18.12.2023

Koeajo: Subaru Crosstrek ei revittele kohti nykyaikaa

Subaru Crosstrek

Ennen Subaru XV:nä tunnettu korkea viistoperä tunnetaan jatkossa meilläkin nimellä Subaru Crosstrek. Hyvää: helppokäyttöisyys, perinteisyys. Huonoa: CVT-vaihteisto, kulutus.

Subaru Crosstrek on tunnettu tähän asti meidän markkinoilla nimellä Subaru XV. Uusi mallinimi lienee kuitenkin osalle jo tuttu Yhdysvaltojen markkinoilta. Kyseessä on Subaru Imprezasta johdettu viistoperä, joka on Subaruna tietysti aina nelivetoinen. Edelliseen XV-malliin nähden uudistukset ovat varsin maltillisia, sillä ulkomitoissa kasvua on tapahtunut vain hieman korin pituudessa ja korkeudessa.

Valmistajan mukaan auton perusrakennetta on kuitenkin paranneltu. Auton kerrotaan olevan aiempaa jäykempi, ja kyydin epätasaisilla teillä aiempaa tasaisempaa, hiljaisempaa ja värinättömämpää.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Muun malliston mukaiseksi

Subaru Crosstrek

Vaikka muutokset lukemissa ovat pieniä, auton muotoihin on tuotu lisää kulmikkuutta ja auto näyttääkin nyt enemmän Outbackin pikkusisarelle kuin aiemmin. Myös seikkailumuovien määrää on lisätty.

Sisältä Crosstrek on omaksunut Outbackista tutun 11,6-tuumaisen pystysuuntaisen tietoviihdejärjestelmän näytön, jonka vierestä löytyy yhä fyysiset painikkeet lämpötilan säätämiselle. Muuten ilmastointia hallitaan kosketusnäytöltä. Visuaalisesti auton käyttöliittymä on vanhahko, ja toiminnaltaankin hieman töksähtelevä. Mahdollisuus langattomaan älypuhelinpeilaukseen kuitenkin pelastaa usein huononkin tietoviihdejärjestelmän.

Erityiskiitos täytyy jälleen antaa Subarulle fyysisten painikkeiden säilyttämisestä tärkeimmille toiminnoille. Etenkin lämmityksen säädöt nappien kautta, sekä mittariston ja tietoviihdejärjestelmän näytön kirkkauden säätö rullalla lämmittää mieltä.

Kyynärnojan alla on hyvin säilytystilaa, ja ohjaamosta löytyy perinteinen tupakansytytinpistoke, sekä USB-A ja USB-C -liittimet.

Aina hybridi, aina neliveto

Voimalinja on aina mallia täyshybridi, vaikkakin toteutus on maltillinen. Polttomoottoripuolesta vastaa aiempaan tapaan 2-litrainen vapaasti hengittävä bokserimoottori. Avustava sähkömoottori on sijoitettu yhä vaihteiston yhteyteen. Pyörille voima välitetään aina portaattoman CVT-vaihteiston kautta. Hieman yllättäen voimalinjan yhteisteho on 10 kilowattia aiempaa pienempi. Korkeimmillaan tehoa on nyt tarjolla 100 kW (136 hevosvoimaa) ja vääntöä 182 newtonmetriä.

Subaru Crosstrek

Suorituskykyä voi kuvailla välttäväksi. Moottoritiellekin ehtii kiihdyttämään ajoissa, mutta se vaatii kaasupolkimen pitämistä lattiassa, joka tarkoittaa portaattoman vaihteiston myötä melkoista moottorin parkumista ohjaamoon.

Jo Subaru Crosstrekistä julkaistu maistiainen kirvoitti allekirjoittaneen sähköpostiin tarkkasilmäiseltä lukijalta palautetta, aivan samaan tapaan kuin muutamia vuosia takaperin julkaistu koeajoartikkeli XV:stä. Palautteessa haluttiin mainita, että Subaru olisi pikemminkin kevythybridi kuin täyshybridi, koska sähkömoottorin teho on niin pieni verrattuna suurimpaan osaan muista täyshybrideistä. Näin ei kuitenkaan ole, sillä täyshybridi on auto, joka voi liikkua yksin kumman käyttövoimansa turvin vain. Tämä täyttyy Subarunkin kohdalla, nimittäin esimerkiksi parkkipaikalla madellessa auto todellakin liikkuu pienen pätkän pelkän sähkömoottorin turvin.

Yhä mökkitiekelpoinen

Subarun asiakaskunnalle on perinteisesti tärkeää, että auton maastokyky on luokassaan hyvällä tolalla. Crosstrekin maavaraksi ilmoitetaan 22 senttimetriä, ja autossa on tarjolla vakiona X-MODE-ajotila voimalinjan optimoimiseksi huonosti pitävälle pinnalle. Limited- ja Touring-varustelluissa malleissa X-MODE-ajotiloja on kaksi: ensimmäinen lumelle ja soralle, ja toinen syvälle lumelle ja mudalle. Autoihin kuuluu vakiona myös alamäkiavustin.

Subaru Crosstrek
Tätä ei enää usein näe: vaihde valitaan perinteisellä kepillä.

Maastoon viistoperällä ei kuitenkaan lähdetty, mutta lumimyräkän jälkeen auraamattomilla teillä autolla ei ollut mitään ongelmaa etenemisessä ja käytös oli neutraalia.

Muutenkin sana neutraali on hyvä kuvaamaan Crosstrekin ajokäyttäytymistä. Autoa ei ole helppo provosoida yliohjautumaan, muttei se myöskään aliohjaa yllättävästi. Vetelyä ei ilmene ja auto kulkee hyvin suoraan. Alusta on varsin mukava, eikä ainakaan kitkarenkailla rengasmelu ole häiritsevän kovaa.

Subaru Crosstrek

Eniten ajotuntumassa jää kaipaamaan manuaalivaihteistoa. Subarun nelivedosta ja bokserimoottorista voisi kuoriutua jopa ilotteleva yhdistelmä keppivaihteiston avulla.

Auton ehdottomasti suurin heikkous on sen kulutuspuoli. Maantieajossa talvikelissä kulutus lähenteli 8l/100 km -lukemia, joka on tänä päivänä paljon.

Subaru Crosstrek

Kokonaisuutena Crosstrek loistaa omaksuttavuudellaan ja perinteisyydellään. Jälleenmyyjän edustajalla on huomattavasti helpompi työ perehdyttää ostaja uuden auton saloihin kuin monella kilpailijalla.

Subarun tapaan myös hinnoittelu on selkeää: tarjolla on kolme eri varustelua, eikä niihin ole erikseen valittavissa kummempia lisävarusteita. Adventure-varustelun hinta on 41 771 euroa, Limited-varustelun 44 388 e ja Touring-varustelun 45 696 e.

Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Subaru Crosstrek Touring

Subaru Crosstrek

KEVYTHYBRIDI/HYBRIDI, neliveto
4-syl. bensiinimoottori 1 995 cm3
portaaton vaihteisto
100 kW (136 hv), 182 Nm
WLTP-kulutus 7,7 l/100km
CO2-päästöt 174 g/km
Suorituskyky 0–100 km/h 10,8 s
huippunopeus 198 km/h
Mitat
Pituus           4 495 mm
Leveys          1 800 mm
Korkeus       1 600 mm
Akseliväli     2 670 mm
Tavaratila    385–1 314 l
Omamassa  1 703 kg
perävaunu   1 270 / 650 kg
Euro NCAP  5 tähteä (2017)
Takuu          3 v 100 000 km
hybridijärjestelmä            8 v / 160 000 km
Hinta alkaen                     45 696 €
koeajoauto   45 696 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat