14.2.2021 Ajoneuvot Koeajo: Volvo V60 Cross Country – metsäteiden mainioin sähköistyi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mökkitiemalli Volvo V60 Cross Country on nyt saatavilla myös kevythybridinä – tai siis ainoastaan kevythybridinä. Hyvää: mukavuus, vaivattomuus, pieni kulutusvähennys. Huonoa: silti isohko kulutus. Volvo V60 Cross Country pitää yllä farmareiden kiinnostavuutta heillekin, jotka haluavat autoltaan lisää maavaraa. Vaikka V60 CC saattaa ilman vertailukohtaa näyttää tavalliselta pitkäkatolta seikkailumuovein varusteltuna, on 210 millimetrin maavara lähes 70 mm perusmallia korkeampi. Itse asiassa maavaraa on muutamaa milliä vaille saman verran kuin XC60-katumaasturissa. Mainio maavaramalli on kuitenkin jo ennestään tuttu: kevyestä massanlisäyksestä huolimatta V60 CC liikkuu metsäteillä kuin kotonaan. Maastoon asti tuskin kannattaa lähteä urheilemaan, mutta huonoilla teillä auto on kuin kotonaan – monttuja varten ei tarvitse hidastella. Uutuusarvon malliin tuo siihen yhdistetty kevythybridivoimalinja. B5-mallimerkintä tarkoittaa tällä kertaa bensiinimoottoria yhdistettynä 48 voltin sähköjärjestelmään, jonka tarkoituksena olisi nipistää kulutuksesta liiat pois ja auttaa valmistajaa alempiin keskipäästöihin. Mallistosta löytyy toisena vaihtoehtona vain B4-dieselkevythybridi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pakkovähennystä Kevythybridiyttä on aiemmin testaamamme V60 B3:n tapaan vaikea aistia – regenerointi on pääosin laimeaa, eikä auto pysy järin pitkiä aikoja sammuneena. Koeajon perusteella vaikuttaisi kuitenkin siltä, että valmistajan lupaama 10 prosentin kulutusvähenemä on realistinen. Tällä ei vielä pelasteta maapalloa, mutta eikö jokainen karsittu hiilidioksidigramma ole eteenpäin? Tämä tuntuu olevan Volvon logiikka, sillä se ei tarjoa enää lainkaan sähköistämättömiä voimalinjoja, vaan kaikki autot ovat vähintään kevythybridejä. Lähestymistavassa tuntuu olevan sikäli järkeä, että kevythybridiä tuskin välttelevät edes kaikkein ennakkoluuloisimmat jäärät, järjestelmän komponentit kun eivät maksakaan juuri mitään – kulutussäästö tulee siis kuluttajalle väkisin tuotuna. Reilun seitsemän litran keskikulutus ei silti ole enää vuonna 2021 pientä, joten Göteborgissa kannattaisi keskittyä seuraavaksi vaikka polttomoottorin hyötysuhteen parantamiseen. Se hyödyttäisi myös lataushybridien maailmassa. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Volvo V60 Cross Country B5 AWD MHEV Business aut. Hinta alkaen 52 502 € Koeajetun auton hinta varusteineen 52 502 € Moottori Bensiinimoottori 1 969 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 184 kW (250 hv), 5400–5700 r/min Vääntö 350 Nm (1800–4800 r/min) Vääntö 350 Nm (1800–4800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,9 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,6 (yhd.) CO2-päästöt 170 g/km Mitat pituus 4784 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1499 mm, akseliväli 2875 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan