4.4.2023 Ajoneuvot Käyttötesti: Peugeot 308:n etutilat ovat loistavat, takatilat eivät Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Harvoin mikään auto saa Moottorin toimitukselta niin kaksijakoisia kommentteja kuin käyttötestissä ollut Peugeot 308. Äärikehut ja -moitteet kulminoituvat sisätiloihin. Juttusarjan edellisessä osassa kerroimme, miten Peugeot 308 SW Hybrid on erinomainen ajettava kaikissa olosuhteissa, ja kehua voi myös kuljettajan paikkaa. Käyttötestiauto oli varusteltu niin kutsutulla AGR-istuimella, jonka maahantuojan mukaan asiakkaatkin lähes poikkeuksetta valitsevat, ja se kannattaa: parempaa tukea kropalle saa ainakin tämänhintaisista autoista hakea. Istuimet ovat yhtä aikaa pehmeät ja tyköistuvat, ja säätövarat monipuoliset: erillisellä istuinosan etureunan korkeussäädöllä, neljään suuntaan sähköllä säätyvällä ristiseläntuella ja portaattomalla selkänojan kaltevuuden säädöllä asento on helppo hioa kohdalleen. Peugeoteissa jo vuosikausia vallinneeseen asetteluun, missä mittaristoa katsellaan ohjauspyörän kehän ylitse, ainakin allekirjoittanut asemoitui nopeasti – mutta myös soraääniä kiiri käyttötestikuskeilta korviin. Ehkä poikkeavinta järjestelyssä on lopulta se, että se ei salli kovin suurta ratin halkaisijaa, mutta tämäkin voidaan laskea tottumuskysymysten piiriin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ei suurperheelle Siis loistopeli kahdelle aikuiselle, joilla on paljon kuljetettavaa mukana. Siihen se sitten useimmissa tapauksissa jääkin, sillä 308:n takatilat osoittautuivat yhtä ahtaiksi kuin luokkaa–pari pienemmissä autoissa, ja kaiken kukkuraksi istuinkin on epämukava. Vaikka SW-farkkumallin akseliväli on 5,7 cm pidempi kuin 308:n lyhytperäisessä versiossa, lisää kaivattaisiin vielä senttikaupalla, jotta takapenkki olisi käyttökelpoinen muillekin kuin pienikokoisille aikuisille tai päiväkoti-ikäisille lapsille. Elävät muistikuvat vuosituhannen alusta, jolloin yli 20 senttiä lyhyemmän 307 SW:n matkustamoon saatiin mahdutettua kolme (!) penkkiriviä ja niistä kaksi etummaista tarjosivat väljät tilat hujopeillekin, tulevat väkisinkin mieleen. Kahden vuosikymmenen trendi onkin ollut selvä: SW on pikku hiljaa jalostunut tila-automaisesta perhepelistä eräänlaiseksi elämäntapamalliksi, ja varsinaiset henkilökuljetukset on jätetty seitsenpaikkaisen 5008-katumaasturin tehtäväksi. Parempi farmarina Tavaratilassa 308 SW:n kuutiosentit ovat onneksi paremmassa järjestyksessä. Lataushybriditekniikka kylläkin syö tilavuudesta 60 litraa polttomoottorimalleihin verrattuna, mikä käytännössä realisoituu välipohjan alla olevan ekstratilan niukkuutena. Irrotetun näkösuojan kasetille ei enää löydy sieltä paikkaa, ja mukaan otetut latausjohdotkin joutuu jättämään muiden tavaroiden sekaan. Itse kontti ei ole syvin mahdollinen mutta selkeän muotoinen, ja laajennus hoituu monipuolisesti kolmeen osaan jaettavalla takaselkänojalla. Näkösuoja irtoaa kiinnityksestään helposti, mutta kuormaverkon kiinnittäminen on matalassa autossa hankalaa. Verkon saa kuitenkin asennettua myös laajennetun tilan eteen, ja myös neljä kuormansidontalenkkiä ovat tukevaa tyyppiä. Kaiken kaikkiaan 308 SW:n tiloista jäi siis hyvin kaksijakoinen tunnelma. Sama laulu jatkuu, kun siirrymme ergonomian ja käyttöliittymän saralle: niistä lisää sarjan kolmannessa osassa. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Käyttötesti Käyttötesti: loimme Opel Astra Electric -kojelaudan uudelleen 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku