21.9.2019 Ajoneuvot Lava takana jo yli 40 vuotta – L200:n loppua ei näkyvissä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lähes kulttimaineeseen noussut Mitsubishi L200 on päässyt jo automallistolle erittäin kunnioitettavaan yli 40 vuoden ikään. Syksyllä avolavamallisto siirtyy järjestyksessään kuudenteen sukupolveen. Mitsubishi esitteli vuonna 1978 ensimmäisen lava-autonsa, Forten. Tämä tuhannen kilon kuljetuskyvyn tarjonnut auto sai suosiota ympäri maailmaa kaikenlaisissa olosuhteissa. Pian Fortea alettiin valmistamaan myös suomalaisillekin tutummalla mallinimellä L200. Yli neljänkymmenen vuoden aikana kyseistä avolavaa on myyty maailmanlaajuisesti noin 4,7 miljoonaa yksilöä.Ensimmäisen sukupolven L200.L200:n suunnittelun lähtökohtana oli asiakkaiden tarve luotettavalle ja kuljetuskykyiselle autolle, jonka ajettavuus ja mukavuus ovat kuin henkilöautossa.Auton kehittelyssä Mitsubishi hyödynsi kokemustaan Jeepien rakentamisessa, ja lisäsi vuonna 1980 Forteen itse kehittämänsä nelivetovoimansiirron. Tästä mallista tuli perusta Mitsubishin nelivetoautoille, josta kehitettiin myöhemmin muun muassa klassinen maastoauto Pajero.Toisen sukupolven L200.Vuonna 1986 esitellyssä toisen sukupolven L200:ssa oli kolme korivaihtoehtoa, Single Cab, Club Cab ja Double Cab. Saataville tuli samalla myös uudet taka- ja nelivetovoimansiirrot 2,0 ja 2,6 -litraisten bensiini- ja 2,5-litraisen dieselmoottorin pareiksi.Kolmanteen sukupolveen L200 siirtyi vuonna 1995. Nyt neliveto oli ensimmäistä kertaa varusteltu Mitsubishin Easy Select 4WD -järjestelmällä. Neljäs sukupolvi poikkeaa eniten edeltäjästään uusilla Common Rail -dieselmoottoreilla ja tarjolle tulleella Super Select -nelivetojärjestelmällä.Neljännen sukupolven L200.Tuorein, eli viides sukupolvi esiteltiin vuonna 2014 ja toi mukanaan uuden korimallin, neliovisen Club Cabin. Moottorivaihtoehtoina on tarjolla 2,4 ja 2,5 -litraiset turbodieselit ja 2,4-litrainen bensiinimoottori. Voimansiirto on tuttuun tapaan taka- tai nelivetoinen.Viidennen sukupolven L200.Klassinen avolava on monin paikoin merkittävä tuote Mitsubishin liiketoiminnalle. Kolmannesta sukupolvesta lähtien L200:n tuotanto on tapahtunut Thaimaan Laem Chabangin tehtaalla, joka tuottaa Mitsubishin suurimpana tehtaana noin 400 000 ajoneuvoa vuosittain.Lokakuussa esiteltävä kuudennen sukupolven L200.Automallistojen ikäpuussa jo eläkeiän saavuttamisesta huolimatta L200:n loppua ei näy, vaan kuudes sukupolvi esitellään lokakuun alussa. Suurimpina muutoksina valmistaja mainitsee uudenlaisen, järeän muotoilun, uuden nelivetoteknologian ja aikaisempaa paremman ajomukavuuden aktiivisilla turvavarusteilla höystettynä.Lähde: Mitsubishi Kuvat: Mitsubishi, Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen