19.11.2019 Ajoneuvot Maistiainen: Uusilla saksalaismoottoreilla – Opel Astra Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Astran takuu pitenee kolmeen vuoteen, mutta uudistuneen mallin hintoja pantataan vielä. Hyvää: runsaat tilat, etuistuimet, ajettavuus, taloudellisuus. Huonoa: kaasuversion poistuminen. Ensimmäiset Astrat uusilla moottoreilla saapuivat maahan, mutta hintaneuvottelut tehtaan ja maahantuojan välillä ovat vielä kesken. Varustelistat ja WLTP-kulutusmittaustulokset ovat jo selvillä, mutta ensi vuoden tiukemmat päästörajat sakkomaksuineen tuottavat harmaita hiuksia autonvalmistajille. Juuri Astran uudet moottorit ovat Opelin vastaus tulevaan vuoteen, kulutukset ja päästöt ovat valmistajan mukaan pudonneet parhaimmillaan viidenneksellä. Siksi odotamme uusia hintoja vesi kielellä, pudonneet päästöt merkitsevät vähemmän autoveroa hankinnassa ja vähemmän vuotuista ajoneuvoveroa. Hinnat on luvattu ilmoittaa ennen joulua, ja myynti alkaa heti vuoden alusta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vähäpäästöisemmät moottorit Kaikki Astran moottorit ovat uusia. Tutuista iskutilavuuksista huolimatta ne eivät ole uuden ranskalaisen omistajan, Peugeot-Citroënin moottoreita, vaan vielä General Motors -aikakautena alkanutta suunnittelua. Perusbensiinimoottori on 1,2-litrainen joko 110- tai 130-hevosvoimaisena kuusivaihteisella käsivaihteistolla. Tehokkaampi 1,4-litrainen (145 hv) on paritettu uuden portaattoman CVT-vaihteiston kanssa. Diesel on tästä lähin 1,5-litrainen, joko manuaalilootalla (105 hv) tai yhdeksänvaihteisella automaatilla (122 hv). Tehokkaammat versiot, OPC:stä puhumattakaan, jäävät historiaan. Oudosti myös tähän asti vähäpäästöisin malli kaasuversio jää pois mallistosta. Alhaisempi ilmanvastus Pääsimme pikaisesti kokeilemaan perusmallia, jonka 130 hevosvoimaa tuntuivat riittävän pirteiltä niin liikkeellelähdöissä kuin maantielläkin. Oma osansa päästötalkoisiin on tehty tuulitunnelissa, pohjan kotelointi on vähentänyt ilmanvastusta. Melutaso pysyy vaimeana, eikä kolmisylinterisyys erotu häiritsevästi. Lyhyen lenkin kulutus asettuu liki ilmoitettuun lukemaan 5,5 l/100 km. Alustaa kerrotaan hienosäädetyn iskunvaimennuksen ja ohjauksen osalta, mutta eroja ei ilman verrokkia huomaa. Eipä Astran ajettavuus ole tähänkään asti antanut aihetta moitteisiin. Selkeämmät näyttöruudut Opelilla on oltu tyytyväisiä Astran ulkonäköön, vain maskin kromilistat ja puskurin linjat on veistelty uusiksi. Uudet led-valot ovat aiempaa tehokkaammat ja vievät samalla vähemmän virtaa. Sisustuksessa on petrattu verhoilumateriaaleja ja uusittu kuljettajan näytöt suuremmiksi sekä grafiikaltaan tarkemmiksi. Samalla turvavarustelu ja nettiyhteydet on päivitetty, edellisistä esittelyistä tuttu On Star -palvelu puolestaan on kuopattu. Näillä eväillä Vuoden Auton 2016 on selvittävä vielä seuraavaan malliuudistukseen, joka lienee sitten kokonaan ranskalaiselle pohjalevylle tehty. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Opel Astra 1.2 Innovation Plus Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. käsivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 5500 r/min Vääntö 225 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 225 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 215 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,2 (yhd.) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 4370 mm, leveys 1809 mm, korkeus 1485 mm, akseliväli 2662 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?