2.3.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Triumph Tiger 900 Rally Pro – Pehmeästi maastoon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pitkäjoustoinen pehmeä alusta, selvästi aiempaa parempi maastokelpoisuus sekä epätasaiseen rytmiin muriseva moottori johtavat Triumph Tigerin 2020-luvulle. Triumph Tiger 900:n uusi kolmisylinterinen rivimoottori ansaitsee heti alkuun muutaman sanan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEpätasaisuus on valttiaPoissa on vanhan 800-kuutioisen moottorin urheilullinen laulu, ja tilalle on tullut epätasaisemmin ja karkeammin soiva matala murina. Uusi ääni perustuu erikoiseen sylinterien 1-3-2 -sytytysjärjestykseen. Lisäksi sytytysväli ei enää ole tasaiset 240 astetta, vaan kampiakselin uudella 90 asteen kammentappijaolla on saatu aikaan epätasainen 180-270-270 -sytytysväli. Muutoksella on tähdätty vahvempaan vääntöön ala- ja keskikierroksilla.Lisäksi on tunnettua, että esimerkiksi huipputehokkaissa MotoGP-pyörissä epätasaisen sytytysvälin ”pidemmät tauot” antavat takarenkaalle enemmän aikaa palauttaa pitonsa. Vaikka kyse on millisekuntien eroista, niin käytännössä ero on suuri. Triumph tähtää samalla periaatteella parempaan takarenkaan vetopitoon maasto-olosuhteissa.Osittain moottorin rakenteellisista muutoksista, osittain kasvaneesta iskutilavuudesta johtuen, moottori toimii selvästi paremmin ja vahvemmin alakierroksilla. Erityisesti maastoajossa pyörä käyttäytyy selvästi rauhallisemmin, kun käyttää mahdollisimman suurta vaihdetta ja matalia kierroksia.Kisaenduromaista pehmeyttäKun istahtaa Tiger 900 Rally Pron satulaan, niin jousitus tuntuu heti lähes kilpaenduromaisen pehmeältä pitkine 240 millimetrin joustomatkoineen. Pinnavanteet ja 21-tuumainen etupyöräkin kertovat, että suunnittelun pääpaino on ollut sorateillä ja maastossa. Huolimatta ennallaan säilyneestä maavarasta, on moottori asennettu peräti 42 milliä edellismallia alemmas. Muutos alentaa painopistettä ja helpottaa erityisesti pehmeässä maastossa ajamista. Ajoasento vaikuttaa onnistuneelta niin istuen kuin myös seisaaltaan ajoa varten.Varustukseen kuuluva kytkimettömän vaihdon molempiin suuntiin salliva vaihdeavustin on alunperin kehitetty ratamoottoripyöriin, mutta vieläkin suurempi vaikutus sillä on maastoajoon. Yllättävän hidasteen aiheuttama vaihtotarve ei edellytä kytkinkahvan käyttöä eikä kaasukahvan kääntöä, vaan pelkästään vaihdepolkimen liikuttamista.Asfaltilla Tiger 900 Rally Pron käytös on pehmeän jousituksen takia rauhallista. Kaarteissa keskipakovoima painaa jousitusta kasaan, jolloin menetetään paras herkkyys ohjauksen toiminnasta. Pehmeydestään huolimatta jousitus sopii mainiosti myös matka-ajoon.Parhaiten varustellun Rally Pro -version varustetaso on korkea. Vakiovarustukseen kuuluvat lämpökahvat, vakionopeussäädin, puhelimelle pehmustettu pöly- ja vesitiivis latauskotelo satulan alla, rengaspainevalvontajärjestelmä sekä peräti kuusi eri ajoasetusta: Sport, Road, Rain, OffRoad, Offroad-Pro sekä kuljettajan räätälöitävissä oleva Rider. OffRoad Pro-asetuksessa sekä luistonesto että lukkiutumaton jarrujärjestelmä kytkeytyvät pois käytöstä, ja vastuu siirtyy enemmän kuljettajalle. Triumph Tiger 900 Rally Pro Moottori: 888-kuutioinen kolmisylinterinen rivimoottori Teho: 70 kW (95 hv) / 8750 r/min Vääntö: 87 Nm / 7250 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Kuivapaino: 201 kg Akseliväli: 1551 mm Istuinkorkeus: 850-870 mm Tankin tilavuus: 20 litraa Hinta: 19 750 € Teksti: Janne Huhtala, Kuvat: Kingdom Creative Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen