Ajoneuvot 23.5.2022

Maistiainen: Kia Niro – sähköversio maistui maukkaimmalta

Toiseen sukupolveen siirtyneen Kia Niron tekniikkaa on päivitetty, ja etenkin sähköön on panostettu entistä enemmän. Ulkomuotoihin on tullut myös entistä enemmän särmää.

Uusi Niro tulee tarjolle kolmena versiona: perushybdridinä (HEV), ladattavana hybridiä (PHEV) sekä täyssähköisenä mallina (EV). Hybrideissä on 1,6-litrainen bensaturbo, jonka parina on joko kevyempää tai vähän raskaampaa hybriditekniikkaa.

Perushybridissä on 43,5 kW sähkömoottori ja 1,32 kWh akusto eli sähköllä ajetaan vain hetken kerrallaan. Ladattavassa versiossa on 62 kW sähkömoottori ja 11,1 kWh akusto, jolla pitäisi päästä reilut 50 kilometriä pelkällä sähköllä.

Täyssähköisessä versiossa sähkömoottorin teho 150 kW ja akuston koko 64,8 kWh – ja sähköllä ajellaan jo yli 400 kilometriä.

Hiottua tekniikkaa

Niron tekniikka on säilynyt pitkälti samana sukupolven vaihdoksesta huolimatta, pohjalevykin on vanha tuttu hieman modifioituna. Olemme kirjoittaneet uudistuksista jo varsin kattavasti. Niron ilmettä on myös päivitetty, ja jopa isommalla kädellä kuin tekniikkaa. Näistä ulkonäköön ja myös sisäiseen kauneuteen liittyvistä muutoksista olemme myös raportoineet jo aiemmin.

Uudistusten myötä myös Niron mitat ovat kasvaneet hieman; pituuteen senttejä on lisätty 6,5 ja muulla kasvua on muutama sentti sinne ja tänne. Myös akseliväliä on venytetty parilla sentillä. Tämä on tehnyt hyvää etenkin matkustamon tiloille.

PHEV ja EV

Pääsimme ensikoeajolla kokeilemaan sekä PHEV:tä että EV:tä, joskin molemmat olivat vielä viimeisen asteen prototyyppejä. Tämä näkyi yksityiskohtien viimeistelyssä.

Ajoimme ensin plugaria. Se ei tarjonnut mitään mullistavaa mutta ei autosta löytynyt suuremmin moitittavaakaan. Niro on kaksimoottorisena hyvä perusauto, ja jos kotona on latauslaite – ja ehkäpä vielä työpaikalla toinen – arkiajot sujuvat pääasiassa sähköllä.

EV tuntui kuitenkin plugarin jälkeen heti astetta modernimmalta. Sähköautona Niro tuntuisi olevan pätevimmillään. Hyundai ja Kia ovat tehneet läksynsä hyvin, niiden voimalinjat ovat erittäin tehokkaita ja taloudellisia.

Ensikoeajolla Oslon eteläpuolella vaihtelevassa ajossa EV:n kulutus pysyi hieman alle 14 kWh lukemissa. Tulosta voi pitää hyvänä, ja se on linjassa valmistajan lupausten kanssa. Myös maahantuoja uskoo sähköversioon, jonka odotetaan kattavan peräti 40 prosenttia koko malliston myynnistä.

Raha ratkaisee

Ukrainan sodasta seuranneiden energian ja myös polttoaineiden hinnannousujen vuoksi monella meni varmasti autonhankinnassa laskukaavat uusiksi. Niron kohdalla hintaportaat hybridistä plugaariin ja siitä edelleen täyssähköautoon ovat melko selvät.

HEVin hinnat alkavat 31 324 eurosta. Tähän 5500 euroa lisää (36 859 e), niin päästään kiinni PHEViin. Ja vielä lisää 6500 euroa, niin ollaan EV:n lähtöhinnoissa (43 489 e). Plugarin kohdalla kokonaiskustanuksien laskeminen on haastavinta, mutta ainakin bensan nykyhinta kannustaa lataamaan autoa mahdollisimman usein.

Varustetasoja on valittavana neljä, ja jo perustaso LX on varsin hyvin katettu. Hybridit rantautuvat Suomeen jo kesällä, EV saapuu syyssateiden mukana. Kun monen automallin lanseeraukset ovat viivästyneet erinäisten komponenttien saatavuuteen liittyvien ongelmien vuoksi, uusia Niroja on lupa odottaa Suomeen tänä vuonna jo 600 kappaletta.

Varsinainen koeajo on luettavissa Moottorin seuraavassa eli 1.6. ilmestyvässä numerossa.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Kia

Kaikki koeajot

Uusimmat