21.9.2019

Lava takana jo yli 40 vuotta – L200:n loppua ei näkyvissä

Lähes kulttimaineeseen noussut Mitsubishi L200 on päässyt jo automallistolle erittäin kunnioitettavaan yli 40 vuoden ikään. Syksyllä avolavamallisto siirtyy järjestyksessään kuudenteen sukupolveen.

Mitsubishi esitteli vuonna 1978 ensimmäisen lava-autonsa, Forten. Tämä tuhannen kilon kuljetuskyvyn tarjonnut auto sai suosiota ympäri maailmaa kaikenlaisissa olosuhteissa. Pian Fortea alettiin valmistamaan myös suomalaisillekin tutummalla mallinimellä L200. Yli neljänkymmenen vuoden aikana kyseistä avolavaa on myyty maailmanlaajuisesti noin 4,7 miljoonaa yksilöä.

Ensimmäisen sukupolven L200.

L200:n suunnittelun lähtökohtana oli asiakkaiden tarve luotettavalle ja kuljetuskykyiselle autolle, jonka ajettavuus ja mukavuus ovat kuin henkilöautossa.

Auton kehittelyssä Mitsubishi hyödynsi kokemustaan Jeepien rakentamisessa, ja lisäsi vuonna 1980 Forteen itse kehittämänsä nelivetovoimansiirron. Tästä mallista tuli perusta Mitsubishin nelivetoautoille, josta kehitettiin myöhemmin muun muassa klassinen maastoauto Pajero.

Toisen sukupolven L200.

Vuonna 1986 esitellyssä toisen sukupolven L200:ssa oli kolme korivaihtoehtoa, Single Cab, Club Cab ja Double Cab. Saataville tuli samalla myös uudet taka- ja nelivetovoimansiirrot 2,0 ja 2,6 -litraisten bensiini- ja 2,5-litraisen dieselmoottorin pareiksi.

Kolmanteen sukupolveen L200 siirtyi vuonna 1995. Nyt neliveto oli ensimmäistä kertaa varusteltu Mitsubishin Easy Select 4WD -järjestelmällä. Neljäs sukupolvi poikkeaa eniten edeltäjästään uusilla Common Rail -dieselmoottoreilla ja tarjolle tulleella Super Select -nelivetojärjestelmällä.

Neljännen sukupolven L200.

Tuorein, eli viides sukupolvi esiteltiin vuonna 2014 ja toi mukanaan uuden korimallin, neliovisen Club Cabin. Moottorivaihtoehtoina on tarjolla 2,4 ja 2,5 -litraiset turbodieselit ja 2,4-litrainen bensiinimoottori. Voimansiirto on tuttuun tapaan taka- tai nelivetoinen.

Mitsubishi L200
Viidennen sukupolven L200.

Klassinen avolava on monin paikoin merkittävä tuote Mitsubishin liiketoiminnalle. Kolmannesta sukupolvesta lähtien L200:n tuotanto on tapahtunut Thaimaan Laem Chabangin tehtaalla, joka tuottaa Mitsubishin suurimpana tehtaana noin 400 000 ajoneuvoa vuosittain.

Lokakuussa esiteltävä kuudennen sukupolven L200.

Automallistojen ikäpuussa jo eläkeiän saavuttamisesta huolimatta L200:n loppua ei näy, vaan kuudes sukupolvi esitellään lokakuun alussa. Suurimpina muutoksina valmistaja mainitsee uudenlaisen, järeän muotoilun, uuden nelivetoteknologian ja aikaisempaa paremman ajomukavuuden aktiivisilla turvavarusteilla höystettynä.

Lähde: Mitsubishi Kuvat: Mitsubishi, Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat