15.3.2016

Laatikkopyörä – perhefarmarin korvaaja?

Laatikkopyörä

Olisiko laatikkopyörästä auton korvaajaksi kaupunkiajossa? Sähköavusteisesti kulku on kevyttä, mutta kuinka monen liikkumistarpeen tyydyttäjäksi poljettavasta kuormajuhdasta on?

Liikunnallisen Go-Expo-näyttelyn tiimellyksessä Helsingin Messukeskuksessa pohdittiin hyötypyöräilyn mahdollisuuksia perheiden kulkuvälineenä kaupungissa ja haja-asutusalueilla.

Sähköavustuksen yleistyessä pyörän käyttömahdollisuudet kasvavat ja liikkuminen helpottuu ainakin fyysisen ponnistelun osalta. Pyöräväylien parannushankkeet auttavat osaltaan polkemisen mielekkyyttä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähköavustus keventää

Moderni laatikkopyörä ja sen henkilökuljetukseen suunnitellut riksa-muunnokset ovat avustuksen ansiosta kevyitä ajettavia. Pienen totuttelun jälkeen hetkittäin epävakaan ohjauksen kanssa oppii ajamaan lähes moitteetta.

Laatikkopyörä

Osasyyllinen epävakauteen lienee myös kuorman puuttuminen koeajokierroksella. Kyydissä istuen riksan tarjoama kyyti tuntuu vähintäänkin vauhdikkaalta. Siitä puolestaan lienee kiittäminen polkijaa ja surutonta sähköavustuksen käyttöä.

Avustetun polkemisen ero perinteiseen polkimen painantaan on siinä määrin suuri, että kiinnostuneiden kannattaa suunnata koeajolle ja päivittää mielikuva kulkuvälineestä omakohtaisesti. Kömpelöä ja raskasta ajaminen ei enää ole, ellei akusta lopu virta.

Perhefarmarin korvaajaksi kuormapyörä?

Näyttelytapahtuman avauspuheenvuorossaan Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen visioi polkupyörästä farmariauton korvaajaa.

Laatikkopyörä

– Nelihenkisen perheen arjen ja loman liikkumistarve hoituu tavarapyörällä, Koistinen vakuuttaa.

Väitteen tueksi Koistinen esittelee kokeilupyörä.fi -palvelua, Kangasalla järjestettyä ”Pyöräilyn esteiden purkaminen sähköavusteisilla ja tavarankuljetuspyörillä” -kokeilua ja kuvasarjaa, jossa kuormapyörän kyytiin on pakattu kaksi lasta ja lomavarusteet.

Laatikkopyörä

Aivan vaivattomalta lomailulta laatikkopyöräily ei kuvassa näytä, mutta päättäväiselle polkijalle se toki on mahdollista. Kulkupelin matkustusmukavuutta ja lomamatkan sujuvuutta voi kokeilematta vain arvailla.

Lisätietoja lapsiperheiden hyötypyöräilystä tarjoaa tavarapyöriin ja lasten pyöräkuljetukseen erikoistunut Tavarafillari-sivusto.

Ei kuitenkaan aivan kaikille

Kokeilupyörä.fi -sivuston mukaan joskus pyöräilyaikeet kaatuvat esteisiin, jotka ovat helposti voitettavissa. Taittopyörän voi ottaa mukaan vaikka junaan, sähköavustus auttaa, jos päivä painaa pohkeissa ja tavarapyörän kyytiiin mahtuvat myös kauppakassit.

– Sähköpyöräily on ihan oikeaa pyöräilyä ja sähköavusteinen polkupyörä mahdollistaa pidemmänkin matkan kulkemisen sujuvasti. Tästä on apua esimerkiksi maaseudulla, jossa etäisyydet ovat pitkiä, Koistinen toteaa.

Kangasalla saadut kokemukset arkipyöräilystä ovat olleet kannustavia, mutta aivan kaikille pyörästä tuskin on farmariauton korvaajaksi.

– Eikä ole tarkoituskaan, mutta se on vaihtoehto. Kun osa siirtyy autosta pyöräilemään, tulee tilaa ruuhkaisille väylille ja sen kautta pyöräily hyödyttää myös niitä, joille pyöräily ei ole realistinen vaihtoehto arjen kulkuvälineeksi, Pyöräliiton puheenjohtaja, helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Otso Kivekäs (vihr.) muistuttaa.

Kaupungissa pyöräily lisää myös turvallisuutta.

– Lapselle kaikkein vaarallisin matka on koulumatka ja vaaran aiheuttavat autoilla lapsiaan kouluun tuovat vanhemmat, Kivekäs napauttaa.

Ongelma ei kuitenkaan ole yksin autoissa tai autoilijoissa.

– Koulujen ympäristöjä ei yksinkertaisesti ole suunniteltu vilkkaalle autoliikenteelle, joten syntyy vaaratilanteita. Olisi parempi, että lapsia ei tuotaisi autolla kouluun lainkaan, tai auto tulisi ainakin jättää hieman kauemmas.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Roska-auton tilalle laatikkopyörä?

Kaupunkirakenteen tiivistyessä pyörästä visioidaan myös vaihtoehtoa tavarankuljetukseen ja huoltoajoon. Uutta liiketoimintaakin voi syntyä polkemalla. Esimerkkejä löytyy ulkomaisista kaupungeista, mutta Suomessa ollaan vielä odottavalla kannalla.

Laatikkopyörä

– Kuormapyörä voi esimerkiksi korvata roska-auton, Matti Koistinen visioi.

Laatikkopyörä

Polkupyörällä liikkuvat lähetit ovat tuttu näky ainakin Helsingin keskustan katukuvassa, mutta viime kesänä nähtiin avaus myös kuormapyöräyrittäjyyden saralla.

Yksi ensimmäisistä kokeilusta käytäntöön edenneistä ideoista on puuropyörä, eli kuormapyörän päälle rakennettu liikkuva ravintola, joka toimi pääkaupungin keskustassa viime kesänä. Ensi viikonloppuna puuropyörä on mukana Streat Helsinki EATS 2016 -tapahtumassa.

Ihmisten kuljettamista polkuvoimalla on kokeiltu laajemmin. Esimerkiksi Porvoon poljettava kaupunkitaksi esiteltiin Moottorissa joulukuussa. Kuljetusyrittäjän tähtäin on tulevassa matkailukesässä.

Tampereella on puolestaan kokeiltu riksaksi muunnetun kuormapyörän mahdollisuuksia ikäihmisten henkilökuljetuksessa.

Pyörällä kaiken ikää -pilottihankeen tarkoitus oli tarjota vanhuksille ja liikuntarajoitteisille mahdollisuus tuntea tuulen tuiverrus hiuksissa, eli tehdä elämyksellisiä retkiä sähköavusteisen pyörän kyydissä lähiseudulla.

Laatikkopyörä

Tampereen Polkupyöräilijät ry:n edistämä hanke ajettiin suurelta osin vapaaehtoisvoimin. Hyvän palautteen myötä riksakyytejä on luvassa myös tulevana kesänä entistä laajemmin. Vapaaehtoiseksi pyöräluotsiksi voi ilmoittautua yhdistyksen Facebook-sivulla.

Teksti ja kuvat Antti Hentinen

Luetuimmat