21.9.2019 Ajoneuvot Lava takana jo yli 40 vuotta – L200:n loppua ei näkyvissä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lähes kulttimaineeseen noussut Mitsubishi L200 on päässyt jo automallistolle erittäin kunnioitettavaan yli 40 vuoden ikään. Syksyllä avolavamallisto siirtyy järjestyksessään kuudenteen sukupolveen. Mitsubishi esitteli vuonna 1978 ensimmäisen lava-autonsa, Forten. Tämä tuhannen kilon kuljetuskyvyn tarjonnut auto sai suosiota ympäri maailmaa kaikenlaisissa olosuhteissa. Pian Fortea alettiin valmistamaan myös suomalaisillekin tutummalla mallinimellä L200. Yli neljänkymmenen vuoden aikana kyseistä avolavaa on myyty maailmanlaajuisesti noin 4,7 miljoonaa yksilöä. Ensimmäisen sukupolven L200. L200:n suunnittelun lähtökohtana oli asiakkaiden tarve luotettavalle ja kuljetuskykyiselle autolle, jonka ajettavuus ja mukavuus ovat kuin henkilöautossa. Auton kehittelyssä Mitsubishi hyödynsi kokemustaan Jeepien rakentamisessa, ja lisäsi vuonna 1980 Forteen itse kehittämänsä nelivetovoimansiirron. Tästä mallista tuli perusta Mitsubishin nelivetoautoille, josta kehitettiin myöhemmin muun muassa klassinen maastoauto Pajero. Toisen sukupolven L200. Vuonna 1986 esitellyssä toisen sukupolven L200:ssa oli kolme korivaihtoehtoa, Single Cab, Club Cab ja Double Cab. Saataville tuli samalla myös uudet taka- ja nelivetovoimansiirrot 2,0 ja 2,6 -litraisten bensiini- ja 2,5-litraisen dieselmoottorin pareiksi. Kolmanteen sukupolveen L200 siirtyi vuonna 1995. Nyt neliveto oli ensimmäistä kertaa varusteltu Mitsubishin Easy Select 4WD -järjestelmällä. Neljäs sukupolvi poikkeaa eniten edeltäjästään uusilla Common Rail -dieselmoottoreilla ja tarjolle tulleella Super Select -nelivetojärjestelmällä. Neljännen sukupolven L200. Tuorein, eli viides sukupolvi esiteltiin vuonna 2014 ja toi mukanaan uuden korimallin, neliovisen Club Cabin. Moottorivaihtoehtoina on tarjolla 2,4 ja 2,5 -litraiset turbodieselit ja 2,4-litrainen bensiinimoottori. Voimansiirto on tuttuun tapaan taka- tai nelivetoinen. Viidennen sukupolven L200. Klassinen avolava on monin paikoin merkittävä tuote Mitsubishin liiketoiminnalle. Kolmannesta sukupolvesta lähtien L200:n tuotanto on tapahtunut Thaimaan Laem Chabangin tehtaalla, joka tuottaa Mitsubishin suurimpana tehtaana noin 400 000 ajoneuvoa vuosittain. Lokakuussa esiteltävä kuudennen sukupolven L200. Automallistojen ikäpuussa jo eläkeiän saavuttamisesta huolimatta L200:n loppua ei näy, vaan kuudes sukupolvi esitellään lokakuun alussa. Suurimpina muutoksina valmistaja mainitsee uudenlaisen, järeän muotoilun, uuden nelivetoteknologian ja aikaisempaa paremman ajomukavuuden aktiivisilla turvavarusteilla höystettynä. Lähde: Mitsubishi Kuvat: Mitsubishi, Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?