20.3.2022

Lähes kaikilla rengasjäteillä tehdas Venäjällä – vain osalla ollut pokkaa sulkemiseen

pakettiauton nastarenkaat

Venäjälle on perustettu rengastehtaita pitkin 2000-lukua. Sodan sytyttyä osa näistä on suljettu – ja osa ei.

Nokian Renkaita on valmistettu jo pitkään Venäjällä, mutta kyseessä ei kuitenkaan ole mikään ainokainen alalla. Muun muassa Bridgestone, Continental, Michelin, Pirelli ja Yokohama on valmistanut kumeja itänaapurissamme.

Venäjän hyökättyä Ukrainaan 24.2. länsimaat ovat vastanneet monenlaisilla pakotteilla. Myös yritykset ovat sulkeneet Venäjän toimintojaan, joko omasta tahdosta tai kuluttajien painostuksesta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Osa sulkee osa ei

Rengasrintamalla suurista valmistajista ensimmäisenä Venäjän tehtaan tilapäisestä sulkemisesta ilmoitti 7.3. Continental. Kalugassa sijaitsevan tehtaan sulkemisen lisäksi valmistaja kertoi jäädyttäneensä tuotteidensa viennin Venäjälle.

14.3. myös Bridgestone kertoi sulkevansa Ulyanovskin tehtaan 18.3. mennessä, ”vaadittavien valmisteluiden jälkeen”. Valmistaja myös ilmoitti välittömästi jäädyttävänsä uudet investoinnit tehtaaseen, sekä keskeyttävänsä tuotteidensa viennin Venäjälle.

Ilmoituksen Venäjän tehtaan täyssulusta antoi myös Michelin, joka kertoi keskeyttävänsä Davyodovon tehtaan tuotannon 15.3. alkaen. Kyseessä on valmistajan ainoa tehdas Venäjällä, joka tuottaa vuosittain noin kaksi miljoonaa rengasta. Michelinin lausunnon mukaan kyseessä on noin prosentti sen globaalista rengastuotannosta.

Sen sijaan Nokian Renkaat ovat tiukemmassa paikassa. Suomalaisen yrityksen rengastuotannosta noin 80 % sijoittuu tätä nykyä huippumodernille Venäjän tuotantolaitokselle. Jo helmikuun puolella Nokian Renkaat ilmoittivat siirtävänsä joitain keskeisiä toimintoja Venäjältä Suomeen ja Yhdysvaltoihin, mutta kokonaan Pietarin lähettyvillä olevaa tehdasta ei suljeta aivan noin vain. Nokian Renkaat kuitenkin kertovat lahjoittaneensa 100 000 euroa UNICEFille ukrainalaisten lapsien auttamiseen.

Hiljattain myös Pirelli ilmoitti ryhtyvänsä rajoittamaan asteittain tuotantoaan molemmilla Venäjän tehtaillaan, sekä keskeyttävänsä investoinnit Venäjällä. Pirellin renkaista noin kymmenys tuotetaan Venäjällä. Lisäksi rengasjätti on kertonut lahjoittaneensa 550 000 dollaria Ukrainan pakolaisten auttamiseksi.

Japanilaisvalmistaja Yokohama sen sijaan on pysynyt tilanteessa varsin vaiti – virallista kannanottoa yhtiön Venäjän toimintoihin ei ole toistaiseksi julkaistu, joten oletettavasti sen toiminnot jatkuvat tällä hetkellä normaalisti.

Onko renkaat kohta loppu?

Toistaiseksi ei ole vielä tiedossa, että tuleeko sota aiheuttamaan Suomessa renkaisiin samanlaisen pulan, kuten se on tehnyt esimerkiksi dieselautoissa käytettävän AdBlue-lisäaineeseen.

– Sota on jo joltain osin vaikuttanut tuotteiden saatavuuteen. Mitä todennäköisimmin se tulee vaikuttamaan myös jatkossa. Se miten ja kuinka paljon, on kyllä täysin arvailujen varassa toistaiseksi, Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora kertoo.

Teksti: Eetu Kokkonen Lähteet: Bloomgerg, Reuters, Automotive News Europe ja tirebusiness.com Kuvituskuva: Moottorin arkisto

Luetuimmat