17.4.2015

Koeajo: ladattava Porsche Cayenne S

Oiva ladattava hybridi veroja vältteleville. Hyvää: runsaat tilat, monikäyttöisyys, ajettavuus, vähäpäästöisyys. Huonoa: massiivisuus, vaatimaton perusvarustelu.

Hybridimalleista tulee ensimmäisenä mieleen bensiininsäästö ja kasvihuoneilmiön ehkäisy tavallista mallia kalliimmalla tekniikalla, jonka hinta vie sen tavallisen ostajan ulottumattomiin.

Porschea ei voi kutsua halvaksi, mutta Suomen päästöistä riippuva autoverotus on sille myötämielinen. Hiilidioksidipäästö 79 grammaa kilometrillä tekee hybridistä Cayenne-malliston huokeimman.

Autoveroa koeajetulla on 12 000 euroa, kun vastaavantehoisessa Cayenne S:ssä veroa on yli 50 000 euroa. Veroetu näkyy myös lisävarusteiden hinnassa.

Käyttökulutkin ovat lempeät: ei dieselveroa ja vuotuinen ajoneuvoverokin vain 72 euroa. Hybridin voi povata nousevan myydyimmäksi malliksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sirompi ilme

Porsche Cayenne sai talven aikana kevyen kasvojen kohotuksen. Kakkossukupolvi olikin jo täyttämässä viisi vuotta.

Uudet puskurit, helmat, valot, maski ja takaluukku antavat jättimäiselle katumaasturille siromman ja sutjakamman ilmeen. Ilmanvastuksesta ja painosta tinkiminen näkyy kulutus- ja päästölukemissa.

Isoimmat tekniset muutokset on tehty nyt ajettuun hybridimalliin lisäämällä akkujen määrää ja latausmahdollisuus.

Myös sisäilmettä on kohennettu materiaaleiltaan ja varustelultaan. Näkyvimpänä muutoksena on uusi kolmipuolainen ohjauspyörä.

Nappuloiden paljous ja monitoiminäytön tietomäärä hengästyttää, mutta käytön oppii monia kilpailijoita nopeammin selkeyden ja intuitiivisyyden ansiosta. Porschemaisuuksiin kuuluu virtalukko ratin vasemmalla puolella ja mittaristoa hallitseva iso kierroslukumittari.

Julkinen lataus arpapeliä

Täyden hyödyn saamiseksi olisi kotona ja työpaikalla oltava oma latauspistoke. Julkisten latauspisteiden hyödyntäminen on arpapeliä väärin pysäköityjen autojen, erilaisten pistokkeiden ja toistuvien vikatilanteiden takia.

Jos latausjohdon jaksaa kiinnittää aina ja työmatka on vaikka 20 kilometriä, pystyy talvellakin liikkumaan päästöittä pelkästään sähköllä.

Sähkömoottorin teho riittää juuri ja juuri liikennevirrassa pysymiseen – ja ahdettu veekuutonen on aina avustusvalmiina.

Vaikka autoa ei lataisi laisinkaan, on hybriditekniikasta silti hyötyä kaupunkikulutuksen vähentämisessä. Kevyellä kaasujalalla kulutuksen saa pysymään alle kymmenen litran maantiellä ja taajamassa.

Lähes 2,5-tonnin paino tuntuu Cayennen suorituskyvyssä. Lähdöt eivät ole ihan niin räväköitä kuin yli 400 hevosvoimalta odottaisi. Ajettavuus on isojen katumaasturien parhaimmistoa.

Teksti: Petri Munukka Kuvat: Lauri Ahtiainen

Porsche Cayenne S E-hybrid

Hinta alkaen

98 675 €

Ajoneuvovero

72 €/ v

Moottori

2 995 cm³, bensiinimoottori, mekaaninen ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, jatkuva neliveto.

Teho

245 kW (333 hv)

Vääntö

yht. 590 Nm (yht. 1250–4000 r/min)

Vääntö

yht. 590 Nm (yht.1250–4000 r/min)

Akku

Litiumioniakusto 10,8 kWh.

Hybridijärjestelmän yhteisteho

306 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

5,9 s

Huippunopeus

243 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 3,4 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

79 g/km

Mitat

pituus 4855 mm, leveys 1939 mm, korkeus 1705 mm, akseliväli 2895 mm
Tavaratila: 580 l
Omamassa: 2425 kg

Muu tieto

Sähkömoottori 70 kW (95 hv).

Takuu

2 vuotta

Luetuimmat