15.3.2016 Ajoneuvot Laatikkopyörä – perhefarmarin korvaaja? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Olisiko laatikkopyörästä auton korvaajaksi kaupunkiajossa? Sähköavusteisesti kulku on kevyttä, mutta kuinka monen liikkumistarpeen tyydyttäjäksi poljettavasta kuormajuhdasta on? Liikunnallisen Go-Expo-näyttelyn tiimellyksessä Helsingin Messukeskuksessa pohdittiin hyötypyöräilyn mahdollisuuksia perheiden kulkuvälineenä kaupungissa ja haja-asutusalueilla. Sähköavustuksen yleistyessä pyörän käyttömahdollisuudet kasvavat ja liikkuminen helpottuu ainakin fyysisen ponnistelun osalta. Pyöräväylien parannushankkeet auttavat osaltaan polkemisen mielekkyyttä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähköavustus keventää Moderni laatikkopyörä ja sen henkilökuljetukseen suunnitellut riksa-muunnokset ovat avustuksen ansiosta kevyitä ajettavia. Pienen totuttelun jälkeen hetkittäin epävakaan ohjauksen kanssa oppii ajamaan lähes moitteetta. Osasyyllinen epävakauteen lienee myös kuorman puuttuminen koeajokierroksella. Kyydissä istuen riksan tarjoama kyyti tuntuu vähintäänkin vauhdikkaalta. Siitä puolestaan lienee kiittäminen polkijaa ja surutonta sähköavustuksen käyttöä. Avustetun polkemisen ero perinteiseen polkimen painantaan on siinä määrin suuri, että kiinnostuneiden kannattaa suunnata koeajolle ja päivittää mielikuva kulkuvälineestä omakohtaisesti. Kömpelöä ja raskasta ajaminen ei enää ole, ellei akusta lopu virta. Perhefarmarin korvaajaksi kuormapyörä? Näyttelytapahtuman avauspuheenvuorossaan Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen visioi polkupyörästä farmariauton korvaajaa. – Nelihenkisen perheen arjen ja loman liikkumistarve hoituu tavarapyörällä, Koistinen vakuuttaa. Väitteen tueksi Koistinen esittelee kokeilupyörä.fi -palvelua, Kangasalla järjestettyä ”Pyöräilyn esteiden purkaminen sähköavusteisilla ja tavarankuljetuspyörillä” -kokeilua ja kuvasarjaa, jossa kuormapyörän kyytiin on pakattu kaksi lasta ja lomavarusteet. Aivan vaivattomalta lomailulta laatikkopyöräily ei kuvassa näytä, mutta päättäväiselle polkijalle se toki on mahdollista. Kulkupelin matkustusmukavuutta ja lomamatkan sujuvuutta voi kokeilematta vain arvailla. Lisätietoja lapsiperheiden hyötypyöräilystä tarjoaa tavarapyöriin ja lasten pyöräkuljetukseen erikoistunut Tavarafillari-sivusto. Ei kuitenkaan aivan kaikille Kokeilupyörä.fi -sivuston mukaan joskus pyöräilyaikeet kaatuvat esteisiin, jotka ovat helposti voitettavissa. Taittopyörän voi ottaa mukaan vaikka junaan, sähköavustus auttaa, jos päivä painaa pohkeissa ja tavarapyörän kyytiiin mahtuvat myös kauppakassit. – Sähköpyöräily on ihan oikeaa pyöräilyä ja sähköavusteinen polkupyörä mahdollistaa pidemmänkin matkan kulkemisen sujuvasti. Tästä on apua esimerkiksi maaseudulla, jossa etäisyydet ovat pitkiä, Koistinen toteaa. Kangasalla saadut kokemukset arkipyöräilystä ovat olleet kannustavia, mutta aivan kaikille pyörästä tuskin on farmariauton korvaajaksi. – Eikä ole tarkoituskaan, mutta se on vaihtoehto. Kun osa siirtyy autosta pyöräilemään, tulee tilaa ruuhkaisille väylille ja sen kautta pyöräily hyödyttää myös niitä, joille pyöräily ei ole realistinen vaihtoehto arjen kulkuvälineeksi, Pyöräliiton puheenjohtaja, helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Otso Kivekäs (vihr.) muistuttaa. Kaupungissa pyöräily lisää myös turvallisuutta. – Lapselle kaikkein vaarallisin matka on koulumatka ja vaaran aiheuttavat autoilla lapsiaan kouluun tuovat vanhemmat, Kivekäs napauttaa. Ongelma ei kuitenkaan ole yksin autoissa tai autoilijoissa. – Koulujen ympäristöjä ei yksinkertaisesti ole suunniteltu vilkkaalle autoliikenteelle, joten syntyy vaaratilanteita. Olisi parempi, että lapsia ei tuotaisi autolla kouluun lainkaan, tai auto tulisi ainakin jättää hieman kauemmas. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Roska-auton tilalle laatikkopyörä? Kaupunkirakenteen tiivistyessä pyörästä visioidaan myös vaihtoehtoa tavarankuljetukseen ja huoltoajoon. Uutta liiketoimintaakin voi syntyä polkemalla. Esimerkkejä löytyy ulkomaisista kaupungeista, mutta Suomessa ollaan vielä odottavalla kannalla. – Kuormapyörä voi esimerkiksi korvata roska-auton, Matti Koistinen visioi. Polkupyörällä liikkuvat lähetit ovat tuttu näky ainakin Helsingin keskustan katukuvassa, mutta viime kesänä nähtiin avaus myös kuormapyöräyrittäjyyden saralla. Yksi ensimmäisistä kokeilusta käytäntöön edenneistä ideoista on puuropyörä, eli kuormapyörän päälle rakennettu liikkuva ravintola, joka toimi pääkaupungin keskustassa viime kesänä. Ensi viikonloppuna puuropyörä on mukana Streat Helsinki EATS 2016 -tapahtumassa. Ihmisten kuljettamista polkuvoimalla on kokeiltu laajemmin. Esimerkiksi Porvoon poljettava kaupunkitaksi esiteltiin Moottorissa joulukuussa. Kuljetusyrittäjän tähtäin on tulevassa matkailukesässä. Tampereella on puolestaan kokeiltu riksaksi muunnetun kuormapyörän mahdollisuuksia ikäihmisten henkilökuljetuksessa. Pyörällä kaiken ikää -pilottihankeen tarkoitus oli tarjota vanhuksille ja liikuntarajoitteisille mahdollisuus tuntea tuulen tuiverrus hiuksissa, eli tehdä elämyksellisiä retkiä sähköavusteisen pyörän kyydissä lähiseudulla. Tampereen Polkupyöräilijät ry:n edistämä hanke ajettiin suurelta osin vapaaehtoisvoimin. Hyvän palautteen myötä riksakyytejä on luvassa myös tulevana kesänä entistä laajemmin. Vapaaehtoiseksi pyöräluotsiksi voi ilmoittautua yhdistyksen Facebook-sivulla. Teksti ja kuvat Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku