15.10.2022

Koeajo: Hyundai Nexo – puhutaanko hetki vedystä?

Hyundai Nexo vety polttokenno auto sähkö

Vetyauton myyminen tankkausasemattomassa maassa saattaa kuulostaa hullulta, mutta teollaan Hyundai haluaa herätellä vetykeskustelua Suomessa. Hyvää: vedyn kätevyys, tavallisuus, tilat. Huonoa: tankkausverkoston puuttuminen, akkupohjaiset kilpailijat.

2018 esitelty Hyundai Nexo on korealaismerkin vetypolttokennoauto jo toisessa polvessa. Nyt auto on hinnastossa ja tilattavissa myös Suomessa – maassa, jossa ei ole ainuttakaan vetytankkausasemaa.

Hyundai Nexo vety polttokenno auto sähkö

Tempauksellaan Hyundai Finland haluaa herätellä keskustelua vedystä, sillä kuluva vuosi on ehdottomasti energiakeskustelun aikaa. Ei Hyundai ole luopumassa valtavasta panostuksestaan täyssähköautoihin, päinvastoin, mutta tulevaisuus tuskin on yhden ainoan energiaformaatin monopolia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Takaisin tankkaamiseen

Käytännön suhteen vetypolttokennoauto on jossain polttomoottorin ja sähköauton välimaastossa. Auto tankataan muutamissa minuuteissa asemalla, mutta toisaalta pinnan alla liikkumisesta vastaa sähkömoottori.

Hyundai Nexo vety polttokenno auto sähkö

Nexon tapauksessa kolmen vetysäiliön yhteiskapasiteetti on 156 litraa, tai yleisemmin 6,3 kilogrammaa. Hyundain mukaan autolla pääsee jopa 666 kilometriä yhdellä tankkauksella. (WLTP) Lyhyen koeajolenkin kulutus asettui noin 1,3 kg/100 km lukemiin. Tankkaaminen kestää noin viisi minuuttia. Vetypolttokennon kylmäkäynnistyslämpötila on Nexon tapauksessa -30°C.

Hyundai Nexo vety polttokenno auto sähkö

Vetypolttokennon huipputeho on 95 kilowattia, minkä lisäksi Nexo käyttää 1,6 kilowattitunnin kokoista akkua välivarastona. Poikkeuksellisen pitkissä täyskiihdytyksissä suorituskyky voi laskea, jos puskuriakku tyhjenee. Etuakselin sähkömoottorissa on puhtia 120 kW (163 hv) ja 395 Nm, joten Nexo kiihtyy 0–100 km/h 9,5 sekunnissa. Huippunopeus on 179 km/h.

Paljon tuttua, jotain uutta

Kuljettajan paikalta Hyundai Nexo rinnastuu vahvasti Hyundain ja Kian tavallisempiin katumaastureihin. Mittaristonäkymät ovat pääosin tuttuja ja ohjauspyörän käyttäminen sujuu opitun perusteella.

Hyundai Nexo vety polttokenno auto sähkö

Merkittävin ero syntyy kojelaudan painikearmeijasta, joka on kertoo Nexon käyttävän hiukan muista malleista poikkeavaa tietoviihdejärjestelmää. Kuljettaja arvostaa myös BMW-tyylistä rullaa, jolla voi liikkua valikoissa. Vaihde, tai oikeastaan suunta, valitaan puolestaan sähköautotyyliin painikkeilla.

Painikkeiden avulla toiminnot on toisaalta helppo löytää jatkossa ja kosketusnäytön ruudulla olevat valikot ovat enimmäkseen tuttuja esimerkiksi Hyundai Tucsonista. Järjestelmässä on toki joukko erilaisia vetyaiheisia näkymiä, kuten se, paljonko ilmaa Nexo on puhdistanut liikkuessaan.

Hyundai Nexo vety polttokenno auto sähkö

Takaistuimet ovat kuin mistä tahansa muusta 4,6-metrisestä katumaasturista. Tavaratilaa Nexossa on on 461 litraa ja se on laajennettavissa 1 466 litraa. Tavaratilan pohjan alla voi nähdä yhden vetysäiliöistä. Keulalla ei ole tavaratilaa, sillä vetypolttokenno ja sähkömoottori asuvat siellä.

Hyundai Nexo vety polttokenno auto sähkö

Lähes 1 900 kilogramman omamassa ei kuulosta vähäiseltä, mutta se muistuttaa siitä, että vaikka Nexo liikkuu sähköllä, siinä ei ole satojen kilojen painoista akustoa. Tien epätasaisuuksissa auto käyttäytyy enemmän polttomoottorimallien tavoin, joskin karkeimmat kohdat pompottavat yllättävästi.

Vetyvoimaa

Hyundai on kiinnittänyt Nexossa huomiota myös materiaaleihin, joten auton sisustassa on käytetty enemmän ekoystävällisiä kuituja ja keinonahkaa.

Hyundai Nexo vety polttokenno auto sähkö

Hyundai Nexo on Suomessa mielenkiintoinen näky, sillä vetyautot ovat osa arkiliikennettä monessa Euroopan kolkassa. Meillä tankkausverkoston hidas kehittyminen on odotettavasti pitänyt polttokennoautot vierailevina tähtinä. Käyttäjälle vety ei kuitenkaan näy tankkaamisen ulkopuolella juurikaan.

Hyundai Nexo vety polttokenno auto sähkö

Nexo itsessään sijoittuu autoluokkaan, jossa suurin osa kilpakumppaneista tullee akkupohjaisten sähköautojen suunnalta. Se on kuitenkin mielenkiintoinen keskustelunavaus siitä, että onko vedyllä rooli esimerkiksi raskaan liikenteen, meriliikenteen tai ilmailun saralla. Myös kysymykset energian välivarastoista voivat muuttaa vedyn asemaa.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Hyundai Nexo 163hv Hydrogen Fuel Cell Ultimate

Hinta alkaen

79 990 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

79 990 €

Moottori

Sähkömoottori, etuakseli.

Teho

120 kW (163 hv)

Vääntö

395 Nm

Vääntö

395 Nm

Akku

Vetysäiliöt 156,6 litraa / 6,33 kg. Korkeajänniteakku 1,56 kWh. Vetypolttokennon huipputeho 95 kW.

Toimintamatka

666 km

Kiihtyvyys 0–100 km/h

9,5 s

Huippunopeus

179 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 0,95 kg/100 km. (vapaakenttä)

Mitat

pituus 4670 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1640 mm, akseliväli 2790 mm
Tavaratila: 461–1 466 l
Omamassa: 1889 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

5 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat