27.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: MG Marvel R – Joko puetaan supersankarin viitta ylle? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä MG on yksi uusista kiinalaisautomerkeistä Suomessa. Onko MG:n lippulaivamalli Marvel R -automalli, joka päihittää kaikki jo markkinoilla olevat sähköautot? Hyvää: Järkevä kulutus, toimintamatka, tilava etukontti, ajettavuus. Huonoa: Viimeistely, pieni tavaratila, aaltoileva vakionopeudensäädin, ärsyttävä kaistavahti. Kiinalaisia sähköautoja on kovasti odotettu Suomeen – ainakin siinä mielessä, että mullistavatko ne markkinalle tullessaan koko kentän? Marvel Comics on yhdysvaltalainen supersankari-sarjakuvistaan ja -elokuvia tuottava yhtiö ja se tulee väistämättä mieleen kiinalaisen sähköauto MG Marvel R:n kohdalla – vaikka niillä ei olekaan mitään tekemistä keskenään. Kysytään nyt kuitenkin, että joko MG Marvel R:n ylle puetaan sähköautojen supersankarin viitta, kun kiinalaiset sähköautot tulevat Suomeen. Vastaus on – ei pueta. MG Marvel R ei ole mullistava sähköauto eikä sen parempi kuin mikään muukaan markkinoilla olevista sähköautoista tällä hetkellä. Huonokaan se ei missään tapauksessa ole, mutta niin MG Marvel R:ssäkin kuin muissakin sähköautoissa on omat hyvät puolensa ja myös pulmansa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Onnistunut muotoilu MG Marvel R on ihan kivannäköinen auto. Voisi sanoa, että se on sekä sisältä että päältä hieno, muotoilu on kaikin puolin onnistunutta. Sisältä löytyy kromilla viimeisteltyjä yksityiskohtia. Kojelautaa hallitsee iso pystyyn käännetty 19,4-tuumainen näyttö kuin S-mallin Mersussa. Myös kuljettajan edessä oleva mittaristo on täysi digitaalinen ja se tarjoaa informaatiot selkeästi. Mittariston näkymää voi vaihtaa ratin painikkeista. Istuinmukavuus Marvel R:ssä on sanalla sanoen mukavaa, sähköllä säätyvät etuistuimet tuntuvat pitkässäkin matkassa mukavilta ja säädöt ovat riittävät. Hirveän suurta sivuittaistukea istuimet eivät tarjoa, mutta ei Marvelillä kaarteisiin myöskään taiteta lujaa, auton alustakaan ei ole mikään urheilullinen, vaan mukavuus ja pehmeys korostuvat siinäkin. Marvel R:n jousitus on kohtuullisen hyvä kaikin puolin, vain pientä nypytystä ilmenee tasaisellakin tiellä. Tosin Marvel R:n alusta myös kolisee kuopissa. Samoin sisätiloissa ylimääräisiä ääniä aiheuttaa esimerkiksi auton keskikonsolin kyynärnoja, se natisee ihan kaupunkiajossa hieman epätasaisella asfaltillakin, vaikka siihen ei edes nojaisi kyynärpäällä. Kertovatko nämä alustan ja sisätilojen ylimääräiset äänet sitten auton laadusta? Ihan hyvä ajettavuus Ajettavuus muutenkin Marvelilla on ihan ok. Sekään ei herätä mitään suuria tunteenpurkauksia, vaan auto on aika peruskauraa, myös ohjaukseltaan. Takavetoinen versio kiihtyy riittävän ripeästi ja voimapolkimen tuntuma on pehmeä. Regenerointi on säädettävissä kolmessa eri tasossa ja niistä kaikkein voimakkainkin on miellyttävän pehmeä eikä aiheuta suuria nyökkäyksiä kaasua höllättäessä. Moottoritiellä auton kaistavahti tekee välillä yllätyksiä, se reagoi kaistojen vaihtoihin hieman myöhään – kun vilkulla ilmoittaa, että kaista vaihtuu, kaistavahti saattaa tehdä silti korjausliikkeen siinä vaiheessa, kun viiva on jo ylitetty. Muutenkin kaistavahdin korjausliikkeet Marvel R:ssä ovat välillä ärsyttävän teräviä nykäyksiä, ja kaistavahti tekee mieli kytkeä pois kokonaan. Marvel R:n vakionopeudensäädin kärsii myös aaltoilusta. Niin maantie kuin kaupunkinopeuksissakin vakionopeudensäädin ei saa pidettyä autoa asetetussa nopeudessa, vaan nopeus heittelee reilusti, useilla kilometreillä sekä yli että alle asetetun nopeuden. Pieni tavaratila MG Marvel R on suunnilleen Volkswagen ID.4:n kokoinen auto. Sisätiloissa se pärjää ihan hyvin samankokoisille autoille. Tavaratila tosin Marvel R:ssä on huomattavasti pienempi kuin ID.4:ssä ja monessa saman kokoluokan autossa. Marvel R:n tavaratila ei ole kovin syvä eikä kyllä kovin korkeakaan. Kun ID.4:ssä tavaratilan koko on lähes 550 litraa, Marvel R:ssä se jää noin 350 litraan, joka on kyllä vähän, oli se mitattu millä tavalla tahansa. Kokoluokkaa pienemmässä Volkswagen ID.3:ssakin tavaratila on litroissa mitattuna muutaman kymmenen litraa isompi kuin Marvel R:ssä. Marvel R:stä löytyy myös edestä iso, 150 litran etukontti, jota kaikki sähköautot eivät tarjoa. Siellä mahtuu kuljettamaan hyvin esimerkiksi latauskaapeleita. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Maksimilatausteho alle 100 kilowattia MG Marvel R:n ajoakun koko on 70 kilowattituntia, josta käytössä oleva kapasiteetti on 65 kilowattituntia. Auton akku ei ole mikään valtavan suuri, mutta auton kulutus pysyy moottoritieajossakin maltillisena, joten auton toimintasäde ainakin kesäkelissä on suunnilleen samaa luokkaa kuin muillakin keskivertosähköautoilla. Jos akun koko Marvel R:ssä ei ole mikään valtava, ei ole sen latausnopeuskaan. Valmistaja ilmoittaa, että Marvel R:n maksimilatausteho on 92 kilowattia, joka tarkoittaa sitä, ihanneoloissa auton akku pitäisi täyttyä 10 prosentista 80 prosenttiin 43 minuutissa. Kun autoa ladattiin, maksimiteho jäi jokaisella latauskerralla alle 90 kilowatin, mutta oli kuitenkin 90 kilowatin tuntumassa tasaisesti pitkän aikaa lataustapahtuman aikana. Esimerkiksi 20 prosentista 80 prosenttiin ladattaessa auton akku täyttyi noin 35 minuutin ajassa. Vaikka pikalatausteho Marvel R:ssä ei ole mikään valtava, auton akun saa 20 prosentista 80 prosenttiin ihan siedettävässä ajassa. MG Marvel R on kaikin puolin tyylikäs auto ja mukava ajettava. Viimeistely- ja varsinkaan auton softaongelmia, kuten vakionopeudensäätimen epätarkkuutta, on vaikea kuitenkin katsoa läpi sormien. Kysymyksessä on kuitenkin yli 40 000 euron auto, sen nelivetoversio yli 45 000 euron auto. Tälle rahalle täytyy jo saada laatua ja täsmällisyyttä niin materiaaleissa kuin auton teknisissäkin ominaisuuksissa. Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen MG Marvel R Luxury Hinta alkaen 42 900 € Moottori Sähkömoottori, takaveto. Teho 132 kW Vääntö 410 Nm Vääntö 410 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 70,0 / 65,0 kWh. Lataus Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 92 kW. Toimintamatka 402 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 19,4 (yhd.) Mitat pituus 4674 mm, leveys 1919 mm, korkeus 1613 mm, akseliväli 2804 mm Tavaratila: 357–1639, etutavaratila 150 l Omamassa: 1810 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 7 vuotta tai 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 11.5.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Speed 400 – Vanha kikka suorituskyvyn parantamiseksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 - muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe