21.9.2019 Ajoneuvot Lava takana jo yli 40 vuotta – L200:n loppua ei näkyvissä Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Lähes kulttimaineeseen noussut Mitsubishi L200 on päässyt jo automallistolle erittäin kunnioitettavaan yli 40 vuoden ikään. Syksyllä avolavamallisto siirtyy järjestyksessään kuudenteen sukupolveen. Mitsubishi esitteli vuonna 1978 ensimmäisen lava-autonsa, Forten. Tämä tuhannen kilon kuljetuskyvyn tarjonnut auto sai suosiota ympäri maailmaa kaikenlaisissa olosuhteissa. Pian Fortea alettiin valmistamaan myös suomalaisillekin tutummalla mallinimellä L200. Yli neljänkymmenen vuoden aikana kyseistä avolavaa on myyty maailmanlaajuisesti noin 4,7 miljoonaa yksilöä. Ensimmäisen sukupolven L200. L200:n suunnittelun lähtökohtana oli asiakkaiden tarve luotettavalle ja kuljetuskykyiselle autolle, jonka ajettavuus ja mukavuus ovat kuin henkilöautossa. Auton kehittelyssä Mitsubishi hyödynsi kokemustaan Jeepien rakentamisessa, ja lisäsi vuonna 1980 Forteen itse kehittämänsä nelivetovoimansiirron. Tästä mallista tuli perusta Mitsubishin nelivetoautoille, josta kehitettiin myöhemmin muun muassa klassinen maastoauto Pajero. Toisen sukupolven L200. Vuonna 1986 esitellyssä toisen sukupolven L200:ssa oli kolme korivaihtoehtoa, Single Cab, Club Cab ja Double Cab. Saataville tuli samalla myös uudet taka- ja nelivetovoimansiirrot 2,0 ja 2,6 -litraisten bensiini- ja 2,5-litraisen dieselmoottorin pareiksi. Kolmanteen sukupolveen L200 siirtyi vuonna 1995. Nyt neliveto oli ensimmäistä kertaa varusteltu Mitsubishin Easy Select 4WD -järjestelmällä. Neljäs sukupolvi poikkeaa eniten edeltäjästään uusilla Common Rail -dieselmoottoreilla ja tarjolle tulleella Super Select -nelivetojärjestelmällä. Neljännen sukupolven L200. Tuorein, eli viides sukupolvi esiteltiin vuonna 2014 ja toi mukanaan uuden korimallin, neliovisen Club Cabin. Moottorivaihtoehtoina on tarjolla 2,4 ja 2,5 -litraiset turbodieselit ja 2,4-litrainen bensiinimoottori. Voimansiirto on tuttuun tapaan taka- tai nelivetoinen. Viidennen sukupolven L200. Klassinen avolava on monin paikoin merkittävä tuote Mitsubishin liiketoiminnalle. Kolmannesta sukupolvesta lähtien L200:n tuotanto on tapahtunut Thaimaan Laem Chabangin tehtaalla, joka tuottaa Mitsubishin suurimpana tehtaana noin 400 000 ajoneuvoa vuosittain. Lokakuussa esiteltävä kuudennen sukupolven L200. Automallistojen ikäpuussa jo eläkeiän saavuttamisesta huolimatta L200:n loppua ei näy, vaan kuudes sukupolvi esitellään lokakuun alussa. Suurimpina muutoksina valmistaja mainitsee uudenlaisen, järeän muotoilun, uuden nelivetoteknologian ja aikaisempaa paremman ajomukavuuden aktiivisilla turvavarusteilla höystettynä. Lähde: Mitsubishi Kuvat: Mitsubishi, Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.11.2025 Ajoneuvot Audin ensiesiintyminen autourheilun kuninkuusluokassa lähestyy – R26 Concept näyttää Audin tulevan F1-identiteetin 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 12.11.2025 Autokauppa Haussa leijonan osa – Peugeotin sähkökatumaastureihin neliveto 10.11.2025 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyotan Cyber Sumo – eli siis uusi Toyota Hilux, joka tulee ensi kertaa tarjolle myös täyssähköisenä 10.11.2025 Uutinen Renault raivaa tilaa museoon – harvinaisuudet huutokaupassa 10.11.2025 Uutinen Teekkarien Autokerho – 75 vuotta tekniikkaa, tarinoita ja tekemisen meininkiä 10.11.2025 Uutinen Suomessa kuolee vuosittain liki 200 ihmistä tieliikenteessä – Pohjoismaat yhä sitkeästi edellä turvallisuudessa 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 13.11.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Škoda Elroqin näyttö kerää kehuja, mutta kahvimuki ja kännykkä tappelevat elintilasta 11.11.2025 Autoilu Yksityisen taukopaikan valtteina oma leipomo, laaja aukiolo ja sijainti 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista