5.11.2022

Kolmannes kuluttajista kokee auton myymisen vaivalloiseksi

Seat Arona kesä kaasulla

Isoimpina haasteina auton myymisessä koetaan sopivan hinnan asettaminen sekä auton myyntiin kuluva aika ja vaiva.

Autojen kilpailutuspalvelu Autovexin kyselyn mukaan käytetyn auton myymisen kokee hankalaksi kolmannes yksityisistä autojen myyjistä. Isoimmat haasteet yksityisillä autojen myyjillä on sopivan hinnan löytäminen autolleen, sekä auton myyntiin kuluva aika sekä vaiva.

Autovexin kyselyyn vastanneista 31 prosenttia koki auton myynnin vaivalloisena, 43 prosenttia jokseenkin vaivalloisena. Vastaajista 26 prosenttia koki, ettei käytetyn auton myynti aiheuta haasteita.

Haastavimmiksi asioiksi oman auton myymisessä koettiin muun muassa auton hintapyynnön asettaminen, myyntityöhön kuluva aika ja vaiva sekä sopivan ostajan löytäminen autolle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Data avuksi hintaa määriteltäessä

Kyselyyn vastanneista 33 prosenttia koki oikean hintapyynnön määrittämisen haastavana.

– Auton hinnan määrittäminen on yksi suurimpia epävarmuustekijöitä autoaan myyvälle kuluttajalle, ja se on täysin ymmärrettävää. Hinnoittelua vaikeuttaa myös markkinan jatkuva muutos. Tätä helpottamaan on nykyään kuitenkin tarjolla ajantasaista markkinadataa jonka avulla saa realistisen arvion auton käyvästä arvosta, kertoo AutoVexin toimitusjohtaja Sebastian Frick.

Auton myyntiin liittyvä ajankäyttö ja yhteydenpito usean ostajaehdokkaan kanssa koettiin haastavaksi. Yli 90 prosenttia vastaajista kertoi myyvänsä autonsa seuraavalla kerralla helppous edellä.

– Kun mennään helppous edellä, nykyaikaiset online-kanavat ovat yhä useamman kuluttajan valinta, koska ne ratkovat automyynnin keskeisimpiä kipukohtia ja tekevät asioinnista sujuvampaa, kertoo AutoVexin asiakaspalveluvastaava Henri Keränen.

Lähde: Autovex

Luetuimmat