26.1.2019 Ajoneuvot Lumiharjan valinta on helppoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Väärän lumiharjan valinta voi johtaa maalipinnan turhaan naarmuttamiseen. Auto on kuitenkin pakko puhdistaa lumesta lain ja liikenneturvallisuuden nimissä. Keskitalven runsaat lumisateet ovat jokavuotinen ilmiö. Aina ne saapuvat yhtä epäsäännöllisesti ja silti takuuvarmasti autoilijaa yllättämään. Lumiharjan valinta ja käyttö on suomalaiselle aivan yhtä tuttu asia kuin talviliukkailla ajaminen, mutta silti näissä saattaisi olla kehitettävää. Auton puhdistaminen lumesta vilahti aiheena Moottorin autonhoitojuttusarjassa jo viime talvena. Silloin selitimme, että maalipintaa ei kannata hangata hampaat irvessä syville naarmuille. Tällä kertaa tarkastelemme asiaa lumiharjan hankinnan näkökulmasta. Uuden lumiharjan valinta on helppoa. Huomioitavia asioita on vain muutama ja käymme ne tässä artikkelissa läpi. On tärkeää painottaa heti alkuun, että lumien puhdistaminen on lain ja liikenneturvallisuuden näkökulmasta täysin välttämätöntä. Sitä eivät maalipinnan mikronaarmuuntuminen tai kylmästä kangistuneet sormet saa estää. Turvallisuus on tärkeintä, mutta muihin asioihin voi vaikuttaa. Muistutimme jo viime vuoden artikkelin yhteydessä, että kaikkia maalipinnan mikronaarmuuntuminen ja kiillon häviäminen ei kiinnosta. Heille autonhoitojuttusarjan lukeminen lienee väärä valinta - autostaan välittävä voi oppia uutta tai palauttaa mieleen jotakin pientä. Lumien puhdistaminen on pakollista, mutta sen voi suorittaa myös hieman hellemmin ja paremmin välinein. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lumiharjan valinta Harva kiinnittää asiaan minkäänlaista huomiota. Lumiharjan valinta tapahtuu lähes automaationa kaivamalla vanha harja varastosta tai käymällä kätevimmin tarjolla olevassa kaupassa ostamassa ensimmäinen käteen osuva tuote. Lumiharjallakin on ominaisuuksia. Kahvan muotoilu ja varren pituus ovat tärkeitä lumiharjan ominaisuuksia, mutta muitakin on olemassa. Ehkä ensimmäisenä mieleen tulevat varren pituus ja kahvan muotoilu. Erityisesti katumaasturivillitys on lisännyt pidempivartisten lumiharjojen tarvetta korkealla sijaitsevien kattojen puhdistamiseen. Pidemmästä varresta on haittaa korkeintaan säilöessä, joten hyödyt voittanevat haitat. Kahvan muotoilu ja materiaalivalinta on ergonomiakysymys. Hyvä ote on tärkeä, jotta harja ei lipsu kourassa. Esimerkiksi vaahtomuovinen kahva on myös merkittävästi metallista lämpimämpi. Lumiharjan valinnassa vain harjaksilla on merkitystä maalipinnan kannalta. Ne vaikuttavat toki myös harjan kykyyn siirtää lunta. Muovi ei ole silti välttämättä kaikin tavoin paras materiaali koko harjan valmistamiseen. Kovassa pakkasessa muovilla on taipumus haurastua. Allekirjoittanut ei ole kertaakaan rikkonut muovista lumiharjaa eikä sillä ole tarkoitus hakata autoa, joten tämä ei liene ongelma. Maalipinnan kannalta tärkeimmässä roolissa ovat kuitenkin harjakset, sillä ne ovat toivottavasti ainoa maalipintaa koskettava harjan osa. Ikävimmin maalipintaa naarmuttanee auton ja lumen välissä oleva hiekka, mutta ei autoa silti kannata teräsharjalla raaputtaa. Iho kertoo hyvin paljon lumiharjasta. Tämän yksilön muoviset harjakset ovat sekä jäykät että terävät ja siten ikävät myös maalipinnalle. Harjasten osalta muuttujia ovat niiden materiaali, jäykkyys ja terävyys. Muoviset jäykät ja terävät harjakset aiheuttavat mikronaarmua maalipinnalle, vaikka se olisi pinnaltaan puhdaskin. Ei ole sama millä autoaan harjaa. Harjaksia voi kokeilla kaupassa omaa ihoa vasten ja ikäviltä tuntuvat jättää suosiolla hyllyyn. Ihoa hienoisestikin vaurioittava harjas tekee mikronaarmun myös maalipintaan. Jälki saattaa olla hento, mutta se syntyy siitäkin huolimatta että lakkapinta on kova ja liukas. Uusi puhdas lumiharja on monin verroin vanhaa likaista parempi. Uusi ja puhdas harja tekee eron vanhaan ja likaiseen hiekkaisilla lattiamatoilla pyörineeseen verrattuna. Lumiharjan valinta on tehtävissä maalipintaa säälien eikä tämä välttämättä maksa yhtään sen enempää. Asia ei ole edes hankala kunhan pitää maalaisjärjen matkassa. Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku