossa ja tarjolla oli heti kaksi kuusisylinteristä rivimoottoria, joista suurempi ja tehokkaampi peräti 4,2-litrainen. Vuonna 1972 XJ sai V12-moottorin, joka teki siitä maailman nopeimman sarjavalmisteisen henkilöauton.

Tällä kertaa keskitymme kuitenkin vuonna 1994 esiteltyyn viidenteen sukupolveen, tai toisen laskentatavan mukaan vasta toiseen sukupolveen, joka tuntee tunnisteen X300. Se palasi jälleen pienen hairahduksen jälkeen pyöreämpään muotokieleen ja moottorivalikoimasta löytyi rivikuutoset ja V12. Näistä vihaisin ei kuitenkaan ollut suurin ja kaunein 6,0-litrainen V12, vaan Eatonin mekaanisella ahtimella varusteltu 4,0-litrainen kuusisylinterinen rivimoottori – sen mallimerkinnän osa jo arvasikin:  Jaguar XJR.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – Jaguar XJR

Tuusulasta tarjotaan tälle viikolle vuosimallin 1995 Jaguar XJR 4.0 A, joka tunnetaan myös tehtaan koodilla X306. Myynti-ilmoituksen mukaan auto on talviseisonnassa, mutta katsastettu huomautuksitta syyskuussa 2019. Mittarilukemaksi on merkitty juuri alle 250 000 kilometriä, eli seuraava omistaja päässee ensitöikseen rikkomaan neljännesmiljoonan rajan.

Jaguar XJR Takaa - Tori.fi
Takana on hillitty "XJR" merkintä, mutta muuten autoa ei juuri erota sivistyneemmistä versioista.

Maalipintana on pitkät perinteet omaava erittäin tummanvihreä British Racing Green, joka tekee autosta ehkä hieman yleistä mustaa väriä elegantimman. Nopealla vilkaisulla ärjyvästä luonteesta vihjaa vain keulan erilainen maski sekä yksi lisäkirjain perän mallimerkinnässä. Kesärenkaat on asennettu 18-tuumaisille alumiinivanteille, mutta myös talvirenkaat löytyy pakettiin.

Tummanvihreän ulkokuoren parina täytyy olla vaaleaa nahkaa ja jalopuuta. Juuri näin on tämä Jaguar XJR myös varusteltu, mutta kojelaudan yläosa, ratti ja muutama muu yksityiskohta on jätetty mustaksi käytännöllisistä syistä. Edellä mainittu vaalea nahkapinta jatkuu aina kattoverhoiluun asti.

Myös perusvarustelu vastaa ulkonäköä automaatti-ilmastoinnilla, vakionopeudensäätimellä ja sähkösäätöiset etuistuimet on varustettu lämmityksellä. Kenwoodin radio tarjoaa aux- ja usb-liitännät sekä tuen bluetoothille äänentoistoa ja puheluita varten. Tähän liitettyä Jaguarin alkuperäistä premium-äänentoistojärjestelmää on päivitetty jälkikäteen etukaiuttimien osalta.

Jaguar XJR ostetaan kuitenkin todennäköisimmin sen moottorin takia, joka onkin merkin ensimmäinen mekaanisesti ahdettu voimanlähde. Kyseinen 4,0-litrainen Eaton M90 -ahtimella varustettu kuusisylinterinen rivimoottori tuottaa 320 hevosvoimaa. Vääntöä on tarjolla mojovasti, joka tarkoittaa numeroina yli 500 newtonmetrin lukemaa.

Takavetoinen XJR oli vakiovarusteltu käsivaihteistolla, mutta tämäkin yksilö on valittu automaattivaihteisena. Se tarkoittaa nelipykäläistä GM 4L80-E -momentinmuunninvaihteistoa. Tämä laskee 0-100 km/h suoritusarvoa manuaalivaihteisen 5,7 sekunnista automaattiversion 6,4 sekuntiin, mutta molemmilla pärjää kyllä nykyliikenteen seassa.

Teksti: Henri Posa; Kuvat: Tori.fi

Luetuimmat