12.5.2021

Maistiainen: Benelli TRK 502 X – Pikkurahalla suuriin seikkailuihin

Benelli TRK 502 C

Täysverinen seikkailupyörä 8500 eurolla? Tuntuu uskomattomalta, mutta Benelli sellaisen kuitenkin tarjoaa.

”Mitä, paljonko sen hinta on”
”Onko tää tonninen? Mitä, viissatanen, näyttää paljon isommalta”

Benelli TRK 502 X:llä ajaminen on hauskaa, mutta vähintään yhtä hauskaa sen kuljettajalla on ajotauoilla, kun uteliaat kyselevät epäuskoisina pyörän hintaa ja kuutiotilavuutta. Totta on, että Benelli on fyysisesti lähes samankokoinen kuin markkinoilla olevat 1000-1200 -kuutioiset seikkailupyörät. Painoakin sillä on täydellä tankilla miehekkäät 235 kiloa. Siihen nähden 500-kuutioinen rivikakkosmoottori yllättää positiivisesti siihen nähden, millaista suorituskykyä siltä voi odottaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tigeristä ja GS:stä mallia

Mutta aloitetaan hinnasta. 8490 euroa ei ole paha hinta seikkailupyörästä. Ja halvemmallakin pääsee, sillä valuvanteinen Benelli TRK 502 ilman mallimerkinnnän X-kirjainta on vielä 500 euroa edullisempi, siis 7990 euroa. Kilpailijoita samassa hintaluokassa ovat lähinnä yksisylinteriset KTM 390 Adventure ja BMW G 310 GS sekä CF Moto 650 MT.

Benelli TRK 502 C

Yksisylinterisiin kilpailijoihin nähden Benelli tuntuu selvästi suuremmalta ja tukevammalta. Jousitus on jämäkän katupyörämäinen, istuinkorkeutta 840 milliä ja keskikokoisella kuljettajalla on suorastaan väljä ajoasento. Teräsputkirunkoinen Benelli tuo jollain lailla mieleen Triumphin Tigerit ja BMW:n ison GS:n, toki vaatimattomammalla suorituskyvyllä, mutta näistä mainituista pyöristä on varmastikin haettu mallia ainakin ulkonäön suhteen.

A2-kortilliselle sopiva

Entäpä suorituskyky. A2-korttiluokan mukainen 48 hevosvoiman teho ei kuulosta kovin korkealta lukemalta. Eihän Benelli viissatasella moottorilla mikään raketti ole, mutta kiihtyvyyttä on kuitenkin mukavasti käytännön ajotilanteisiin. Hauskinta moottorissa on sen luonne; teho kasvaa lineaarisesti kierrosluvun noustessa, joten ajaminen on luontevaa. Benelliä ajetaan kuten moottoripyörää kuuluu ajaa, käyttämällä reilusti kierroksia ja vaihteita hyväksi. Ykkösvaihde riittää 62 mittarinopeuteen asti, kakkonen 96:een ja kolmonen 123 kilometriin tunnissa.

Benelli TRK 502 C

Suurimpien vaihteiden välitykset ovat lähellä toisiaan jopa niin, että neloselta viitoselle ja viitoselta kuutoselle vaihtaessa tuntuu että moottorin kierrosluku ei äänen perusteella muuttuisi mihinkään. Aluksi kuutosvaihteen välitys tuntuu tiheältä maantie- ja moottoritieajoon, mutta koeajon kuluessa kaksisylinterisen terävään ääneen tottuu ja mieli muuttuu siihen suuntaan, että välitys taitaa sittenkin olla aivan sopiva. Satasen mittarinopeutta kuutosvaihteella ajaessa kierroksia on noin 5 200, mikä on moottorin voimavarat huomioiden sopiva määrä.

Koeajossa Benelli TRK 502 X yllätti harvinaisen positiivisesti. Se tarjoaa tasapainoisen paketin vaikka pidemmillekin matkoille. Se ei tunnu alamittaiselta isollekaan kuljettajalle. Kun se lisäksi sai vielä pysähdyspaikoilla varauksettomasti kehuja sekä ulkonäöstä että työn laadusta, niin 8500 euron hinnalle on todella katetta.

Moottori: kaksisylinterinen rivimoottori, 500cc
Teho: 35 kW (48 hv) / 8 500 r/min
Vääntö: 46 Nm / 6 000 r/min
Voimansiirto: monilevyinen märkäkytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto

Akseliväli: 1505 mm
Istuinkorkeus: 840 mm
Tankin tilavuus: 20 litraa
Paino tankattuna: 235 kg

Hinta: 8490 €

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Luetuimmat