27.2.2022

Maailman suurin sähköautojen testisarja jatkuu Moottorin julkaisuissa

Latauskaapeli – NAF – sähköautojen testisarja

Kaikkein kattavin sähköautojen testisarja on avattu testituloksien osalta. Tämä on kuitenkin vasta alkua.

Autoliitto ja sen norjalainen sisarjärjestö NAF ovat solmineet yhteistyösopimuksen koskien NAF:n suorittamaa maailman suurinta sähköautojen testausohjelmaa (NAF EV Range Test). Autoliitto toimii testin virallisena yhteistyökumppanina, saa käyttöönsä testaustietokannan ja julkaisee tulokset Suomessa. Maailman suurin sähköautojen testisarja tulee saamaan jatkoakin.

Norjan autoliitto NAF ja sikäläinen Motor-lehti ovat jo usean vuoden ajan testanneet kaikki markkinoilla olevat uudet sähköautot niin talvi- kuin kesäolosuhteissa ja selvittäneet, miten tulokset eroavat vertailuarvona käytettävistä WLTP-lukemista. Niin sanotut WLTP-arvot toimintamatkalle ja kulutukselle saadaan testilaitoksissa tehdyissä mittauksissa. Tästäkin huolimatta NAF:n aiemmissa, kesällä tehdyissä testeissä miltei kaikki autot ovat edenneet jopa WLTP-mittaustavan toimintamatkaa pidemmälle – eivät nuo arvot siis suinkaan mitään utopiaa ole.

Samat automallit ovat toki poikkeuksetta jääneet ilmoitetuista WLTP-arvoista talviaikaan. Siinä ei sinänsä ole mitään uutta – kulutus kasvaa missä tahansa autossa kylmän tullen. Kerroimme jo kuinka suuri tämä muutos käytännössä pakkaskelissä on.

NAF – Pakkasella sähköautojen toimintamatkat hyytyvät

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Maailman suurin sähköautojen testisarja jatkuu pikalatauksella

Nyt julkaisemamme testi on vasta alkua pitkälle sähköautojen testisarjalle. Tulevia osia kannattaa odottaa.

NAF ja Motor ovat siis testanneet vuodesta 2020 alkaen käytännössä kaikki Suomenkin markkinoilla olevat sähköautomallit. Moottorin sivuilla ja verkkokanavissa sarja tulee näkymään vahvana, sillä verkossakin jo julkaistujen 31 sähköauton lisäksi Moottori tulee kertomaan kevään mittaan myös kaikkien aiemmin testattujen kymmenien mallien tulokset.

Testiohjelma ei rajoitu tällä kertaa raportoituun toimintamatkaan, vaan jokaiselle autolle on tehty myös pikalatauskokeet niin talvi- kuin kesäolosuhteissakin. Sen, kuinka nopeasti autot latautuvat 10–80 prosenttiin, lisäksi toimintamatkatestien yhteydessä on analysoitu mitä tapahtuu, kun autot siirtyvät virransäästötilaan.

Maailman suurin sähköautotesti

Kokonaisuus näistä hahmottuu tämän kevään aikana, minkä myötä Moottorin lukijan käytössä on kattava sähköauton osto-opas. Se palvelee paitsi uusien, myös käytettyjen sähköautojen ostajia.

Parasta tässä on, että maailman suurin sähköautotesti päivittyy kaiken aikaa. Kuten aiemmatkin, myös tämän talvitestin autot päätyvät lämpimämmän sään testiin ensi kesänä, ja seuraavana talvena jatketaan taas tulevilla uutuusmalleilla. Noihin testeihin on myös meidän suomalaisen Moottorin edustajien tarkoitus osallistua paikan päällä, kunhan koronaluvut hellittävät.

Teksti: Peter Raaum ja Øivind A. Monn-Iversen / Motor sekä Jussi Saarinen ja Henri Posa / Moottori; Kuvat: Tomm W. Christiansen, Jon Terje Hellgren Hansen ja Eirik Aspaas; Lähde: NAF

Luetuimmat