Volvo V60 CC

Ajoneuvot Koeajo 14.2.2021

Koeajo: Volvo V60 Cross Country – metsäteiden mainioin sähköistyi

Mökkitiemalli Volvo V60 Cross Country on nyt saatavilla myös kevythybridinä – tai siis ainoastaan kevythybridinä. Hyvää: mukavuus, vaivattomuus, pieni kulutusvähennys. Huonoa: silti isohko kulutus.

Volvo V60 Cross Country pitää yllä farmareiden kiinnostavuutta heillekin, jotka haluavat autoltaan lisää maavaraa. Vaikka V60 CC saattaa ilman vertailukohtaa näyttää tavalliselta pitkäkatolta seikkailumuovein varusteltuna, on 210 millimetrin maavara lähes 70 mm perusmallia korkeampi. Itse asiassa maavaraa on muutamaa milliä vaille saman verran kuin XC60-katumaasturissa.

Mainio maavaramalli on kuitenkin jo ennestään tuttu: kevyestä massanlisäyksestä huolimatta V60 CC liikkuu metsäteillä kuin kotonaan. Maastoon asti tuskin kannattaa lähteä urheilemaan, mutta huonoilla teillä auto on kuin kotonaan – monttuja varten ei tarvitse hidastella.

Volvo V60 CC

Uutuusarvon malliin tuo siihen yhdistetty kevythybridivoimalinja. B5-mallimerkintä tarkoittaa tällä kertaa bensiinimoottoria yhdistettynä 48 voltin sähköjärjestelmään, jonka tarkoituksena olisi nipistää kulutuksesta liiat pois ja auttaa valmistajaa alempiin keskipäästöihin. Mallistosta löytyy toisena vaihtoehtona vain B4-dieselkevythybridi.

Pakkovähennystä

Kevythybridiyttä on aiemmin testaamamme V60 B3:n tapaan vaikea aistia – regenerointi on pääosin laimeaa, eikä auto pysy järin pitkiä aikoja sammuneena. Koeajon perusteella vaikuttaisi kuitenkin siltä, että valmistajan lupaama 10 prosentin kulutusvähenemä on realistinen.

Volvo V60 CC

Tällä ei vielä pelasteta maapalloa, mutta eikö jokainen karsittu hiilidioksidigramma ole eteenpäin? Tämä tuntuu olevan Volvon logiikka, sillä se ei tarjoa enää lainkaan sähköistämättömiä voimalinjoja, vaan kaikki autot ovat vähintään kevythybridejä.

Volvo V60 CC

Lähestymistavassa tuntuu olevan sikäli järkeä, että kevythybridiä tuskin välttelevät edes kaikkein ennakkoluuloisimmat jäärät, järjestelmän komponentit kun eivät maksakaan juuri mitään – kulutussäästö tulee siis kuluttajalle väkisin tuotuna.

Reilun seitsemän litran keskikulutus ei silti ole enää vuonna 2021 pientä, joten Göteborgissa kannattaisi keskittyä seuraavaksi vaikka polttomoottorin hyötysuhteen parantamiseen. Se hyödyttäisi myös lataushybridien maailmassa.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Volvo

Kaikki koeajot

Uusimmat