24.8.2016 Ajoneuvot Langaton induktiolataus Mersun S-sarjaan jo ensi vuonna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedeksen S-sarja saa ensi vuonna langattoman latauksen lisävarusteeksi. Induktiolataus saattaa olla ratkaiseva helpotus esimerkiksi kotilataamiseen. Mercedes-Benz lupaa tuoda magneettikenttään perustuvan langattoman induktiolatauksen S-sarjan hybridimallin lisävarusteeksi ensi vuonna. S 500 e -prototyypin avulla kehitetty järjestelmä lupaa 3,6 kilowatin lataustehon ja lähes 90 prosentin hyötysuhteen. Samalla valmistaja lupaa akku- ja latausteknologian kehittyvän lähivuosina merkittävästi.Induktiivinen latausjärjestelmä perustuu kahteen käämiin, joiden välille syntyy magneettikenttä. Ensiokäämi voidaan sijoittaa esimerkiksi autotallin tai latauspisteen lattiaan sijoitettuun levyyn. Ajettaessa levyn päälle auton ohjausjärjestelmä tunnistaa käämin ja kun auto on paikoillaan, järjestelmä aloittaa lataamisen ajoneuvon pohjassa olevan toisiokäämin avulla. Teknologian hyötynä on helppous ja vaivattomuus akkujen lataamisessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää vauhtia myös johdolla ladatessaTodellisen pikalataamisen tavoittelemiseksi Daimler on yhdessä muiden autovalmistajien kanssa liputtamassa vaihto- ja tasavirran puolia yhdistävän Combined Charging Systemin, CCS, puolesta. Avoin standardi pyrkii ratkaisemaan monet sähköautoiluun liittyvät latausongelmat. Vuodesta 2018 CCS-järjestelmä tulee vakiovarusteeksi kaikkiin Mercedes-Benz sähköajoneuvoihin ja autosta riippuen järjestelmän avulla voidaan saavuttaa jopa 150 kilowatin latausteho. Standardi itsessään tukee peräti 350 kilowatin lataustehoa. Standardin käyttöönottoa on vauhdittamassa myös uusi pistokestandardi.2020-luvulla uudet akkutyypitMercedes-Benzin mukaan ensi vuosikymmenellä päästään siirtymään uusiin akkutyyppeihin nykyisistä litiumioniakuista. Valmsitajan mukaan lupaavin uusista akkutyypeistä on litium-sulfaattiakku, joka yhdistää alhaisemmat tuotantokustannukset ja pidemmän toimintamatkan latauksella. Tuotantokustannusten puolittumista vastaan akkujen energiatiheys tuplaantuu, akkujen pysyessä koon puolesta nykyisellä tasolla.– Litium-sulfaattiakun ansiosta sähköautojen pelikenttä on ensi vuosikymmenellä kokonaan toisen näköinen kuin nyt, Mercedes-Benzin tutkimus- ja kehitysjohtaja Thomas Weber kiteyttää.Akkujen lisäksi koko sähköjärjestelmä kehittyy, sillä ohjauselektroniikka ja sen ohjelmisto, jäähdytys ja kennojen muotoilu jatkavat edistymistä. Samalla järjestelmiä räätälöidään automallin tarpeeseen aiempaa paremmin. Tytäryhtiönsä Deutsche Accumotiven ansiosta Daimler on ainutlaatuisessa asemassa saksalaiseksi autonvalmistajaksi, sillä se tuottaa akkunsa itse.Lähde ja kuva: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen