2.3.2020

Maistiainen: Triumph Tiger 900 Rally Pro – Pehmeästi maastoon

Pitkäjoustoinen pehmeä alusta, selvästi aiempaa parempi maastokelpoisuus sekä epätasaiseen rytmiin muriseva moottori johtavat Triumph Tigerin 2020-luvulle.

Triumph Tiger 900:n uusi kolmisylinterinen rivimoottori ansaitsee heti alkuun muutaman sanan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Epätasaisuus on valttia

Poissa on vanhan 800-kuutioisen moottorin urheilullinen laulu, ja tilalle on tullut epätasaisemmin ja karkeammin soiva matala murina. Uusi ääni perustuu erikoiseen sylinterien 1-3-2 -sytytysjärjestykseen. Lisäksi sytytysväli ei enää ole tasaiset 240 astetta, vaan kampiakselin uudella 90 asteen kammentappijaolla on saatu aikaan epätasainen 180-270-270 -sytytysväli. Muutoksella on tähdätty vahvempaan vääntöön ala- ja keskikierroksilla.

Lisäksi on tunnettua, että esimerkiksi huipputehokkaissa MotoGP-pyörissä epätasaisen sytytysvälin ”pidemmät tauot” antavat takarenkaalle enemmän aikaa palauttaa pitonsa. Vaikka kyse on millisekuntien eroista, niin käytännössä ero on suuri. Triumph tähtää samalla periaatteella parempaan takarenkaan vetopitoon maasto-olosuhteissa.

Osittain moottorin rakenteellisista muutoksista, osittain kasvaneesta iskutilavuudesta johtuen, moottori toimii selvästi paremmin ja vahvemmin alakierroksilla. Erityisesti maastoajossa pyörä käyttäytyy selvästi rauhallisemmin, kun käyttää mahdollisimman suurta vaihdetta ja matalia kierroksia.

Triumph Tiger 900 Rally Pro

Kisaenduromaista pehmeyttä

Kun istahtaa Tiger 900 Rally Pron satulaan, niin jousitus tuntuu heti lähes kilpaenduromaisen pehmeältä pitkine 240 millimetrin joustomatkoineen. Pinnavanteet ja 21-tuumainen etupyöräkin kertovat, että suunnittelun pääpaino on ollut sorateillä ja maastossa. Huolimatta ennallaan säilyneestä maavarasta, on moottori asennettu peräti 42 milliä edellismallia alemmas. Muutos alentaa painopistettä ja helpottaa erityisesti pehmeässä maastossa ajamista. Ajoasento vaikuttaa onnistuneelta niin istuen kuin myös seisaaltaan ajoa varten.

Triumph Tiger 900 Rally Pro

Varustukseen kuuluva kytkimettömän vaihdon molempiin suuntiin salliva vaihdeavustin on alunperin kehitetty ratamoottoripyöriin, mutta vieläkin suurempi vaikutus sillä on maastoajoon. Yllättävän hidasteen aiheuttama vaihtotarve ei edellytä kytkinkahvan käyttöä eikä kaasukahvan kääntöä, vaan pelkästään vaihdepolkimen liikuttamista.

Asfaltilla Tiger 900 Rally Pron käytös on pehmeän jousituksen takia rauhallista. Kaarteissa keskipakovoima painaa jousitusta kasaan, jolloin menetetään paras herkkyys ohjauksen toiminnasta. Pehmeydestään huolimatta jousitus sopii mainiosti myös matka-ajoon.

Parhaiten varustellun Rally Pro -version varustetaso on korkea. Vakiovarustukseen kuuluvat lämpökahvat, vakionopeussäädin, puhelimelle pehmustettu pöly- ja vesitiivis latauskotelo satulan alla, rengaspainevalvontajärjestelmä sekä peräti kuusi eri ajoasetusta: Sport, Road, Rain, OffRoad, Offroad-Pro sekä kuljettajan räätälöitävissä oleva Rider. OffRoad Pro-asetuksessa sekä luistonesto että lukkiutumaton jarrujärjestelmä kytkeytyvät pois käytöstä, ja vastuu siirtyy enemmän kuljettajalle.

Triumph Tiger 900 Rally Pro

Triumph Tiger 900 Rally Pro

  • Moottori: 888-kuutioinen kolmisylinterinen rivimoottori
  • Teho: 70 kW (95 hv) / 8750 r/min
  • Vääntö: 87 Nm / 7250 r/min
  • Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto
  • Kuivapaino: 201 kg
  • Akseliväli: 1551 mm
  • Istuinkorkeus: 850-870 mm
  • Tankin tilavuus: 20 litraa
  • Hinta: 19 750 €

Teksti: Janne Huhtala, Kuvat: Kingdom Creative

Luetuimmat