9.11.2015

Koeajo: erikoisen nimen omaava Subaru Levorg

Subaru Levorg on outo nimi, mutta Levorg on mainio farmariauto. Hyvää: ajettavuus, mukavuus. Huonoa: tavaratilan yksityiskohdat, vajavainen reisituki.

Erikoinen nimi on japanilaisittainkin uskomaton väännös. Levorg eli Legacy Revolution Touring. Subaru päätyi uuteen mallinimeen, sillä Levorg ei korvaa mitään aiempaa mallia.

Autoa voi pitää vuosina 2003–2009 myydyn neljännen sukupolven Legacyn seuraajana. Sen jälkeen Legacy ja rinnakkaismalli Outback kasvoivat isoiksi ja amerikkalaisiksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Urheilullinen luonne

Subaru Levorg on luonteeltaan urheilullinen farmariauto – ja merkkiuskollisesti aina nelivetoinen. Keulan muotoilusta löytyy yhtäläisyyttä huippumalli WRX STi:hin, eikä syyttä: autot jakavat yhteisen perusrakenteen.

Yhteisen perimän havaitsee ajettavuudessa: Levorg ylittää töyssyt eleettömästi ja taittuu tehokkaasti mutkiin. Kuljettajan aistima takapuolituntuma on hyvä. Ohjauksessa ei ole liiemmin valittamista, keskialue erottuu selkeästi ja tuntuma on luonteva. Onneksi hyvä ajettavuus ei kostaudu mukavuudessa. Pintamukavuus on kunnossa, ja kuopissa kuuluvat alustaäänet ovat laadukkaan etäisiä.

Turbo tuo vääntöä

Levorg on tarjolla vain yhdellä voimalinjalla. Turboahdetun 1,6-litraisen bokserinelosen 170 hevosvoimaa ja 250 newtonmetriä riittävät vaivattomaan etenemiseen.

Kierroslukumittarin punarajaa lähestyessä moottori kuulostaa hieman karkealta, mutta muutoin voimanlähde tuntuu toimivalle.

Subaru on sinnikkäästi panostanut CVT-vaihteistoon, eikä välttämättä syyttä. Osakaasulla vaihdelaatikko toimii portaattomasti, mutta täysikaasulla mukaillaan perinteistä vaihteistoa virtuaalipykälillä.

Keinotekoinen ratkaisu on tehty miellyttämään eurooppalaisia, ja siinä on onnistuttu. Seuraavaksi kannattaisi panostaa ohituksissa tärkeän kickdownin nopeuteen – siinä parhaat perinteiset automaatit ja kaksoiskytkinvaihteistot ovat vielä merkittävästi parempia.

Tukalat varvastilat

Sisällä laatuvaikutelmaa on nostettu yksityiskohtiin panostamalla. Näkyvyys ulos, jopa etuviistoon, on erinomainen.

Takaistuimet ovat keskimittaiselle kohtalaiset. Etuistuimen matala sijoitus syö varvastilaa, mutta polvitilaa on tarpeeksi. Pidemmillä matkoilla vajavainen reisituki voi alkaa rasittaa. Istuinosat kaatuvat kätevästi sähköisesti tavaratilan kytkimestä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Takaluukkua saa varoa

Levorgin tavaratila on 552 litraa. Subaru olisi voinut panostaa enemmän suojaverhon toimivuuteen, sillä nyt ohjaavat kiskot puuttuvat ja verho pitää vetämisen lisäksi asetella paikalleen. Moitteen ansaitsee liian matalalle aukeava tavaratilan luukku, johon lyö helposti päänsä.

Luvattu keskikulutus on 6,9 litraa sadalla kilometrillä. Lukema voi kuulostaa korkeahkolta, mutta perinteisesti Subaru on ilmoittanut rehelliset, kaunistelemattomat lukemat. Kotimaan koeajossa selviää, noudattaako uusi 1,6-litrainen turbomoottori perinnettä.

https://youtube.com/watch?v=gWQr-CzP5fE

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Video: valmistaja

Subaru Levorg

Hinta alkaen

35 999 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 600 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, CVT-automaattivaihteisto, neliveto.

Teho

125 kW (170 hv), 4800–5600 r/min

Vääntö

250 Nm (1800–4800 r/min)

Vääntö

250 Nm (1800–4800 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

8,9 s

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 6,9 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

159 g/km

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Luetuimmat