27.8.2023

Koeajo: MG Marvel R – Joko puetaan supersankarin viitta ylle?

MG on yksi uusista kiinalaisautomerkeistä Suomessa. Onko MG:n lippulaivamalli Marvel R -automalli, joka päihittää kaikki jo markkinoilla olevat sähköautot? Hyvää: Järkevä kulutus, toimintamatka, tilava etukontti, ajettavuus. Huonoa: Viimeistely, pieni tavaratila, aaltoileva vakionopeudensäädin, ärsyttävä kaistavahti.

Kiinalaisia sähköautoja on kovasti odotettu Suomeen – ainakin siinä mielessä, että mullistavatko ne markkinalle tullessaan koko kentän? Marvel Comics on yhdysvaltalainen supersankari-sarjakuvistaan ja -elokuvia tuottava yhtiö ja se tulee väistämättä mieleen kiinalaisen sähköauto MG Marvel R:n kohdalla – vaikka niillä ei olekaan mitään tekemistä keskenään. Kysytään nyt kuitenkin, että joko MG Marvel R:n ylle puetaan sähköautojen supersankarin viitta, kun kiinalaiset sähköautot tulevat Suomeen.

Vastaus on – ei pueta. MG Marvel R ei ole mullistava sähköauto eikä sen parempi kuin mikään muukaan markkinoilla olevista sähköautoista tällä hetkellä. Huonokaan se ei missään tapauksessa ole, mutta niin MG Marvel R:ssäkin kuin muissakin sähköautoissa on omat hyvät puolensa ja myös pulmansa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Onnistunut muotoilu

MG Marvel R on ihan kivannäköinen auto. Voisi sanoa, että se on sekä sisältä että päältä hieno, muotoilu on kaikin puolin onnistunutta. Sisältä löytyy kromilla viimeisteltyjä yksityiskohtia. Kojelautaa hallitsee iso pystyyn käännetty 19,4-tuumainen näyttö kuin S-mallin Mersussa. Myös kuljettajan edessä oleva mittaristo on täysi digitaalinen ja se tarjoaa informaatiot selkeästi. Mittariston näkymää voi vaihtaa ratin painikkeista.

Istuinmukavuus Marvel R:ssä on sanalla sanoen mukavaa, sähköllä säätyvät etuistuimet tuntuvat pitkässäkin matkassa mukavilta ja säädöt ovat riittävät. Hirveän suurta sivuittaistukea istuimet eivät tarjoa, mutta ei Marvelillä kaarteisiin myöskään taiteta lujaa, auton alustakaan ei ole mikään urheilullinen, vaan mukavuus ja pehmeys korostuvat siinäkin.

Marvel R:n jousitus on kohtuullisen hyvä kaikin puolin, vain pientä nypytystä ilmenee tasaisellakin tiellä. Tosin Marvel R:n alusta myös kolisee kuopissa. Samoin sisätiloissa ylimääräisiä ääniä aiheuttaa esimerkiksi auton keskikonsolin kyynärnoja, se natisee ihan kaupunkiajossa hieman epätasaisella asfaltillakin, vaikka siihen ei edes nojaisi kyynärpäällä. Kertovatko nämä alustan ja sisätilojen ylimääräiset äänet sitten auton laadusta?

Ihan hyvä ajettavuus

Ajettavuus muutenkin Marvelilla on ihan ok. Sekään ei herätä mitään suuria tunteenpurkauksia, vaan auto on aika peruskauraa, myös ohjaukseltaan. Takavetoinen versio kiihtyy riittävän ripeästi ja voimapolkimen tuntuma on pehmeä. Regenerointi on säädettävissä kolmessa eri tasossa ja niistä kaikkein voimakkainkin on miellyttävän pehmeä eikä aiheuta suuria nyökkäyksiä kaasua höllättäessä.

Moottoritiellä auton kaistavahti tekee välillä yllätyksiä, se reagoi kaistojen vaihtoihin hieman myöhään – kun vilkulla ilmoittaa, että kaista vaihtuu, kaistavahti saattaa tehdä silti korjausliikkeen siinä vaiheessa, kun viiva on jo ylitetty. Muutenkin kaistavahdin korjausliikkeet Marvel R:ssä ovat välillä ärsyttävän teräviä nykäyksiä, ja kaistavahti tekee mieli kytkeä pois kokonaan.

Marvel R:n vakionopeudensäädin kärsii myös aaltoilusta. Niin maantie kuin kaupunkinopeuksissakin vakionopeudensäädin ei saa pidettyä autoa asetetussa nopeudessa, vaan nopeus heittelee reilusti, useilla kilometreillä sekä yli että alle asetetun nopeuden.

Pieni tavaratila

MG Marvel R on suunnilleen Volkswagen ID.4:n kokoinen auto. Sisätiloissa se pärjää ihan hyvin samankokoisille autoille. Tavaratila tosin Marvel R:ssä on huomattavasti pienempi kuin ID.4:ssä ja monessa saman kokoluokan autossa. Marvel R:n tavaratila ei ole kovin syvä eikä kyllä kovin korkeakaan.

Kun ID.4:ssä tavaratilan koko on lähes 550 litraa, Marvel R:ssä se jää noin 350 litraan, joka on kyllä vähän, oli se mitattu millä tavalla tahansa. Kokoluokkaa pienemmässä Volkswagen ID.3:ssakin tavaratila on litroissa mitattuna muutaman kymmenen litraa isompi kuin Marvel R:ssä.

Marvel R:stä löytyy myös edestä iso, 150 litran etukontti, jota kaikki sähköautot eivät tarjoa. Siellä mahtuu kuljettamaan hyvin esimerkiksi latauskaapeleita.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Maksimilatausteho alle 100 kilowattia

MG Marvel R:n ajoakun koko on 70 kilowattituntia, josta käytössä oleva kapasiteetti on 65 kilowattituntia. Auton akku ei ole mikään valtavan suuri, mutta auton kulutus pysyy moottoritieajossakin maltillisena, joten auton toimintasäde ainakin kesäkelissä on suunnilleen samaa luokkaa kuin muillakin keskivertosähköautoilla.

Jos akun koko Marvel R:ssä ei ole mikään valtava, ei ole sen latausnopeuskaan. Valmistaja ilmoittaa, että Marvel R:n maksimilatausteho on 92 kilowattia, joka tarkoittaa sitä, ihanneoloissa auton akku pitäisi täyttyä 10 prosentista 80 prosenttiin 43 minuutissa. Kun autoa ladattiin, maksimiteho jäi jokaisella latauskerralla alle 90 kilowatin, mutta oli kuitenkin 90 kilowatin tuntumassa tasaisesti pitkän aikaa lataustapahtuman aikana. Esimerkiksi 20 prosentista 80 prosenttiin ladattaessa auton akku täyttyi noin 35 minuutin ajassa. Vaikka pikalatausteho Marvel R:ssä ei ole mikään valtava, auton akun saa 20 prosentista 80 prosenttiin ihan siedettävässä ajassa.

MG Marvel R on kaikin puolin tyylikäs auto ja mukava ajettava. Viimeistely- ja varsinkaan auton softaongelmia, kuten vakionopeudensäätimen epätarkkuutta, on vaikea kuitenkin katsoa läpi sormien. Kysymyksessä on kuitenkin yli 40 000 euron auto, sen nelivetoversio yli 45 000 euron auto. Tälle rahalle täytyy jo saada laatua ja täsmällisyyttä niin materiaaleissa kuin auton teknisissäkin ominaisuuksissa.

Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen

MG Marvel R Luxury

Hinta alkaen

42 900 €

Moottori

Sähkömoottori, takaveto.

Teho

132 kW

Vääntö

410 Nm

Vääntö

410 Nm

Akku

Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 70,0 / 65,0 kWh. Lataus Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 92 kW.

Toimintamatka

402 km

Kiihtyvyys 0–100 km/h

7,9 s

Huippunopeus

200 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 19,4 (yhd.)

Mitat

pituus 4674 mm, leveys 1919 mm, korkeus 1613 mm, akseliväli 2804 mm
Tavaratila: 357–1639, etutavaratila 150 l
Omamassa: 1810 kg

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

750 / 750 kg

Euro NCAP

4 tähteä

Takuu

7 vuotta tai 150 000 km

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat