24.12.2019

Oppilastyönä luksushyötyajoneuvo harrastamiseen: BMW X7 Pick-up

BMW X7 Pick-up

BMW X7 Pick-up on luksuskatumaasturista kehitelty avoalvakonsepti, jonka pääasiallinen tarkoitus on BMW:n moottoripyörien kuljettaminen.

Kulunut vuosi toi BMW:n mallistoon kookkaan ja mukavan X7-katumaasturin. Samalla liikkuvasta linnakkeesta nähtiin yksittäinen avolavamuunnos BMW:n moottoripyöräpuolen käyttöä varten. Oppilastyönä valmistunut BMW X7 Pick-up nähtiin BMW Motorrad Days -tapahtumassa.

Avolavaversio valmistui muovaamalla X7:sta viisipaikkainen luksusmaasturi lyhentämällä matkustamoa kolmannen istuinrivin ja tavaratilan verran. Lavan pituus on 140 senttimetriä ja sitä voidaan kasvattaa 200 senttimetriin avaamalla lavan luukku. Koska ovissa ja katossa on hyödynnetty hiilikuituvahvisteista komposiittia, on X7 Pick-up peräti 200 kilogrammaa alkuperäistä autoa kevyempi, vaikka avolava on kasvanut pituutta 10 senttimetriä katumaasturiin verrattuna.

BMW X7 Pick-up

Lava on päällystetty hunajanvärisellä tiikkipuulla ja se on varustettu 3D-tulostetuilla (SLS) kahvoilla ja koristelistoilla. Tiikin merellistä henkeä on vahvistettu maalauttamalla auto Tanzanite Blue BMW Individual -värillä. Auton käyttötarkoitus tulee selväksi sillä, että luksusavolavan kyytiin on lastattu BMW F 850 GS -seikkailuprätkä. Hyötyajoneuvo harrasteajoneuvon kuljettamiseen – BMW:n tapaan.

BMW X7 Pick-up valmistui vain kymmenessä kuukaudessa kahdentoista oppilaan työnä ja sen pohjana hyödynnettiin testauksesta palautunutta esituotantoautoa. BMW:n nuoret harjoittelijat saivat vapaat kädet konseptiauton toteutukseen, mutta joutuivat tulemaan toimeen ilman asiantuntijoiden apua. Saksalaiskonsernilla on oppilaina lähes 5 000 nuorta yhdeksässä eri maassa.

Vaikka X7 Pick-up istuisi hiukan lavaa kasvattamalla baijerilaisten mallistoon Mercedeksen X-sarjaa paremmin, ei BMW kuitenkaan suunnittele konseptiautolle sen kummoisempaa tulevaisuutta.

Lähde ja kuvat: BMW

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat